نحوه گرفتن تخفیف در مجازات

تخفیف در مجازات به استناد قانون مجازات اسلامی امکانپذیر است. مجازات راهکاریست که قانون به منظور اصلاح مجرمین و بازگشت آنها به آغوش جامعه در نظر گرفته. بنابراین برای مجرم ضروریست که مجازات خود را بپذیرد و دوران آن را سپری کند. اما فراموش نکنیم که هدف اصلی مجازات ها متنبه شدن مجرمین است و در برخی شرایط خاص قانونگذار امکان گرفتن تخفیف در مجازات را لحاظ نموده. آیا با نحوه تخفیف در مجازات آشنایی دارید؟ در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

گرفتن تخفیف در مجازات

نحوه گرفتن تخفیف در مجازات چگونه است؟

قانون مجازات اسلامی مجموعه ای از مجازات های گوناگون است که به تناسب جرایم در نظر گرفته شده است. بایستی در نظر داشته باشیم که برخی جرایم و به تبع آن مجازات ها سبک تر هستند و ازاین نظر می توان برای آن تخفیفاتی قائل شد که از طریق آن مجازات ها را کاهش دهد. در ماده ی ۳۸ قانون مجازات اسلامی به جهات تخفیف مجازات ها اشاره شده که به استناد آن می توانید درخواست تخفیف مجازات را به دادگاه صالح ارائه دهید. بر اساس این ماده:

جهات تخفیف عبارتند از:

  • الف- گذشت شاکی یا مدعی خصوصی

  • ب- همکاری مؤثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیاء حاصله از جرم یا به کار رفته برای ارتکاب آن

  • پ- اوضاع و احوال خاص مؤثر در ارتکاب جرم، از قبیل رفتار یا گفتار تحریک آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم

  • ت- اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار مؤثر وی درحین تحقیق و رسیدگی

  • ث- ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت یا بیماری

  • ج- کوشش متهم به منظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن

  • چ- خفیف بودن زیان وارده به بزهدیده یا نتایج زیانبار جرم

  • ح- مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم

 

تبصره۱- دادگاه مکلف است جهات تخفیف مجازات را در حکم خود قید کند.

تبصره۲- هرگاه نظیر جهات مندرج در این ماده در مواد خاصی پیش بینی شده باشد، دادگاه نمی تواند به موجب همان جهات، مجازات را دوباره تخفیف دهد.

نکاتی در رابطه با نحوه گرفتن تخفیف در مجازات

تخفیف در مجازات از طریق ارائه ی لایحه و اثبات جهات تخفیف مجازات امکانپذیر است. در نهایت تصمیم نهایی برای برعهده قاضی پرونده است.

تخفیف در مجازات قبل از شروع رسیدگی پرونده و یا در جریان رسیدگی به آن از طریق گذشت شاکی امکانپذیر است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که گذشت شاکی در جرایم غیرقابل گذشت موثر است و می تواند موجب تخفیف مجازات گردد.

یکی از شناخته شده ترین جهات تخفیف مجازات، همکاری مجرم است. همکاری مجرم با پلیس و یا بازپرس پرونده و ارائه ی ادله و دلایل کافی برای احراز جرم می تواند جزء جهات تخفیف مجازات او باشد. برای مثال: در صورتی که مجرم معاون و یا معاونینی در ارتکاب جرم دارد، معرفی آنها می تواند درخواست تخفیف مجازات را برای او امکانپذیر سازد. البته ناگفته نماند زمانی که کشف شود شریک و یا شرکایی در ارتکاب جرم حضور داشته اند، خود موجبات تخفیف مجازات را برای مجرم امکانپذیر می سازد. اقرار و اعتراف متهم نیز در اخذ تخفیف مجازات موثر است.

در متن قانون مجازات اسلامی مجازات هایی در نظر گرفته شده که بنابر شرایط اجتماعی و فردی متهم قابل تقلیل و تخفیف هستند.

برای مثال: تصور کنید فردی دارای عدم سوءسابقه کیفری است و جایگاه اجتماعی بالایی دارد و بنا به دلایلی دست به ارتکاب جرم زده و یا پرونده ی او پیرامون بدهی و یا چک برگشتی است. قطعا چنین فردی در محضر قانون با یک قاتل و یا سارق مسلح در یک ردیف قرار نمی گیرد و قانونگذار تفاوت های میان این دو فرد قائل است. همچنین کهولت سن، بیماری و حسن رفتار متهم خود دلیلی برای تخفیف مجازات به حساب می آید.

  • توبه، اظهار ندامت و پشیمانی مجرم می تواند در اخذ تخفیف موثر واقع شود.
  • استناد به موارد تخفیف مجازات فقط یک بار امکانپذیر است.
  • دیه، قصاص،محاربه و حد قذف جزء مواردی هستند که نمی توانید برای آن درخواست تخفیف مجازات بدهید. همچنین اخلال گران در نظام اقتصادی کشور نمی توانند به گرفتن تخفیف در مجازات استناد کنند.
  • فرار از صحنه جرم در موارد تصادفات رانندگی حق تخفیف در مجازات را ساقط می کند.

انجام مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل فرنیان فر

تخفیف در مجازات امری است که قانونگذار برای موارد خاص در نظر گرفته و با صلاحدید دادگاه و نظر قاضی پرونده امکانپذیر می باشد. در نظر داشته باشید که نحوه ی نگارش و تنظیم لایحه درخواست تخفیف گرفتن در مجازات بسیار حائز اهمیت است و می تواند موجب تخفیف و یا تبدیل مجازات فرد گردد.

حضور وکیل متخصص و باتجربه در این امر می تواند روند رسیدگی به پرونده ی شما را تسهیل بخشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با وکیل فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *