نحوه شکایت از محجور در قوانین ایران

شکایت از محجور و افراد کم عقل و دیوانه بر اساس متون قانونی ایران امکانپذیر است و شما می توانید علیه او اقامه ی دعوی نمایید. از نظر لغوی محجور به فرد ناتوان اشاره می کند و مفهوم حقوقی آن نیز بر همین موضوع دلالت دارد. در سیستم قضایی ایران شکایت و احقاق حق از طریق طرح شکایت توسط شاکی یا خواهان آغاز می گردد. حال سوال اساسی اینجاست که:

  • آیا با توجه به ناتوانی عقلی محجور، شکایت از او امکانپذیر است؟

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

شکایت از محجور

شکایت از محجور در قوانین ایران به چه شکل است؟

از منظر قوانین ایران محجور به فردی اشاره می کند که دارای بلوغ، عقل و اختیار نیست. البته محجور دایره ی وسیعی از موارد متعدد را در بر می گیرد. بر اساس ماده ی۱۲۰۷ قانون مدنی اشخاص زیر در حکم محجور هستند و نمی توانند در اموال و حقوق مالی خود تصرفی داشته باشند:

  1. صغار
  2. اشخاص غیررشید
  3. مجانین

مفهوم غیررشید در ماده ۱۲۰۸ قانون مدنی آمده است. بر اساس این ماده غیررشید کسی است که تصرفات او در اموال و حقوق مالی خود عقلائی نباشد .البته در ماده ی ۱۲۰۹ نیز افراد زیر ۱۸ سال را در حکم غیررشید دانسته است. در صورت رسیدن به سن بلوغ و اثبات رشد، فرد دیگر محجور نیست.

بنابراین پس از رسیدن به سن بلوغ مساله ی حجر و عدم رشد منتفی است مگر اینکه حجر و یا جنون فرد به اثبات برسد. بر اساس قانون سن بلوغ در پسران پانزده سال تمام قمری و در دختران نه سال تمام قمری است.

در نظر داشته باشید که فرد مجنون نیز محجور شناخته می شود. از نظر حقوقی مجنون به فردی اشاره می کند که از سلامت عقلی برخوردار نیست و در درجه از جنون اعم از ادواری و دائمی در حکم محجور شناخته می شود.

بر اساس ماده ی ۷۰ قانون امور حسبی:

آثار قانونی حجر از لحظه ی تشخیص آن آغاز می شود. در صورتی که ثابت شود حجر فرد قبل از تشخیص آن توسط دادگاه وجود داشته ، اثرات قانونی حجر به گذشته سرایت می کند.

از آنجایی که محجور نمی تواند در امور مالی خود دخالت کند، قیم و یا نماینده ی قانونی او می تواند اداره ی امور مالی و اموال فرد را به عهده بگیرد. از نظر قانونی شکایت از محجور امکانپذیر است اما قانون پاره ای ضوابط و شرایط خاص را برای آن در نظر گرفته.

برای شکایت از محجور شما می توانید نام او را ذکر کنید. بنابراین چنانچه در قسمت خوانده یا مشتکی عنه نام ولی، قیم و یا نماینده ی قانونی محجور را ذکر کنید. دادخواست شما برای ولی یا نماینده ی قانونی محجور ارسال می گردد.

حال پس از ثبت شکایت :

محجور می تواند از پذیرش آن و حضور در جلسه ی دادرسی امتناع نماید که در این صورت ولی و یا قیم او برای جلسه ی دادرسی دعوت خواهد شد. پدر و جد پدری در درجه ی اول به عنوان قیم شناخته می شوند. در صورتی که پدر و جد پدری زنده نباشند و یا به هر دلیلی حضور نداشته باشند، قیم فرد محجور از طریق دادگاه انتخاب می شود. حتی در صورتی که رفتار و عملکرد قیم یا ولی محجور به ضرر او تمام شود و یا دسترسی به او امکانپذیر نباشد، دادستان خود می تواند راسا اقدامات لازم را انجام دهد.

تمامی بیانات و دفاعیات محجور در داگاه قابل استماع است و شنیده می شود، ولی این در شرایطی امکانپذیر است که این موارد به نفع محجور باشد. در صورتی که دفاعیات و بیانات محجور به ضرر خودش باشد، دادگاه به آن ترتیب اثر نمی دهد.

مشاوره حقوقی و پیگیری پرونده

قانون به عنوان یک چتر حمایتی موظف است که به تمامی اقشار جامعه توجه کافی داشته باشد. در این میان اقشار و گروه هایی وجود دارند که به مراتب ضعیف تر و آسیب پذیر تر هستند و از این رو نیازمند توجه ویژه هستند. محجورین را می توان در ردیف این گروه ها قرار داد و به نظر می رسد که قانونگذار ایران حمایت های کافی را در این زمینه لحاظ کرده است. از نظر قانونی مداخله ی محجورین در امور غیرمالی خود بلامانع است اما در رابطه با امور مالی کاملا منطقی است که محدودیت هایی اعمال شود. در واقع این محدودیت ها در راستای حفظ منافع محجورین در نظر گرفته شده و مداخله ی قانونگذار کاملا ضروری به نظر می رسد.

فراموش نکنید که در کنار قوانین و مقررات ، حضور وکیل امور حسبی ضروریست تا پرونده ی شما را در مسیر درست قانونی قرار می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *