عرصه و اعیان به چه معناست؟

عرصه و اعیان جزء مهم ترین مفاهیم حقوق ملکی و ثبتی شناخته می شوند واطلاع از آن در زمان خرید ملک بسیار حائز اهمیت است. اصطلاحات عرصه و اعیان جزء اصطلاحاتی هستند که در رابطه با تمامی املاک تعریف می شود و در زمان خرید و فروش و معامله ی ملک جزء فاکتورهای بسیار مهم به حساب می آید. چرا که عدم آگاهی از آن می تواند امکان کلاهبرداری را افزایش دهد و مشکلات حقوقی بسیاری به همراه خواهد داشت.

  • شما چقدر با مفاهیم عرصه و اعیان آشنایی دارید؟
  • آیا از نحوه ی محاسبه ی عرصه و اعیان اطلاعی دارید؟

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

عرصه و اعیان به چیست؟

اصطلاح عرصه به معنای مساحت و کل محدوده ی زمین ملک است. در حقیقت ساختمان و بنا روی عرصه به وجود می آید و شکل می گیرد. برای هر ملک و سازه ای اعم از مسکونی، تجاری و اداری یک عرصه وجود دارد که اعیان روی آن قرار می گیرد.

اصطلاح اعیان به ساختمان و بنایی اشاره می کند که روی عرصه ( زمین ) قرار گرفته و ساخته شده است. اعیان می تواند متعلق به یک نفر و یا بیش از یک نفر باشد. در واقع از طریق سهم بندی می توان اعیان را به بیش از یک نفر اختصاص داد. در رابطه با خانه های مسکونی دربستی و ویلایی معمولا عرصه و اعیان به یک نفر تعلق دارد مگر اینکه بحث انحصار وراثت مطرح شود.

عرصه و اعیان

در رابطه با مواردی که شخص مالک شش دانگ کل ملک است، مالکیت تمام عرصه و اعیان متعلق به اوست.

موضوع عرصه و اعیان در رابطه با خانه های آپارتمانی و مجتمع های مسکونی کمی متفاوت است. در چنین شرایطی عرصه و اعیان به بیش از یک نفر تعلق دارد و هر شریک صاحب سهم مشخصی از عرصه و اعیان است. برای مثال: زمینی را تصور کنید که ساختمان شش طبقه ای روی آن بنا شده است. در چنین شرایطی بایستی شش سند مجزای تک برگ برای مالکین صادر گردد. هر واحد آپارتمان به عنوان یک واحد اعیان شناخته می شود و درصدی از عرصه یا زمین برای هر مالک در سند مالکیت قید خواهد شد. هر مالک به میزان اعیان خود از کل عرصه سهم می برد. یعنی میزان سهم عرصه و اعیان با یکدیگر در ارتباط مستقیمی هستند و هرچه میزان سهم اعیان بیشتر و مساحت آن بزرگ تر باشد، سهم عرصه نیز بیشتر و بزرگ تر است.

مواردی نظیر پارکینگ، انباری و تراس نیز اگر در سند مالکیت به عنوان بخشی از آپارتمان شناخته شود، جزء اعیان به حساب می آید و متعلق به مالک است.

در حال حاضر بیشتر موارد معاملات ملکی بر اساس سند مالکیت شش دانگ صورت می پذیرد که میزان عرصه و اعیان آن کاملا مشخص است. علی رغم این مساله هنوز املاک و مستغلاتی وجود دارند.

نکاتی از عرصه و اعیان در زمین های اوقافی

  • مساله ی عرصه و اعیان در رابطه با زمین های اوقافی یک تفاوت اصلی با سایر زمین ها دارد و آن ذکر عبارت شش دانگ از اعیان در متن سند زمین است. در سایر سند های مربوط به املاک شخصی عبارت شش دانگ از عرصه و اعیان به چشم می خورد. به نظر شما تفاوت میان این دو عبارت چیست؟
  • معاملات املاک اوقافی به این شکل تعریف شده است که مالکیت آنها برای ۹۹ سال به خریدار واگذار می گردد و در مدت زمان مذکور خریدار بایستی اجاره ملک را به صورت اقساط سالانه به سازمان اوقاف پرداخت نماید. دلیل امر از آنجایی ناشی می شود که مالکیت اصلی زمین ( عرصه ) متعلق به سازمان اوقاف است و خریدار از این جهت اجاره بهای آن را پرداخت می نماید، اما مالکیت اعیان به صورت کامل و شش دانگ در اختیار خریدار قرار دارد و متعلق به اوست. بنابراین خریدار زمین اوقافی هیچ اختیاری در رابطه با عرصه یا زمین اوقافی ندارد.
  • خرید و فروش زمین های اوقافی صرفا تحت نظارت و تایید سازمان اوقاف صورت می گیرد و از آنجایی که خریدار تنها صاحب اعیان است، خرید و فروش عرصه امکانپذیر نیست و قانونی تلقی نمی شود.

ارائه مشاوره حقوقی و نکات ضروری با وکیل

دعاوی عرصه و اعیان را می توان در ردیف مهم ترین دعاوی ملکی و ثبتی به حساب آورد. بروز اختلافات و مسائل حقوقی در روند تفکیک عرصه و اعیان و یا تعیین میزان قدرالسهم عرصه و اعیان به خصوص در املاک مشاعی و موروثی امری دور از ذهن نیست و دعاوی زیادی را به خود اختصاص داده است. جزئیات و نکات حقوقی فراوانی در این رابطه وجود دارد که می تواند روند دادرسی پرونده ی شما را تغییر دهد. انتخاب وکیل ملکی متخصص و باتجربه در این زمینه می تواند ضمن ارائه ی یک مشاوره حقوقی دقیق و جامع، بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان ممکن برای پرونده شما رقم بزند.

…برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *