چطور گواهی عدم سوء پیشینه بگیریم ؟

گواهی عدم سوء پیشینه برگه ی مخصوصی است که وضعیت سوابق کیفری فرد در آن مشخص شده و نشان می دهد که آیا محکومیت موثر کیفری وجود دارد یا خیر. در سال های اخیر ارائه ی گواهی عدم سوءپیشینه برای بسیاری از مشاغل و اصناف حائز اهمیت است و در هنگام استخدام افراد بایستی ارائه شود.

سوءپیشینه به سوابق بد فرد اشاره می کند و نشان می دهد که فرد در گذشته مرتکب جرم گردیده. سابقه ی کیفری درجات مختلفی دارد و برخی از آنها می تواند با آثار و تبعات منفی بسیاری همراه باشد. برخی از این آثار و تبعات فرد را از بعضی خدمات اجتماعی محروم می کند و به نوعی در راستای تکمیل مجازات فرد در نظر گرفته شده.

آیا از مراحل دریافت گواهی عدم سوءپیشینه اطلاع دارید؟

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

گواهی عدم سوء پیشینه

گواهی عدم سوء پیشینه به چه معناست؟

گواهی عدم سوء پیشینه نشان می دهد که فرد فاقد سابقه ی کیفری موثر است و در گذشته مرتکب جرم مهمی نشده. جرایم کیفری در یک ردیف قرار ندارند و برخی با آثار و تبعات منفی تری همراه هستند.

برای مثال: جرم حمل مواد مخدر و توهین به دیگران در یک ردیف قرار ندارند و طبیعتا جرم حمل مواد مخدر سنگین تر است. به همین دلیل مجازات کیفری سنگین تری نیز برای آن لحاظ شده و چنین امری در سوابق کیفری فرد ثبت خواهد شد.

سابقه ی کیفری برای استخدام در مشاغل و اصناف بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر این بسیاری از امور نظیر مهاجرت نیز به ارائه ی گواهی عدم سوءپیشینه نیاز دارد.

گواهی عدم سوء پیشینه صرفا به جرایمی اشاره می کند که در قانون مورد تاکید قانونگذار قرار گرفته. بنابراین تمامی جرایمی که فرد در طول زندگی خود مرتکب آن می گردد در گواهی سوءپیشینه ذکر نخواهد شد. بر اساس ماده ی ۲۵ قانون مجازات اسلامی :

محکومیت قطعی کیفري در جرایم عمدي، پس از اجراي حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می کند

  • : الف- هفت سال در محکومیت به مجازاتهاي سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجراي حکم اصلی
  • ب- سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار
  • پ- دو سال در محکومیت به شلاق حدي، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج
  1. تبصره ۱ـ در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفري محکوم درج میشود لکن در گواهیهاي صادره از مراجع ذیربط منعکس نمی گردد مگر به درخواست مراجع قضایی براي تعیین یا بازنگري در مجازات
  2. تبصره -۲ در مورد جرایم قابل گذشت در صورتی که پس از صدور حکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، اجراي مجازات موقوف شود اثر تبعی آن نیز رفع می شود.
  3. تبصره -۳ در عفو و آزادي مشروط، اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدتهاي فوق از زمان عفو یا اتمام مدت آزادي مشروط رفع میشود. محکوم در مدت زمان آزادي مشروط و همچنین در زمان اجراي حکم نیز از حقوق اجتماعی محروم می گردد.

به خاطر داشته باشید که به جز موارد فوق هیچ یک از سوابق و محکومیت های کیفری فرد در گواهی سوءپیشینه ی او لحاظ نمی گردد.

دریافت گواهی عدم سوءپیشینه

برای دریافت گواهی عدم سوءپیشینه می توانید از طریق دو روش حضوری و اینترنتی اقدام نمایید. روش حضوری از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و پلیس +۱۰ امکانپذیر است. برای روش اینترنتی می توانید از طریق سامانه ی ثنا تقاضای دریافت گواهی عدم سوءپیشینه نمایید.

در سامانه ی ثنا قسمتی برای متقاضیان گواهی عدم سوءپیشینه در نظر گرفته شده که از طریق آن می توانند درخواست خود را از اینجا ثبت کنند.

مدت زمان اخذ گواهی عدم سوءپیشینه در روش حضوری بین ۷ الی ۱۰ روز کاری است. با راه اندازی سامانه ی ثنا شما می تواند در مدت زمان تقریبی ۳ ساعت گواهی عدم سوءپیشینه ی خود را دریافت نمایید.

برای گواهی عدم سوء پیشینه مدت زمان محدود و مشخصی در نظر گرفته شده. اعتبار گواهی عدم سوءپیشینه ۱ ماه است.

در صورتی که گواهی مذکور توسط دارالترجمه و به منظور ارائه به سفارت ترجمه گردد، ۶ ماه اعتبار دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *