سوگند دروغ چه مجازاتی دارد ؟

مجازات سوگند دروغ در قوانین ایران : سوگند دروغ در شرایطی مطرح می گردد که فردی به جهت اثبات بی گناهی و تبرئه ی خود و یا در راستای اثبات ادعای خویش سوگند دروغ و کذب یاد می کند. سوگند یا قسم خوردن در نظام حقوقی ایران جزء ادله ی اثبات دعاوی به شمار می رود. هرگاه ادله و مدارک کافی برای اثبات ادعای مدعی و مدعی علیه وجود نداشته باشد، از طریق به کار بردن لفظ جلاله و به شهادت گرفتن نام خداوند متعال می توان سوگند یاد نمود. البته سوگند متخص آن دسته از دعاوی است که از طریق اقرار، شهادت و یا علم قاضی مطرح گردیده و در اثبات آن تردید وجود دارد.

در چنین شرایطی سوگند می تواند قاطع دعاوی به حساب آید و از طریق آن احکام دادگاه جاری خواهد شد. حال تصور کنید بنا به دلایلی شخص سوگند دروغ یاد کرده و بر اساس آن در پرونده حکم صادر گردیده. آیا از مجازات سوگند دروغ اطلاعی دارید؟ در ادامه با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

سوگند دروغ چه مجازاتی دارد ؟

تعریف سوگند دروغ

سوگند به عنوان یکی از مهم ترین ادله ی اثبات دعوی در دعاوی حقوقی و کیفری شناخته می شود و با آثار و تبعات مهم و گسترده ای همراه است. بر اساس قوانین کیفری ایران ادای هرگونه سوگند دروغ جرم است و با مجازات کیفری همراه خواهد بود. سوگند یاد کردن به هیچ عنوان قابل توکیل و واگذاری به غیر نیست و شخص خود بایستی برای این کار اقدام نماید. ذکر نام خداوند متعال در هنگام سوگند ضروریست و تفاوتی میان فرد مسلمان و غیرمسلمان نیست.

سوگند نزد دادگاه بایستی صریح و بدون ابهام و با قطعیت لازم یاد شود. حال تصور کنید تمامی این نکات در هنگام ادای سوگند رعایت گردیده ولی سوگند و ادعای شخص با واقعیت هیچ مطابقتی ندارد. به عبارت دیگر سوگند دروغی یاد شده که فرد کاملا بر آن واقف است. هیچ تفاوتی میان سوگند دروغ کتبی و شفاهی وجود ندارد و این اقدام در هر صورت جرم است.

در رابطه با تاثیر سوگند یادآور می شویم که سوگند در جرایم موجب قصاص، دیه، ارش و کلیه ی ضرر و زیان های ناشی از جرائم قابل اجراست ولی در رابطه با جرایم حدی و تعزیری اثری ندارد. به این معنا که نه موجب نفی دعاویست و نه به اثبات آن کمک می کند. لذا بر این اساس می توان به تاثیر سوگند در جرایم مربوطه پی برد. به خصوص در جرایمی مستوجب قصاص که با ضررهای جانی سنگین و غیرقابل جبرانی همراه است و کافیست که از طریق سوگند دروغ حکم پرونده صادر گردد. از سوی دیگر به شهادت گرفتن نام خداوند متعال به دروغ از نظر اخلاقی مذمت و مطابق شرع اسلام گناه محسوب می شود. با توجه به انعکاس شریعت اسلام در قوانین کیفری ایران، قانونگذر سوگند دروغ را جرم انگاری نموده و برای آن مجازات کیفری در نظر گرفته است.

یادآور می شویم که هر گونه سوگند دروغ و سوگند با اکراه و تردید از نظر دادگاه قابل ترتیب اثر نیست و رای نهایی پرونده با توجه با سایر ادله و مدارک موجود صادر می گردد. به عبارت دیگر برای اثبات دعاوی به سایر گزینه های قانونی استناد می شود.

مجازات سوگند دروغ

بر اساس ماده ی ۶۴۹ قانون مجازات اسلامی ، هرکس در دعوای حقوقی یا جزائی که قسم متوجه او شده باشد، سوگند دروغ یاد نماید، به ۶ ماه تا دو سال حبس محکوم می گردد. در چنین شرایطی سوگند قابل ترتیب اثر نیست و طرف مقابل سوگند می تواند علیه او شکایت نماید. چنانچه سوگند دروغ اثبات گردد محکومیت فرد قطعی است و رای پرونده قابل ابطال خواهد بود.

توجه داشته باشید که سوگند دروغ با شهادت دروغ متفاوت است و رویه های قانونی جداگانه ای دارند.

برای شکایت از سوگند دروغ می توانید شکوائیه ی خود را در سامانه ثنا ثبت نمایید. پس از به جریان افتادن پرونده ی قضایی، شما بایستی کلیه ی دلایل و مدارکی که نشان دهنده ی ادای سوگند دروغ در دادگاه است را در جلسه ی رسیدگی ارائه نمایید. بدیهی است که در صورت اثبات موضوع می توانید با توجه به ضرر و زیانی که متحمل شده اید، درخواست خسارت نموده و ابطال رای قبلی را که از طریق سوگند دروغ صادر شده است خواستار شوید.

مشاوره حقوقی و پیگیری پرونده

تمامی ادیان و آیین ها دروغ را در ردیف رذائل اخلاقی به حساب آورده اند و به عنوان یک گناه نابخشودنی از آن یاد کرده اند. دروغ می تواند صورت حقیقت را بپوشاند و به فریب و بی اعتمادی دامن بزند. نقطه ی تلاقی دروغ و قسم می تواند سرآغازی برای سقوط و انحطاط باشد و قطعا از دید قانون حائز اهمیت است. به دلیل اثرات و تبعات گسترده ی قسم دروغ قانونگذار مجازات حبس را برای آن پیش بینی نموده و علاوه بر این می تواند در ابطال رای صادره و بازبینی مجدد پرونده نیز تاثیرگذار باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *