مجازات تخریب جهیزیه توسط زوج

مجازات تخریب جهیزیه توسط زوج حسب مورد می تواند حبس و جزای نقدی باشد. تهیه جهیزیه موضوعی است که از منظر قانونی به عنوان جزئی از وظایف زوج تلقی می شود و با توجه به ماده ی ۱۱۰۷ قانون مدنی در ردیف تکالیف مرد قرار دارد. این مساله با عرف و رسوم جامعه ی ایران در تضاد است و به عنوان یک رسم قدیمی و شناخته شده تهیه ی جهیزیه بر عهده ی زن قرار دارد. از این رو به عنوان جزئی از اموال و دارایی های زن شناخته می شود و تخریب آن توسط زوج می تواند مجازات های قانونی به دنبال داشته باشد.

  • به نظر شما تخریب جهیزیه توسط زوج جرم است؟
  • آیا از مجازات تخریب جهیزیه توسط زوج اطلاعی دارید؟

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

آیا تخریب جهیزیه توسط زوج جرم است؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، چنانچه جهیزیه از سوی زن تهیه شود، به عنوان بخشی از اموال و دارایی های او به حساب می آی. بنابراین تخریب جهیزیه توسط زوج می تواند مصداقی از تخریب اموال شخصی دیگران به شمار بیاید و جرم است. برای بررسی دقیق تر این مساله بایستی ابتدا عناصر سه گانه جرم تخریب اموال شخصی دیگران مشخص گردد.

مجازات تخریب جهیزیه

عنصر قانونی

در رابطه با عنصر قانونی تخریب جهیزیه توسط زوج می توان به ماده ی ۶۷۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی استناد نمود. بر اساس این ماده هرکس عمدا، اشیا منقول یا غیر منقول متعلق به دیگری را تخریب نماید یا به هر نحو، کلا یا بعضا، تلف نماید و یا از کار اندازد، به حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه [و] در صورتی که میزان خسارت ‌وارده یکصد میلیون ریال یا کمتر باشد به جزای نقدی تا دو برابر معادل خسارت ‌وارده، ‌محکوم خواهد شد.”

بنابراین می توان نتیجه گرفت که تخریب جهیزیه توسط زوج در شرایطی که جهیزیه از سوی زوجه تهیه شده، جرم است و جزء مصادیق قانونی تخریب اموال شخصی دیگران به حساب می آید و مجازات های قانونی به همراه دارد.

عنصر مادی جرم

عنصر مادی جرم را می بایست در رفتارهای زوج احراز نمود. هرگونه رفتار عمدی که با تخریب و آسیب و صدمه زدن به جهیزیه همراه باشد، می تواند به عنوان عنصر مادی جرم تلقی شود.

عنصر معنوی

در نهایت با احراز عنصر معنوی، عناصر سه گانه ی جرم را تکمیل نموده و ارتکاب جرم محرز است. عنصر معنوی جرم تخریب اموال دیگری را می بایست در قصد و سوءنیت شخص یافت. به طور کلی هرگاه زوج با قصد و نیت آسیب و از بین بردن جهیزیه اقدام به تخریب جهیزیه نماید و در صدد مقابله با زوجه از این طریق باشد، احراز جرم قطعیست.

در یک جمع بندی کلی می توان نتیجه گرفت که با احراز عناصر سه گانه فوق و در صورتی که جهیزیه و اموال تخریب شده به زوجه متعلق باشد، تخریب جهیزیه توسط زوج جرم است. در صورتی که جهیزیه تخریب شده توسط زوج تهیه شده باشد و این مساله قابل اثبات باشد، تخریب جهیزیه از سمت زوج جرم نیست و از آنجایی که تخریب اموال شخصی دیگران به شمار نمی رود، مجازاتی نیز در بر نخواهد داشت. در نتیجه زوجه نمی تواند شکایتی در این زمینه انجام دهد.

مجازات تخریب جهیزیه توسط شوهر

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، قانونگذار در ماده ی ۶۷۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مجازات تخریب اموال متعلق به دیگری را حبس به میزان سه ماه تا یک سال و شش ماه و در صورتی که میزان خسارات وارده یکصد میلیون ریال و یا کمتر باشد، زوج به پرداخت جزای نقدی تا دو برابر خسارات وارده محکوم می گردد.

تخریب جهیزیه توسط زوج و به طور کلی جرم تخریب اموال شخصی دیگران در ردیف جرایم قابل گذشت قرار دارد و رسیدگی به آن با شکایت شاکی خصوصی آغاز می شود. به همین دلیل گذشت شاکی خصوصی می تواند قرار موقوفی تعقیب را به همراه داشته باشد و مانع از اجرای مجازت خواهد شد.

یک توصیه قانونی مهم

بیشترین موارد تخریب جهیزیه توسط زوج در شرایطی مشاهده می شود که اختلافاتی میان زوجین وجود دارد و یا در آستانه طلاق قرار گرفته اند. در چنین شرایطی تخریب جهیزیه توسط زوج به وفور مشاهده می شود. زوجه از طریق مراجع قضایی می تواند شکایت خود را پیگیری نماید. توصیه می گردد هرگاه زوجه و زوج در آستانه ی اختلاف و جدایی قرار گرفته اند و جهیزیه به زوجه تعلق دارد، به منظور جلوگیری از وقوع صدمه و تخریب جهیزیه توسط زوج، زوجه درخواست صدور قرار تامین خواسته جهیزیه را به ثبت برساند و بدین ترتیب می تواند جهیزیه را تا زمان استرداد آن توقیف نماید.

ارائه مشاوره حقوقی

در شرایطی که اختلافات زندگی مشترک به اوج می رسد و طلاق به عنوان تنها گزینه مطرح می گردد، طبیعتا تمامی چارچوب های زندگی مشترک زوجین فرو میریزد و مسیر زندگی آنها از یکدیگر جدا می شود. در چنین شرایطی مسائلی مانند: مهریه، استرداد جهیزیه و یا حضانت فرزند مطرح خواهد شد و قانون پیش بینی های لازم و ضروری را در این زمینه دارد.

تخریب جهیزیه توسط زوج به خصوص در شرایط اختلاف و طلاق امری چندان دور از ذهن نیست و بسیاری از آقایان از جرم بودن آن اطلاعی ندارند. در واقع می توان گفت تخریب جهیزیه از سوی زوج نوعی واکنش روانی و یا اعتراض نسبت به زوجه است و از آنجایی که جهیزیه جزء اموال و دارایی های زوجه محسوب می شود، جرم به شمار می آید.

انجام مشاوره حقوقی با وکیل خانواده متخصص و باتجربه در این امر می تواند نکات و جزئیات دقیق تر و مفیدتری در اختیار شما قرار دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *