مال خری اموال مسروقه و مجازات آن در قانون

مال خری در رابطه با خرید و فروش اموال مسروقه مطرح می گردد و مال خر به شخصی اشاره می کند که شغل او خرید و فروش اموال مسروقه است. چنین فعلی از نظر قوانین کیفری ایران جرم محسوب می شود و با مجازات فرد مجرم همراه خواهد بود.

به دنبال وقوع جرم سرقت ، سارقین در صدد فروش اموال مسروقه خواهند بود تا بتوانند اشیای سرقتی را به پول تبدیل کنند. در این میان جرم مال خری مطرح می گردد که جرم مستقلی از سرقت به حساب می آید و این روزها متاسفانه به شدت افزایش یافته است. آیا با مجازات جرم مال خری آشنایی دارید؟ در ادامه با وکیل فرناین فر همراه باشید.

مال خری اموال مسروقه

نگاهی به جرم مال خری

مال خری از منظر قوانین ایران به معامله و خرید و فروش اموال و اشیای مسروقه ( به سرقت رفته ) اشاره می کند و لفظی است که صرفا برای اموال منقول به کار می رود. در نظر داشته باشید که مال مسروقه با مال غیر متفاوت است و مال غیر علاوه بر اموال منقول شامل اموال غیرمنقول نیز می گردد.عنصر سرقت و دزدی در اموال مسروقه کاملا مشهود است.

متاسفانه آمار جرایمی نظیر سرقت در سال های اخیر به شدت افزایش یافته و بالتبع بازار خرید و فروش اموال مسروقه نیز داغ است. اما معامله ی اشیای به سرقت رفته کار آسانی نیست و هرکسی به آن مبادرت نمی ورزد. از این رو مال خری با علم و سوءنیت از معامله ی اموال و اشیای مسروقه جرم محسوب می شود و در حال حاضر روشی برای کسب درآمد و امرار معاش عده ای از افراد شده. حتی در برخی از محلات و مناطق مال خری به شکل علنی به چشم می خورد و شما ممکن است افرادی را در حال خرید و فروش انواع اشیای مسروقه مانند کفش، لباس، ظروف، قطعات خودرو موتور سیکلت و سایر موارد مشاهده کنید.

مال خر به فردی اشاره می کند که به خرید کالا و اشیای دزدی و یا قاچاق مبادرت می روزد و در نهایت آن را به سایر افراد می فروشد. به عبارت دیگر نوعی واسطه گری به چشم می خورد که فرد با علم و آگاهی از غیرقانونی بودن عمل آن را انجام می دهد و معامله می کند.

مجازات مال خری

با توجه به ماده ی ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی هرکس با علم و اطلاع یا با وجود قرائن اطمینان آور به اینکه مال در نتیجه ی ارتکاب سرقت به دست آمده است، آن را به نحوی از انحاء تحصیل یا قبول کند یا مورد معامله قرار دهد به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. در نظر داشته باشید که هرگاه در دادگاه به اثبات برسد که فرد شغل و حرفه ی اصلی خویش را مال خری قرار داده است، به حداکثر مجازات مندرج در این ماده محکوم می گردد. البته در صورتی که اثبات گردد فرد خریدار از مسروقه بودن اشیا اطلاعی ندارد، مجازات او منتفی است. برای مثال: تصور کنید فردی از طریق اینترنت به فروش اموال مسروقه مبادرت می روزد و خریدار بدون آگاهی و اطلاع از این مساله معامله می کند. در چنین شرایطی اشیای معامله شده بایستی به صاحب اصلی آن بازگردانده شود.

همچنین هرگونه نگهداری ، به امانت یا هدیه گرفتن و تسهیل معامله ی اموال مسروقه در صورت علم به سرقتی بودن آن جرم است و در حکم مال خری به حساب می آید.

نکته ی مهم :

در قانون کاهش مجازات های تعزیری سال ۹۹ هرگاه ارزش اموال و اشیای مسروقه کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، جرم قابل گذشت است. البته با این شرط که فرد دارای سابقه ی محکومیت کیفری موثر نباشد.

دادسرای محل وقوع جرم به عنوان مرجع قضایی صالح برای رسیدگی شناخته می شود.

مشاوره حقوقی و پیگیری پرونده

برخی جرایم مانند مال خری علاوه بر اینکه به شکل مستقل و جداگانه ای جرم محسوب می شوند، تسهیل کننده ی سایر جرایم مانند: سرقت نیز به حساب می آیند. از این رو قانونگذار توجه ویژه ای به آن داشته و مجازات جداگانه ای برای آن در نظر گرفته است. بنابراین سرقت و مال خری دو جرم مجزاست و رسیدگی به هر یک به صورت مستقل صورت می پذیرد.

همواره به خاطر بسپارید که کالا و اجناس مورد نیاز خود را از افراد و مراکز معتبر خریداری نمایید و در صورتی که قصد دارید از افراد ناشناس خرید کنید، حتما به مدارک شناسایی فروشنده و در صورت نیاز فاکتورهای موجود توجه داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با وکیل فرنیان فر، وکیل امور کیفری در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *