سیر تا پیاز مجازات شهادت دروغ

مجازات شهادت دروغ در صورت اثبات در دادگاه، سه ماه و یک روز حبس و یا یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی تعیین شده. موضوع شهادت از دیدگاه قانون و شریعت بسیار حائز اهمیت است و در سرنوشت دعاوی مطروحه و آرای صادره از دادگاه ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود. تصور کنید دعوایی در دادگاه مطرح گردیده و دادگاه برای اثبات موضوع و کشف حقیقت به شهادت شهود نیاز دارد. حال یکی از افراد تعرفه شده به دروغ شهادت می دهد و دادگاه نیز بر اساس شهادت کذب او رای خود را صادر می نماید.

  • به نظر شما این رای دارای وجاهت قانونی است؟
  • آیا از مجازات شهادت دروغ اطلاعی دارید؟

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیاین فر همراه باشید.

نگاهی به مجازات شهادت دروغ

شهادت دروغ یا شهادت کذب به این معناست که شهود و مطلعین در خصوص موضوعی که در دادگاه مطرح شده ، به دروغ و خلاف واقع شهادت دهند، به طوری که شهادت آنها به ضرر یا به نفع یکی از طرفین دعوی باشد. البته شهادت کذب را می توان از منظر وارد آمدن خسارت به یکی از طرفین دعوی نیز مورد بررسی قرار داد. در هر صورت چنانچه در محضر دادگاه و یا در روند رسیدگی به یک پرونده شاهد به دروغ و یا خلاف واقع اظهارات خود را مطرح کند که در صدور رای پرونده موثر است، بر اساس قانون مجازات اسلامی مجرم محسوب می شود.

مجازات شهادت دروغ

در رابطه با مجازات شهادت دروغ قانون شرایط خاصی را در نظر گرفته. بر اساس ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی مجازات شهادت دروغ در دادگاه و نزد مقامات رسمی قضایی سه ماه و یک روز حبس و یا یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی می باشد. در این میان موضوع شهادت بسیار حائز اهمیت است و در میزان مجازات دادگاه تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر بایستی به علل شهادت دروغ نیز توجه داشت.در این میان مساله بسیار مهم ،جبران خسارت است. خسارتی که در اثر شهادت دروغ به هریک از اصحاب دعوی وارد می شود بایستی جبران گردد و مطابق قانون برای آن تصمیم گیری خواهد شد.

برای مثال:

تصور کنید به دنبال شهادت دروغ خسارت و صدمات بدنی و جانی به یکی از اصحاب دعوی وارد شده. در چنین شرایطی اگر شهادت دروغ به اثبات برسد، با تقاضای ضیان دیده و یا وراث وی ، فردی که به دروغ شهادت داده به حکم دادگاه به قصاص و یا پرداخت دیه محکوم خواهد شد. مجازات سوگند دروغ موضوعی جداگانه است که در دادگاه به آن رسیدگی می شود.

عناصر جرم شهادت دروغ

جرم شهادت دروغ همانند سایر جرایم مطرح شده در قانون مجازات اسلامی دارای سه عنصر اصلی زیر است:

عنصر مادی

برای تحقق یافتن عنصر مادی جرم شهادت دروغ در دادگاه بایستی شهادت دروغ نزد مقامات رسمی قضایی، در محضر دادگاه و در حضور قاضی پرونده استماع گردد. در صورتی که شهادت دروغ در محیط خارج از دادگاه مطرح شود و تاثیری در روند قضایی پرونده نداشته باشد، هیچگونه مجازاتی برای آن در نظر گرفته نخواهد شد.

عنصر معنوی

عنصر معنوی به سونیت و قصد فردی که شهادت داده اشاره می کند. در صورتی که شهادت دروغ فرد بر اساس سونیت صورت پذیرفته باشد و قصد و اراده ی او در این رابطه محرز باشد، عنصر معنوی جرم شهادت دروغ تحقق یافته است. اگر فرد بدون سوءنیت و قصد مجرمانه به بیان و نشر اکاذیب بپردازد و یا شهادت دروغی را ناخواسته مطرح کند، موضوع از دایره ی شهادت دروغ خارج است.

عنصر قانونی

در رابطه با عنصر قانونی جرم شهادت دروغ به ماده ی ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی استناد می کنیم که به عنوان رکن قانونی این جرم محسوب می شود.البته مواردی از قانون آیین دادسی مدنی و آیین دادرسی کیفری نیز حول محور شهادت دروغ مطرح شده که می تواند به عنوان مستند قانونی در دادگاه مورد استناد قرار گیرد.

برای مثال: بر اساس ماده ی ۲۵۹ آیین دادرسی کیفری ، در صورتی که بازداشت بر اثر اعلام مغرضانه جرم، شهادت کذب و یا تقصیر مقامات قضایی باشد، دولت پس از جبران خسارت می‌تواند به مسئول اصلی مراجعه کند. موضوع شهادت دروغ در بسیاری از قوانین و مصوبات کشور مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است.

انجام مشاوره حقوقی

بر اساس ماده ی ۱۲۵۸ قانون مدنی، شهادت به عنوان یکی از ادله ی مهم در اثبات دعاوی به حساب می آید. شهادت دروغ به دلیل آثار و تبعات قانونی که دارد جرم محسوب می شود و برای آن مجازات حبس و یا جزای نقدی در نظر گرفته شده. هر یک از اصحاب دعوی و یا مقامات دادگاه در صورت اطلاع از شهادت دروغ می توانند تقاضای رسیدگی به موضوع را مطرح نماید تا بلافاصله رسیدگی به آن آغاز گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *