چگونگی شکایت از قضات

چگونگی شکایت از قضات ، چطور از قاضی شکایت کنیم ؟ شکایت از قضات مطابق قوانین ایران امکانپذیر است و در صورت بروز هرگونه رفتار غیرمتعارف و خارج چهارچوب قانون می توانید شکایات خود را مطرح نمایید. قضاوت شغلی حساس و در عین حال بسیار دشوار است. قاضی در مقام یک انسان بی طرف بایستی عدالت را به نحو احسن اجرا نماید و اقدام به صدور رای نماید. اما نباید فراموش کنیم که قاضی یک انسان معمولیست و امکان بروز خطا و یا اشتباه از سمت او وجود دارد.

چگونگی شکایت از قضات

در ادامه به چگونگی شکایت از قضات و روش های قانونی آن خواهیم پرداخت. با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

نحوه شکایت از قضات

برای آغاز روند دادرسی پرونده و صدور رای عادلانه، حضور قاضی مهم ترین بخش ماجراست. قاضی موظف است که مفاد پرونده را با دقت تمام بررسی کرده و به بیانیات و دفاعیات اصحاب دعوی توجه نماید. با توجه به ادله و و مدارک موجود و علم قاضی روند رسیدگی پرونده ادامه می یابد و در نهایت ختم دادرسی اعلام می شود.

حال تصور کنید خطایی از قاضی پرونده سر زده و یا به هر علتی مرتکب تخلف و اشتباه شده طبیعتا چنین امری از دید قانون حائز اهمیت است. در صورتی که افراد هرگونه تخلف و اشتباهی از سوی قضات پرونده های قضایی مشاهده نمایند می توانند شکایت خود را اعلام نموده و پیگیری آن را از مراجع قضایی خواستار شوند. رسیدگی به تخلفات شغلی و انتظامی قضات و نظارت بر عملکرد آنها از منظر قانونگذار ایران دارای اهمیت فراوان است.

اهمیت این موضوع تا بدانجاست که در اصل ۱۷۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید شده. این اصل بیان نموده که هرگونه ضرر و زیان مادی و معنوی که در اثر خطا، تقصیر و اشتباه قاضی به وجود آمده بایستی جبران گردد و قابل پیگیری خواهد بود.

در رابطه با شکایت قضات اولین قدم ثبت شکایت در دادسرای انتظامی قضات است. البته این منوط به این امر است که موضوع شکایت تخلف و ارتکاب جرم قضات در حیطه ی شغلی آنها باشد. در غیر این صورت هرگاه شکایتی در رابطه با قضات مطرح گردد که ارتباطی با شغل و وظیفه ی آنها ندارد، همانند سایر پرونده های کیفری قابل پیگیری است.

اعلام شکایت می تواند توسط شخص و یا نماینده ی قانونی او صورت پذیرد. علاوه بر این هریک از مقامات رسمی و قانونی کشور همچون رئیس قوه قضاییه، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور و هر شخص دیگری می تواند هرگونه تخلف و جرمی که از سوی قضات انجام گرفته را گزارش و خوستار پیگیری قانونی آن شود.

در ادامه برای پیگیری شکایت گزینه های زیر پیش روی افراد قرار دارد:

  • برای ثبت و پیگیری شکایت می توان از طریق دفتر نظارت و ارزشیابی رفتار و عملکرد قضات عمل نمود که مقر آن دادگستری استان است.
  • دادسرای انتظامی قضات نیز راهکار دیگریست که برای شکایت از قضات در نظر گرفته شده است.
  • لازم به ذکر است که اخیرا یک سامانه ی تلفنی برای ثبت شکایات از قضات راه اندازی گردیده که ازطریق آن می توانید گزارش های خود را ثبت کنید.

در صورت تکمیل مدارک و ارائه ی ادله ی کافی چنانچه تخلفات و اشتباهات قاضی احراز گردد و جرم تشخیص داده شود، پرونده برای بررسی بیشتر و ادامه ی فرایند دادرسی به دادگاه انتظامی قضات ارجاع می گردد. در این مرحله جلسات رسیدگی برگزار و رسیدگی به تخلفات آغاز خواهد شد. بدیهی است که ارائه ی لوایح و دفاعیات اهمیت بسیاری دارد و به نوعی مسیر پرونده را مشخص می کند.

چنانچه اتهامات وارده و تخلفات قاضی به اثبات برسد، حسب مورد به مجازات های مندرج در قانون و جبران خسارات وارده محکوم می گردد.

مجازات قاضی متخلف

مجازات هایی که قانون برای چنین مواردی پیش بینی نموده در مرحله ی اول توبیخ کتبی است. در ادامه کسر حقوق برای قاضی متخلف لحاظ می گردد و تنزل یک الی دو پایه ی قضایی برای تخلفات سنگین تر اعمال می شود. چنانچه قاضی مرتکب تخلف سنگین تری شده باشد انفصال موقت از خدمت و خاتمه خدمت از طریق بازنشتگی اعمال خواهد شد. سنگین ترین حالت این مجازات انفصال دایم قاضی متخلف از خدمات قضایی و دولتی است.

البته امکان درخواست تجدید نظر برای آرا و احکام صادره ای که قطعیت نرسیده ، وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *