مجازات پخش تصاویر افراد در فضای مجازی

مجازات پخش تصاویر افراد در فضای مجازی حسب مورد از حبس تعزیری تا پرداخت جزای نقدی متغیر است. به دنبال توسعه و گسترش فضای مجازی در سال های اخیر جرایم سایبری زیادی به وجود آمده اند و متعاقب آن دایره ی جرم انگاری در متون قانونی ایران افزایش پیدا کرده است. یکی از مهم ترین جرایم سایبری که در حال حاضر پرونده های زیادی پیرامون آن شکل گرفته، پخش تصاویر افراد در فضای مجازی است.

پخش تصاویر افراد در فضای مجازی به خصوص تصاویر و فیلم های خصوصی می تواند آبرو و حیثیت افراد را نشانه بگیرد و از این رو قانونگذار آن را جرم محسوب می کند. به نظر شما چه مجازاتی برای پخش تصاویر افراد در فضای مجازی در نظر گرفته شده است؟ در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با فرنیان فر – وکیل جرایم رایانه ای همراه باشید.

نگاهی به جرم پخش تصاویر افراد در فضای مجازی

پدید آمدن فضای مجازی و محیط اینترنت شرایط ایده آلی برای تبادل اطلاعات افراد به وجود آورده است. به طوری که تعاملات و ارتباطات افراد وارد مرحله ی جدیدی شده است. این اطلاعات می تواند اعم از تبادلات متن، عکس و ویدیو باشد و نکته ای که در این میان مطرح است، منتشر کردن این اطلاعات در فضای مجازی است که می تواند آن را در معرض دید عموم قرار دهد. طبیعتا چنین امری به خصوص در شرایطی که اطلاعات و تصاویر خصوصی مطرح باشد، خوشایند نیست و به شدت نگران کننده است.

مجازات پخش تصاویر افراد در فضای مجازی

مجازات پخش تصاویر افراد در فضای مجازی

بر اساس ماده ی ۱۶ قانون جرائم رایانه ای : ـ هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

تبصره ـ چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

همچنین به موجب ماده ی ۱۷ قانون جرائم رایانه ای: هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

در رابطه با پخش تصاویر افراد در فضای مجازی به نکات زیر توجه داشته باشید:

عدم رضایت و یا اطلاع صاحب عکس بسیار حائز اهمیت است. جرم انتشار تصاویر خصوصی افراد در شرایطی محقق می گردد که بدون رضایت و اطلاع صاحب عکس و با هدف تهدید، سوءاستفاده، اخاذی ،تهدید، انتقام و هتک حیثیت افراد صورت می پذیرد. در شرایطی که عکس و تصاویر مربوطه با رضایت شخص منتشر و پخش شود، موضوع جرم نیست.

تهدید و اخاذی از صاحب تصاویر می تواند آثار کیفری جرم را شدت بخشد و سنگین تر کند. همچنین پخش تصاویر مستهجن نیز بر شدت جرم می افزاید. به عبارت دیگر در صورتی که پخش تصاویر افراد به جریحه دار شدن عفت عمومی جامعه منجر گردد، طبیعتا جنبه ی عمومی جرم پررنگ تر و مجازات آن نیز سنگین تر است و به حداکثر می رسد.

در رابطه با اعلام جرم و ثبت شکوائیه در رابطه با افشای اطلاعات خصوصی افراد در فضای مجازی شما می بایست ابتدا شکایت خود را همراه با ادله و مدارک مورد نیاز با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی ثبت نمایید. بنابراین اعلام جرم و رسیدگی به آن نیازمند حضور شاکی خصوصی است. مرجع قضایی صابح برای رسیدگی به این جرم، دادسرا و دادگاه محل وقوع جرم است. همچنین پلیس فتا نقش بسیار پررنگی در پیگیری و تحقیقات قضایی چنین پرونده هایی دارد.

مشاوره حقوقی

گسترش فضای اینترنت و فضای مجازی به همان میزان که با آثار مثبتی همراه بوده، پدیده های منفی زیادی نیز به همراه داشته است. تسریع تبادل اطلاعات افراد در چنین فضاهایی حقوق افراد را بیشتر در معرض تضییع و صدمه قرار می دهد و به موازات آن قانون حمایت های بیشتری از طریق جرم انگاری و اعمال مجازات در نظر گرفته است.

انتخاب وکیل کیفری متخصص و باتجربه در این امر جزئیات و نکات قانونی بیشتری در اختیار شما قرار می دهد و ضمن تسریع روند دادرسی پرونده ی شما، از اطاله ی آن جلوگیری خواهد نمود. وکیل کیفری حرفه ای و مجرب از طریق ارائه ی مشاوره های حقوقی دقیق و جامع، مسیر پیش روی شما را به شکل بهتری ترسیم می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *