جرایم قابل ثبت در سوءپیشینه

جرایم قابل ثبت در سوءپیشینه به آن دسته از جرایم عمدی اشاره می کند که محکومیت قطعی فرد محرز و حکم آن اجرا گردیده و به عنوان سابقه ی کیفری فرد ثبت می شود. در حالت کلی تمامی آرای و احکام کیفری صادره از سوی دادگاه ها در سوابق افراد ثبت و در مراجع قضایی بایگانی می شود. با این حال بسیاری از این احکام و آرا در گواهی سوءپیشینه ی افراد درج نمی گردد و صرفا برخی موارد خاص به ثبت می رسد. دریافت گواهی عدم سوءپیشینه در بسیاری از موارد الزامیست و برای افراد از اهمیت خاصی برخوردار است.

  • به نظر شما جرایم قابل ثبت در سوءپیشینه کدام دسته از جرایم است؟
  • آیا از مدت زمان ثبت آن اطلاعی دارید؟

در ادامه کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

جرایم قابل ثبت در سوءپیشینه

سوءپیشینه به چه معناست؟

گواهی عدم سوءپیشینه ، کارنامه و سابقه ی کیفری فرد را در گذشته نشان می دهد. در حال حاضر برای اشتغال و استخدام در بسیاری از مشاغل و شرکت های خصوصی و دولتی دریافت و ارائه ی گواهی عدم سوءپیشینه ضروریست. همچنین برای نامزدی در انتخابات ها نیز ارائه ی گواهی عدم سوءپیشینه پیش بینی شده است. چنانچه در گواهی عدم سوءپیشینه به مورد خاصی اشاره نشده باشد، طبیعتا پرونده ی کیفری فرد پاک و قابل قبول است. در غیر این صورت ممنوعیت ها و محدودیت هایی برای فرد به وجود می آید.

نگاهی به جرایم قابل ثبت در سوءپیشینه

جرایم قابل ثبت در سوءپیشینه، محرومیت های اجتماعی زیادی برای افراد به همراه دارند و قانونگذار موارد خاصی را برای آن در نظر گرفته است. جرایم عمدی با مجازات های سالب حیات،اجرای حدود الهی، قصاص عضو، قطع عضو، نفی بلد، حبس های طولاتی مدت و همچنین حبس ابد در صورت توقف اجرای حکم می تواند به عنوان سوءپیشینه کیفری ثبت شود.

با توجه به ماده ی ۲۵ قانون مجازات اسلامی، محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی، پس از اجرای حکم یا مشمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می کند:( جرایم قابل ثبت در سوءپیشینه به همراه مدت زمان ثبت آن) بدیهی است پس از گذشت مدت زمان های مقرر در این قانون، آثار قانونی سوءپیشینه حذف می گردد و گواهی افراد سفید خواهد شد.

  • الف- هفت سال در رابطه با محکومیت قطعی به مجازات های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی

  • ب- سه سال در رابطه با محکومیت قطعی به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنیٌ علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار

  • پ- دو سال در رابطه با محکومیت قطعی به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌ علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج

با توجه به ماده ی فوق مواردی مانند قتل، سرقت حدی، قاچاق و حمل مواد مخدر، کلاهبرداری ، زنا، شرب خمر و ادم ربایی از جمله مواردی به شمار می روند که در صورت عمدی بودن و محکومیت قطعی در گواهی سوءپیشینه ی افراد ثبت می گردد.

مواردی که به عنوان سابقه ی کیفری در سوءپیشینه افراد به ثبت نمی رسد:

  1. جرایمی با مجازات های تعزیری درجه ۶ – ۷ – ۸ در سوءپیشینه ی افراد به ثبت نمی رسند.
  2. چنانچه احکام قطعی صادر نشده باشد و مجازاتی اجرا نگردد، به عنوان سوءسابقه ثبت نمی شود.
  3. در شرایطی که حکم برائت فرد قطعی است.
  4. محکومیت به پرداخت جزای نقدی به عنوان سابقه در سوءپیشینه ثبت نمی گردد.

نکته : جرایم غیرعمدی در سابقه ی سوءپیشینه افراد ثبت نخواهد شد. در رابطه با جرایم غیرعمدی بایستی به نوع حکم و اوضاع و احوال پرونده نگریست.

انجام مشاوره حقوقی

همانطور که متوجه شدید سابقه ی کیفری و گواهی سوءپیشینه می تواند شرایطی متفاوتی برای افراد ایجاد نماید و متعاقب آن محدودیت هایی به صورت دائمی و یا موقت به وجود می آید. بنابراین به یاد داشته باشید که صرف زندان رفتن و گذراندن مجازات حبس به معنی سابقه ی کیفری شما نیست و تنها در شرایطی در گواهی سوءپیشینه ی شما ثبت می گردد که موارد فوق احراز گردد.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که در صورت وجود سابقه ی کیفری موثر، علاوه بر محرومیت های اجتماعی، چنانچه فرد جرم جدیدی مرتکب شود، مجازات جرم اخیر او را سنگین تر می شود و از این نظر بسیار حائز اهمیت است.

حضور وکیل متخصص و باتجربه برای پاک کردن سوء پیشینه کیفری می تواند جزئیات و نکات حقوقی بیشتری در اختیار شما قرار دهد و قطعا در نتیجه ی پرونده ی شما تاثیرگذار خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *