گذشت شاکی در جرایم قابل گذشت چه شرایطی دارد ؟

گذشت شاکی در جرایم قابل گذشت می تواند منجر به توقف اجرای حکم و مجازات گردد و آثار کیفری آن را مرتفع نماید. قانون در رابطه با جرایم تقسیم بندی هایی در نظر گرفته است. و به موجب آن جرایم به دو دسته ی قابل گذشت و غیرقابل گذشت دسته بندی می شوند. این دسته بندی بر اساس جنبه ی عمومی و خصوصی جرم ارتکابی شکل گرفته. آن دسته از دعاوی کیفری که جنبه ی عمومی آن پررنگ تر است، عمدتا در دسته ی جرایم غیرقابل گذشت قرار دارند.

این بدین معناست که طرح این دعاوی نیازی به شکایت شاکی و مدعی خصوصی ندارد و می تواند توسط هریک از مراجع و مقامات قضایی مطرح گردد. در رابطه با جرایم قابل گذشت شکایت شاکی خصوصی بسیار حائز اهمیت است و تنها از طریق آن رسیدگی به پرونده آغاز می گردد. متعاقب آن گذشت شاکی خصوصی نیز می تواند در روند پرونده تاثیرگذار باشد و مسیر آن را تغییر دهد. به نظر شما گذشت شاکی خصوصی در جرایم قابل گذشت چه تاثیری در روند پرونده و مجازات های مربوطه دارد؟ در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

نگاهی به جرایم قابل گذشت

سقوط دعوی عمومی را می توان به عنوان مهم ترین وجه تمایز جرایم قابل گذشت در نظر گرفت. با از بین رفتن جنبه ی عمومی جرم، طبیعتا جنبه ی خصوصی آن پررنگ تر می شود و نقش شاکی خصوصی موثر تر است. در نظر داشته باشید که داشتن اهلیت قانونی برای اعلام گذشت از سوی شاکی بسیار حائز اهمیت است. همچنین اعلام گذشت از سوی وکلا و نمایندگان قانونی شخص امکانپذیر است. رضایت بایستی منجز و بدون قید و شرط باشد.

گذشت شاکی در جرایم قابل گذشت

در جرایم قابل گذشت حق گذشت به ورثه ی شاکی منتقل می شود . همچنین عدول از گذشت امکانپذیر نیست و با اعلام گذشت پرونده مختومه می گردد. با این حال شاکی این فرصت را دارد که تا یک سال از تاریخ صدور قرار موقوفی تعقیب برای یک بار مجددا تعقیب متهم را مطرح نماید. گذشت بایستی با اراده و اختیار کامل فرد صورت پذیرد و اکراه ، تهدید می تواند آن را زایل نماید.

اعلام گذشت می تواند به صورت کتبی و شفاهی نزد قاضی پرونده صورت پذیرد. اعلام رضایت کتبی از طریق دفتر اسناد رسمی نیز امکانپذیر است.

گذشت شاکی در جرایم قابل گذشت

گذشت شاکی در جرایم قابل گذشت پرونده را در هر مرحله ای از دادرسی متوقف می نماید و با صدور قرار موقوفی تعقیب پرونده بسته می شود. همچنین می تواند به سقوط مجازات منجر گردد بدین معنا که اجرای هرگونه حکم مجازاتی که برای فرد صادر گردیده، متوقف می شود و به دنبال آن آثار حکم نیز از بین می رود. به عبارت دیگر محو آثار محکومیت به موجب قانون آیین دادرسی کیفری امکانپذیر است و پس از گذشت شاکی، هیچگونه اثری از محکومیت کیفری در سابقه ی فرد به چشم نمی خورد.

البته در صورت احراز جهات مخففه، از طریق اعلام گذشت شاکی خصوصی، تخفیف مجازات نیز امکانپذیر است.

نکته ی مهمی که در رابطه با اعلام گذشت شاکی خصوصی در جرایم قابل گذشت وجود دارد، سقوط جنبه ی عمومی جرم است. در جرایم قابل گذشت جنبه ی خصوصی جرم آشکار تر است و بیشتر بحث ضرر و خسارات وارده به افراد مطرح است. بنابراین به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که در صورت گذشت شاکی خصوصی موضوع اعمال مجازات آن و روند دادرسی پرونده متوقف می گردد اما جبران ضرر و خسارات وارده به افراد پابرجاست.

ارائه مشاوره حقوقی

رضایت شاکی خصوصی در هر مرحله ای از روند دادرسی پرونده اعم از مرحله ی تعقیب متهم، رسیدگی به پرونده، پیش از صدور کیفرخواست و پس از صدور آن و همچنین در مرحله ی اجرای مجازات امکانپذیر است . به عبارت دیگر در جرایم قابل گذشت، نقش و تصمیمات شاکی خصوصی پررنگ تر از تصمیمات قاضی است و از طریق گذشت او می توان تخفیف و توقف مجازات های صادره را درخواست نمود. در حالی که در رابطه با جرایم غیرقابل گذشت تصمیم قاضی و حکم قانون اهمیت بسیاری دارد و تعلیق و یا تخفیف مجازات تنها در پاره ای موارد خاص امکانپذیر است.

جزئیات و نکات قانونی بیشتری در این رابطه وجود دارد که می تواند روند دادرسی پرونده ی شما را تسهیل نموده و مسیر آن را تغییر دهد. حضور وکیل متخصص و حرفه ای در این زمینه ضمن ارائه ی مشاوره ی حقوقی دقیق و جامع، جزئیات حقوقی بیشتری در اختیار شما قرار می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *