چگونه از پزشک شکایت کنیم؟

چگونه از پزشک شکایت کنیم؟ شکایت از پزشک در مواقع سهل انگاری، تعمد و قصوری که منجر به آسیب های جسمی و روحی بیمار گردد، امکانپذیر است. طبابت و پزشکی جزء حساس ترین مشاغل هر جامعه محسوب می شوند. پزشکان مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارند و شغل آنها از ظرافت و پیچیدگی های بسیار بالایی برخوردار است. یک پزشک قبل از هر چیزی با جسم و جان انسان ها سر و کار دارد و بایستی در انجام وظایف و تعهدات خود نهایت دقت را به خرج دهد. در غیر این صورت ضرر و خساراتی به بیمار وارد می گردد که گاه برای همیشه غیرقابل جبران هستند و این امر می تواند چالش های حقوقی بسیاری برای پزشک معالج بیمار به همراه داشته باشد.

  • به نظر شما در چنین مواقعی چگونه از پزشک شکایت کنیم؟
  • قانونگذار ایران چه راهکارهایی برای شکایت از پزشک و و رسیدگی به جرائم پزشکی در نظر گرفته است؟

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

 

چگونه از پزشک شکایت کنیم؟

شرایط و نحوه شکایت از پزشک

پزشکی شغلی مقدس با مسئولیتی بسیار بالاست که سراسر تعهد و دقت است. اما مساله ی قصور پزشکی و نارضایتی بیماران موضوعی است که همواره وجود داشته و آمارها نشان می دهد که مساله ی قصور و جرایم پزشکی در پرونده های قضایی زیادی به چشم می خورد. شکایت از پزشک به معنای اقامه ی دعوی کیفری علیه پزشک متخلفی است که از سمت او قصور، عدم دقت، عدم مهارت، بی مسئولیتی و سهل انگاری رخ داده و منجر به خسارات و ضررهای جانی، مالی و روحی برای بیمار گردیده است. در چنین شرایطی پزشک معالج به عنوان مسئول حفظ جان بیمار شناخته می شود و متهم به قصور و یا جرایم پزشکی خواهد بود.

تخلفات و قصور پزشکی دامنه ی بسیار وسیعی را در بر می گیرد. برای مثال: مواردی نظیر قتل، نقص عضو و یا سقط جنین می تواند مصادیقی از تخلفات و جرایم پزشکی به حساب بیاید.

از مهم ترین علل تخلفات و قصور پزشکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بی احتیاطی و بی مبالاتی

پزشک حرفه ای و با تجربه موظف است که در رابطه با درمان بیماران خود نهایت دقت و توجه را داشته باشد. هرگونه بی احتیاطی می تواند سلامتی و جان بیمار را با خطر روبرو کند و حتی به مرگ بیمار منجر شود. همچنین هرگونه بی مبالاتی و قصور از سوی پزشک می تواند برای سلامتی و جان بیمار بسیار گران تمام شود. پزشک معالج موظف است که تمام جزئیات و نکات مورد نیاز برای درمان بیمار را مد نظر قرار دهد. در غیر این صورت کوچک ترین غفلتی می تواند سلامتی و وضعیت بیمار را در شرایطی بحرانی قرار دهد. خطاهای پزشکی نیز می تواند در ردیف بی احتیاطی قرار بگیرد که با خطرات و صدمات فراوانی برای بیمار همراه است.

عدم مهارت

مهارت گزینه ای است که می تواند پزشک را متمایز کند و نشان دهد که به تمامی اصول فنی و حرفه ای شغل خود مسلط است. مهارت پزشک از جهات علمی و فنی حائز اهمیت است و قطعا در روند درمان بیماران او موثر خواهد بود. تصور کنید پزشک معالج بیمار مهارت کافی در درمان بیماران خود ندارد چنین شرایطی می تواند وضعیتی بسیار بحرانی و چالش برانگیز برای سلامتی بیمار به همراه داشته باشد و پزشک متخلف را در مقابل قانون پاسخگو خواهد کرد.

برای مثال: هرگونه طبابت و درمان خارج از حیطه ی وظایف و تخصص پزشک معالج می تواند با عدم مهارت او همراه باشد و قطعا جرم است. یک دندانپزشک نمی تواند در مقام یک پزشک متخصص قلب به طبابت بپردازد و در صورت چنین امری مجرم و متخلف شناخته می شود.

افشای اسرار بیمار

پزشک در درجه ی اول محرم و رازدار بیمار خود است. در صورتی که پزشک معالج اسرار بیمار را فاش سازد و اخلاقیات را زیر پا بگذارد، عمل او جرم است و می توان علیه او شکایت کیفری تنظیم نمود.

چگونه شکایت از پزشک را ثبت کنیم؟

بر اساس متون قانونی ایران با آغاز دوره درمان نوعی رابطه ی حقوقی میان پزشک و بیمار به وجود می آید. در چنین شرایطی پاره ای وظایف و تعهدات متقابل میان پزشک معالج و بیمار ایجاد می گردد که آنها را در مقابل یکدیگر و همچنین در محضر قانون مسئول و متعهد می نماید. در نظر داشته باشید که تعهدات و مسئولیت پزشک معالج به مراتب سنگین تر است. به همین دلیل ذره بین قانون بیشتر روی نحوه ی فعالیت پزشک متمرکز است و هرگونه عمل خلاف قانون و اخلاق پزشکی می تواند با مسئولیت کیفری همراه باشد.

در صورت اثبات هرگونه قصور و سهل انگاری از سوی پزشک، پروانه پزشکی او برای مدت زمان موقت و یا برای ابد باطل می گردد و همچنین در صورت سنگین بودن خسارات وارده مجازات های قانونی به همراه پرداخت دیه در انتظار پزشک است.

برای شکایت از پزشک، سازمان نظام پزشکی به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات پزشکان شناخته می شود. تخلفات پزشک از طریق ادله و مدارک موجود در کمیته ی نظام پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت یکی از گزینه های زیر به عنوان مجازات پزشک متخلف در نظر گرفته می شود:

  • تذکر و یا توبیخ شفاهی
  • اخطار و یا توبیخ کتبی همراه با درج آن در پرونده نظام پزشکی
  • توبیخ کتبی پزشک متخلف همراه با درج آن در پرونده نظام پزشکی و الصاق رای در تابلوی اعلانات نظام پزشکی محل
  • محرومیت از اشتغال به حرفه ی پزشکی برای مدت زمان سه ماه تا یک سال در محل ارتکاب تخلف یا جرم
  • محرومیت از اشتغال به حرفه ی پزشکی برای مدت زمان سه ماه تا یک سال در سرتاسر کشور
  • محرومیت از اشتغال به حرفه ی پزشکی برای مدت زمان بیش از یک سال الی پنج سال در سرتاسر کشور
  • محرومیت دائم از اشتغال به حرفه ی پزشکی در سرتاسر کشور

ثبت شکایت در سازمان نظام پزشکی منطقه گزینه ای است که برای شکایت از پزشک در نظر گرفته شده است.

البته حسب مورد شکایت از پزشک می تواند از طریق دادگاه عمومی، دادسرای ویژه جرایم پزشکی، شورای حل اختلاف ویژه امور بهداشت و یا در نهایت سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری گردد. پس از مراجعه به مرجع صلاحیتدار مورد نظر می توانید ادله و مدارک مورد نیازی که قصور و تخلفات پزشک را اثبات می نماید، ارائه دهید و شکایت خود را ثبت کنید.

احضار بیمار (خوانده)، استعلام از بیمارستان، شهادت شهود ، ارجاع بیمار به پزشکی قانونی و یا ارجاع پرونده به کمیسیون پزشکی بخشی از فرایند دادرسی است که دستور آن را قاضی پرونده در فرایند رسیدگی صادر خواهد کرد.

انجام شکایت و پیگیری پرونده با وکیل

در سال های اخیر آمار جرایم و قصورات پزشکی افزایش قابل توجهی داشته و بیماران و پزشکان را با چالش های متعددی مواجه نموده است. بخش مهمی از چالش ها را می توان در حوزه ی عمل های زیبایی مشاهده نمود. متاسفانه آمار عمل های زیبایی به شدت افزایش پیدا کرده و طبیعتا قصور و تخلفات پزشکی در این حوزه بیشتر به چشم می خورد.

در چنین شرایطی می توانید روی قانون به عنوان یک نهاد حامی و بازدارنده حساب باز کنید و شکایت خود را ثبت نماید. در نهایت انتخاب وکیل متخصص و باتجربه می تواند پرونده ی شما را در مسیر قانونی درست قرار دهد .

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *