زمین خواری + قوانین و مجازات ها

مشاوره حقوقی زمین خواری با بهترین وکیل متخصص – لیلا فرنیان فر :  یکی از جرائمی که به اشکال مختلف در ایران رخ می دهد زمین خواری است. البته زمین خواری یک اصطلاح رایج است و وجهه قانونی ندارد. اما حتی برخی از مراجع و حقوق دانان هم برای بررسی این موضوع از اصطلاح مذکور استفاده می کنند.

اثبات جرم زمین خواری می تواند جایگاه اجتماعی شما را به شدت تحت شعاع قرار دهد به همین علت بهتر است در صورت درگیر شدن با چنین مسئله ای هر چه سریع تر به وکیل زمین خواری مراجعه نمایید. اگر توانایی گرفتن وکیل را ندارید دریافت مشاوره حقوقی نیز می تواند پیشنهاد ایده آلی باشد. در این خصوص بهتر است مشاوره حقوقی زمین خواری به صورت حرفه ای و تخصصی را انتخاب کنید.

متاسفانه در اغلب جرائمی که به این شکل رخ می دهند افراد تصور می کنند. می توانند با پرداخت رشوه و یا وعده های مختلف سازمان های ذی ربط و مقامات قضایی را به رفع اتهام تشویق کنند. اما بد نیست بدانید که با این کار علاوه بر وقوع تعدد جرم، احتمال درگیری مجدد با پرونده زمین خواری برای سالیان بعد هم وجود دارد و ممکن است تبعات ناگواری را متحمل شوید.

مشاوره حقوقی زمین خواری

زمیـن خـواری در قوانین کیـفری ایران

امروزه میان حقوقدانان در خصوص اینکه صحیح زمین خواری در قوانین کیفری مشمول چه مواردی می شود اتفاق نظر وجود ندارد. برخی از آن ها می گویند تصرف و تصاحب غیر قانونی زمین هایی که متعلق به اشخاص خصوصی، سازمان های دولتی و عمومی است زمین خواری قلمداد می شود. اما برخی دیگر که به نظر می رسد ادعای صحیح تری دارند. زمین های متعلق به اشخاص خصوصی را از این تعریف جدا کرده. و می گویند که اصطلاح زمین خواری را نمی توان برای زمین هایی با مالکیت اشخاص خصوصی به کار گرفت.

بنابراین می توان زمین خواری را این گونه تعریف کرد که:

– زمین خواری فعل و عملی است مجرمانه و غیر قانونی که طی آن فردی مبادرت به هتک حرمت املاک و اراضی غیر یا تصرف مراتع و زمین های موات، محیط زیست، اراضی ملی و زمین های متعلق به دولت و سازمان های عمومی یا سازمان های وابسته به دولت می کند. در یک کلام تصرف و تصاحب اراضی ملی و دولتی به صورت غیر قانونی را زمین خواری می نامند.

زمیـن خـواری در قوانین ایران

متاسفانه قوانین داخلی ایران ضمانت اجرای لازم برای مبارزه با زمین خواری را ندارد. و شاید به همین علت است که سالانه بیش از ۳۰ هزار پرونده زمین خواری در دادگاه ها مطرح می شود. در این میان شهرهای تهران، شیراز، مشهد و تبریز در صدر شهرهایی قرار دارند که آمار زمین خواری در آن ها بسیار بالاست.

در ادامه مشاوره حقوقی زمین خواری به مجازات تعیین شده در قانون مجازات اسلامی برای جرم زمین خواری و شرایط آن خواهیم پرداخت.

مجازات زمین خواری در قوانین ایران

  • دستور متوقف ماندن عملیات مربوطه تا صدور حکم قطعی.
  • رفع تصرف عدوانی، ممانعت و مزاحمت از حق و اعاده به وضع سابق.
  • یک ماه تا یک سال حبس در صورت محکومیت به زمین خواری.
  • صدور قرار بازداشت در صورتی که تعداد متهمان بیش از سه نفر باشد و شواهد و دلایل قوی بر ارتکاب جرم هم وجود داشته باشد.

وقوع جرم زمین خواری در اغلب موارد با اتهامات دیگری از جمله جعل اسناد و مدارک ، استفاده از سند مجعول و در موارد محدودتر با کلاهبرداری همراه است. که منجر به اشد مجازات ارتکابی به علت تعدد جرائم می گردد. به عنوان مثال : در صورت وقوع کلاهبرداری ، مجازات فرد از یک تا هفت سال به همراه رد مال و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی افزایش خواهد یافت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *