مجازات رمالی و فالگیری + نکات مهم

مجازات رمالی و فالگیری مطابق قانون مجازات اسلامی، حبس است و در صورت اثبات توان مالی ، به مصادره ی تمامی اموالی که از این طریق حاصل گردیده، منجر خواهد شد. رمالی و فالگیری سابقه ای دیرینه دارد و یکی از قدیمی ترین شگردها برای کلاهبرداری به شمار می رود. رمال ها و فالگیرها معتقدند که توانایی پیشگویی آینده را دارند و و این موضوع برای بسیاری از افراد می تواند وسوسه انگیز باشد.

در حال حاضر متاسفانه فعالیت های مرتبط با رمالی و فالگیری در سطح جامعه ی ما بسیار افزایش پیدا کرده و سودجویان از این طریق پول های کلانی را به جیب زده اند. بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران هرگونه اغفال دیگران و توسل به وسایل متقلبانه جرم است و بنابراین رمالی و فالگیری نیز می تواند به عنوان جرم مطرح گردد. در ادامه با وکیل فرنیان فر – وکیل متخصص کیفری همراه باشید.

مجازات رمالی و فالگیری

نگاهی به جرم رمالی و فالگیری

کلاهبرداری دایره ی وسیعی از جرایم مختلف را در بر می گیرد و می تواند به اشکال گوناگونی دیده شود. رمالی و فالگیری جزء مواردی به شمار می رود که قرن هاست در تمدن های بشری به چشم می خورد و از آنجایی که آمیخته با خرافات و دروغ است، از نظر شرعی و اخلاقی بسیار ناپسند به شمار می رود. تاریخچه ی دقیق و درستی از رمالی و فالگیری در دسترس نیست، اما مطالعات اجتماعی نشان می دهد که در دوره های مختلف تاریخی وجود داشته و از وسایل و شیوه های بسیاری برای آن استفاده شده است.

مجازات رمالی و فالگیری

با توجه به ماده ی ۱ قانون تشدید مجازات ارتشا،اختلاس و کلاهبرداری :

هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه های یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال واختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش آمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از یک تا ۷سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده محکوم می شود

در صورتیکه شخص مرتکب بر خلاف واقع عنوان یا سمت ماموریت از طرف سازمانها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکتهای دولتی یا شوراها یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی و بطور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و نهادهاو موسسات مامور بخدمت عمومی اتخاذ کرده یا اینکه جرم با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسائل ارتباط جمعی از قبیل رادیو ، تلویزیون، روزنامه و مجله یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی صورت گرفته باشد یا مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات و سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت یا شهرداریها یا نهادهای انقلابی بخدمت عمومی باشد علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از ۲ تا ده سال و انفصال ابد از خدمت دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود.

در ماده ی ۱۰۴ قانون مجازات جرایم موضوع ماده ۱ قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری عنوان گردیده که اگر مبلغ دریافت شده برای رمالی و فالگیری کمتر از ۱۰۰ میلیون باشد، جرم از نوع قابل گذشت است و مجازات حبس تعزیری از نوع درجه چهار تا درجه هشت آن مطابق با قانون جرایم قابل گذشت به میزان نصف کاهش می یابد.

همچنین بر اساس ماده ی ۷۱۲ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ : هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم‌ خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی بدست‌ آورده است‌ مصادره خواهد شد.

برای ثبت شکایات مرتبط با رمالی و فالگیری می توان از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام نمود. پس از بررسی پرونده در دادسرا، ادامه ی پیگیری پرونده در دادگاه کیفری صورت می پذیرد. دادگاه محل وقوع جرم دادگاه صالح برای رسیدگی می باشد.

انجام مشاوره حقوقی

رمالی، سحر، جادوگری، کف بینی، فالگیری و هرگونه فریب افراد و دریافت وجه از طریق چنین روش هایی جرم است و از نظر قانونی امکان ثبت شکایت از آن وجود دارد. از طریق حمایت های قانونی می توان خسارات و ضرر های وارد شده به قربانیان را تا حد زیادی جبران نمود. هرچند علی رغم مجازات هایی که در این زمینه لحاظ شده، به نظر می رسد که قدرت بازدارندگی کافی وجود ندارد و جامعه ی ما بیشتر نیازمند آگاهی و فرهنگ سازی در این زمینه است. همواره به خاطر داشته باشید که ماهیت تمامی این مسائل فریب و کلاهبرداری از قربانیان است و جز کلاشی و دروغ هدف دیگری در کار نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *