سیر تا پیاز فرجام خواهی

فرجام خواهی نوعی درخواست قانونی برای رسیدگی مجدد به یک پرونده ی حقوقی و یا کیفری است. روزانه احکام بسیاری توسط دادگاه های عمومی و تجدید نظر در کشور صادر می شود و بایستی به این نکته توجه داشته باشیم که تمامی این آرا و احکام از وجاهت قانونی برخوردار نیستند.

به عبارت دیگر موارد متعددی در روند دادرسی یک پرونده و حکم نهایی آن تاثیرگذار است. تصور کنید قاضی پرونده بر مبنای اطلاعات غلط حکم سنگینی برای متهم صادر می کند. چنین امری نقض مستقیم عدالت است و قانون به عنوان یک نهاد حامی بایستی راهکاری ارائه دهد. فرجام خواهی یکی از این راهکارهای قانونیست که می تواند پرونده ی شما را مجددا به جریان بیندازد و ممکن است روند دادرسی آن را تغییر دهد.

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

فرجام خواهی چیست ؟

فرجام خواهی چیست ؟

فرجام خواهی نوعی درخواست رسیدگی مجدد به پرونده است که توسط یکی از اصحاب پرونده ، وکلا و نمایندگان قانونی آنها و همچنین دادستان کل کشور مطرح می گردد. عموما فرجـام خواهـی به جهت بررسی تطبیق رای پرونده با قوانین و مقررات داخلی کشور و احکام شرعی صورت می پذیرد. بر اساس قوانین موجود احکام صادره از دادگاه و مراجع قضایی قطعی و لازم الاجرا هستند ولی این قاعده ای مطلق نیست و همواره امکان اشتباه و خطا وجود دارد. از این رو فـرجام خواهـی به عنوان راهکاری برای رسیدگی مجدد پرونده در قانون پیش بینی شده است.

مدت زمان فرجام خواهی محدود است و یک بازه ی زمانی بیست روزه از تاریخ ابلاغ رای در نظر گرفته شده. البته برای افرادی که خارج از ایران سکونت دارند، مدت زمان فرجـام خواهـی ۲ ماه از تاریخ ابلاغ رای تعیین گردیده.

به خاطر داشته باشید که رای صادره از دیوان عالی کشور در رابطه با فرجام خواهی قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.

چه مواردی قابلیت فرجام خواهی دارند؟

در نظر داشته باشید که فرجام خواهی یک استثنای قانونی است. بر اساس قوانین ایران فرجام خواهی صرفا در موارد زیر امکانپذیر است:

  • قرار سقوط دعوی
  • قرار عدم اهلیت یکی از طرفین دعوی
  • قرار ابطال یا رد دادخواست
  • تمامی احکام مرتبط با نکاح، طلاق، فسخ نکاح، حجر، نسب.
  • تمامی آرایی که به دلیل عدم تجدید نظر خواهی به مرحله ی قطعی رسیده اند.

کدام موارد قابل فرجام خواهی نیستند؟

  • تمامی آرای قضایی مستند به اقرار قطعی متهم
  • در شرایطی که طرفین پرونده حق فرجـام خواهـی را از خود سلب کرده باشند، امکان فرجام خواهی وجود ندارد.
  • در برخی شرایط خاص و به موجب حکم صریح قانون امکان فـرجـام خـواهـی وجود ندارد
  • تمامی آرا و احکام مستند به سوگند و قسامه
  • آرا و احکام مستند به نظر یک یا چند کارشناس رسمی دادگستری که به صورت کتبی به دادگاه ارائه شده و موجب قاطع دعوی محسوب می شود.

مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به فرجام خواهی

دیوان عالی کشور به عنوان مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به فرجـام خواهـی شناخته می شود. هرگاه رای مورد فرجام توسط دیوان عالی کشور نقض گردد، پرونده برای رسیدگی مجدد به یکی از شعبات همان دادگاه ارسال می شود. در نظر داشته باشید پرونده تنها در شرایطی به دادگاه صادرکننده ی رای ارجاع داده می شود که تحقیقات شعبه و همچنین ادله و مدارک موجود ناقص و ناکافی باشد.

آیا احکام دادگاه های بدوی قابلیت فرجام خواهی دارند؟

در حالت کلی احکام دادگاه های بدوی در شرایطی که به علت عدم تجدید نظر خواهی به قطعیت و مرحله ی اجرا رسیده اند، قابل فرجـام خـواهی نیست. اما دو استثنای مهم زیر را به خاطر بسپارید:

  • تمامی احکام و آرای قضایی مرتبط با نکاح، طلاق ، فسخ، حجر، وقف، تولیت و حبس قابلیت فرجام خواهی دارد.
  • تمامی احکام و آرایی که خواسته ی بیش از بیست میلیون ریال باشد، می تواند مورد فـرجام خـواهی قرار بگیرد.

ارائه مشاوره حقوقی و پیگیری شکایت

قطعیت و لازم الاجرا بودن آرا و احکام قضایی یکی از اصول مهم نظام های حقوقی مدرن است. اما تجربه نشان داده که بعضا آرا و احکام صادره از سوی مراجع قضایی و دادگاه ها به درستی صادر نشده و در بسیاری از موارد بایستی مجدد مورد رسیدگی قرار گیرد. در قوانین ایران فرجام خواهی به عنوان راه حلی جهت درخواست رسیدگی مجدد پرونده در نظر گرفته شده و چنانچه در چارچوب های قانونی صورت پذیرد می تواند بسیار موثر واقع شود و مسیر پرونده ی شما را تغییر دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *