روش های رفع سوء اثر از چک برگشتی

نحوه اقدام برای رفع سوء اثر از چک برگشتی : با توجه به اهمیت و کاربرد چک در زندگی امروز، قوانین سختگیرانه ای در خصوص صادرکنندگان چک های بلامحل تصویب شده است. که استفاده از خدمات مالی و بانکی را منوط به رفـع سـوء اثـر از چـک برگشتی می نماید. این امر باعث شده است تا افرادی که در لیست بدهکاران بانکی قرار گرفته اند قصد رفـع سـوء اثـر از چـک برگـشتی اقدام نمایند. حال سوال این است که کدام دسته از خدمات بانکی علیه این افراد صورت نمی گیرد. و رفع سوء اثر از چک برگشتی چگونه است؟ پاسخ به این سوالات را در ادامه شرح خواهیم داد. با وکیل فرنیان فر همراه باشید…

رفع سوء اثر از چک برگشتی

صدور چک بلامحل و محرومیت از خدمات بانکی جدید

قوانین مربوط به سامانه صیاد که چندیست در ایران اجرا می شود با هدف کاهش چک های بلا محل به تصویب مجلس رسیده است. طبق قوانین جدید افرادی که به هر دلیلی چک بلامحل صادر کرده اند و در مهلت ده روزه ای که بانک برای افزایش موجودی تعیین نموده است. نسبت به افزایش اعتبار خود در شماره حساب مربوطه اقدام نکنند در لیست بدهکاران بانکی قرار گرفته و در مورد چک نیز گواهی عدم پرداخت صادر می شود. صدور گواهی عدم پرداخت چک از جانب بانک محال علیه نیز به دارنده چک این حق را می دهد تا از حق شکایت کیفری بهرمند شود و یا ارائه دادخواست خود را در زمینه مطالبه وجه چک از طریق مراجع حقوقی پیگیری نماید.

به دنبال این امر صادر کننده از خدمات بانکی جدید (بعد صدور گواهی عدم پرداخت) محروم می شود. بنابراین نمی تواند درخواست صدور دسته چک جدید بنماید. همچنین امکان درخواست کارت بانکی نیز برای وی میسر نخواهد بود. همچنین تسهیلات بانکی به وی تعلق نمی گیرد و تمام حساب های صادر کننده توسط بانک مرکزی کنترل می شود. از دیگر محرومیت های موجود می توان به عدم صدور ضمانتنامه ‌های ارزی یا ریالی و عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی اشاره نمود. این ممنوعیت ها تا زمان رفع سوء اثر از چک برگشتی ادامه خواهد داشت.

نحوه رفع سوء اثر از چک برگشتی

برای رفع سـوء اثر از چـک برگشـتی و دست یابی به خدمات بانکی جدید باید مراحل ذیل را طی نمایید :

  • کسری حساب را تامین نمایید .در این صورت بانک موظف است. تا افزایش اعتبار شما را به اطلاع دارنده چک برساند و حساب شما را مسدود نماید تا از برداشت آن خودداری شود.
  • می توانید شخصاً به دارنده چک مراجعه کرده و لاشه چک را از ایشان دریافت کنید. البته این کار را باید با ارائه یک چک جدید انجام دهید. با توجه به مسدود بودن حساب شما، دارنده چک برگشتی نیز می تواند مطمئن شود که چک جدید دارای اعتبار است یا خیر.
  • لاشه چک را به بانک ببرید و درخواست آغاز عملیات رفع سوء اثر را داشته باشید.
  • اگر نتوانید لاشه چک را به دست بیاورید.  برای رفع سوء اثر به رضایت محضری دارنده چک برگشتی نیاز دارید.
  • اگر دارنده چک به هر دلیلی در دسترس نباشد. و نتوانید لاشه چک یا رضایت محضری را از وی دریافت کنید می توانید با واریز کردن مبلغ کسری موجودی به حساب قرض الحسنه جاری خود، درخواست مسدود شدن حساب قرض الحسنه و رفع مسدودی از حساب مورد نظر را داشته باشید.
  • بانک موظف است مراتب را ظرف ۵ روز به اطلاع فردی که گواهی عدم پرداخت چک به نام وی صادر شده است برساند و بعد از آن نسبت به رفع سوء اثر از چک برگشتی اقدام نماید.
  • اگر به هر دلیلی موفق به دریافت گواهی رفـع سـوء اثر از چـک برگـشتی در بانک محال علیه نشدید می توانید به مراجع قضایی مراجعه کرده و مراتب را به اطلاع ایشان برسانید. اگر مبلغ مورد نظر را با هدف واریز به حساب دارنده چک برگشتی به یک حساب قانونی واریز کرده باشید. دادگاه دستور رفـع سوء اثـر از چک بـرگشـتی را به بانک محال علیه می دهد. بانک موظف است تا دستور دادگاه را اجرایی نماید.

نکته مهم

نکته قابل توجه اینکه اگر شما به هر دلیلی برای رفع سوء اثر از چک برگشتی اقدام نکنید. و مشکلی هم با محدودیت های ایجاد شده در سیستم بانکی کشور نداشته باشید .

به عنوان مثال : زمانی که نیازی به دسته‌ چک جدید ندارید و یا وام و تسهیلاتی از بانک درخواست نکرده اید پس از انقضای مدت ۳ سال از تاریخ صدور گواهی‌ عدم پرداخت آن، به‌ صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء اثر می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *