مشاوره حقوقی تامین خواسته

تامین خواسته چیست ؟ مشاوره حقوقی تامین خواسته : تامین خواسته من جمله پیش بینی های قانون گذار در خصوص جلوگیری از در خطر افتادن حقوق خواهان در پروسه طولانی دادرسی می باشد به عبارت ساده تر تامین خواسته موجب حفظ حقوق خواهان تا مشخص شدن نتیجه نهایی دعوا می گردد از این رو آشنایی با قوانین و چگونگی صدور قرار تامین خواسته امری ضروری می نماید.  مشاوره حقوقی تامین خواسته در این مطلب سعی دارد به چگونگی و شرایط صدور قرار تامین خواسته بپردازد جهت کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

مشاوره حقوقی تامین خواسته

شرایط در خواست تامین خواسته

صدور قرار تامین خواسته جزء تصمیمات دادگاه است و بر این اساس قبل از صدور قرار بایستی رسیدگی شود . خواهان می تواند در خواست تامین خواسته خود را پیش از تقدیم دادخواست نسبت به دعوا اصلی و هم زمان با دادخواست اصلی و یا تا قبل از صدور رای نهایی مطرح نماید .

آیا خواهان می تواند پس از صدور رای در دادگاه بدوی در خواست تامین خواسته نماید ؟

بله – امکان درخواست در این مرحله نیز وجود دارد و مرجع صالح اگر نسبت به دادنامه صادره تجدید نظر خواهی نشده باشد همان دادگاه بدوی است و در غیر این صورت دادگاه تجدید نظر به بررسی در خواست تامین خواسته می پردازد.

آیا در خصوص حقوق موجل نیز امکان در خواست تامین خواسته وجود دارد ؟

بله – به طور کلی افراد زمانی می توانند حقوق خود را مطالبه نمایند که خواسته آنها حال باشد و حق موجل قبل از رسیدن تاریخ آن قابل مطالبه نخواهد بود لکن در مورد این قاعده استثنایی وجود دارد

 

مشاوره حقوقی تخصصی تامین خواسته

چنانچه طلب یا حقی که زمان مطالبه آن نرسیده است اما امکان تضییع یا تفریط آن وجود دارد و حق مستند به سند رسمی باشد حتی زمانی که حق موجل باشد نیز امکان در خواست تامین خواسته وجود دارد.

  • نکته : برای صدور قرار تامین خواسته ، خواسته باید معلوم باشد به بیان ساده اگر خواسته خواهان مقدار نامشخصی طلا یا پول و … باشد امکان صدور قرار وجود نخواهد داشت.
  • نکته : در صورتی دادگاه می تواند قرار تامین خواسته را صادر نماید که خواسته اعم از مالی یا غیر مالی قابلیت بازداشت داشته باشد . به طور مثال : اگر خواسته ملزم نمودن شخصی به انجام عملی باشد صدور قرار برای دادگاه ممکن نیست.
  • نکته : رسیدگی به قرار تامین خواسته امری فوری می باشد و در این مورد تفاوتی نمی کند که در خواست تامین به همراه دادخواست اصلی ارائه شود و یا به صورت جداگانه وظیفه مدیر دفتر است که پرونده را در اسرع وقت به نظر قاضی برساند.
  • نکته : با توجه به این که هدف از تامین خواسته حفظ حقوق خواهان است لذا دادگاه نمی تواند در خواست تامین خواسته را به طرف دعوا ابلاغ نماید بر همین اساس قرار صادر پس از صدور به خوانده ابلاغ خواهد شد.

آیا شخصی که قرار تامین خواسته علیه وی صادر شده است می تواند نسبت به آن اعتراض نماید؟

بله- ظرف ۱۰ روز از ابلاغ قرار صادره می توان در دادگاه صادر کننده قرار اعتراض نماید و دادگاه در اولین جلسه رسیدگی ( دعوا اصلی) به آن رسیدگی می نماید.

  • نکته : رد در خواست تامین خواسته قابل اعتراض نمی باشد.

با توجه به توضیحات ذکر شده و اهمیت تامین خواسته در دعاوی و امکان مطالبه خسارت از سوی خوانده در صورت عدم صدور رای به نفع خواهان و همچنین امکان تبدیل تامین برای طرفین دعوا بهتر است پیش از هر اقدامی با مشاوره حقوقی توسط وکیل تامین خواسته از حقوق خود صیانت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *