روش های اثبات تهدید

روش های اثبات تهدید بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران شامل اقرار، شهادت شهود و علم قاضی است. تهدید می تواند آثار و تبعات منفی زیادی به همراه داشته باشد و از جهات مختلف موجب ضرر و خسارت گردد. در حقیقت تهدید نوعی تعدی و تجاوز به حقوق مادی و معنوی افراد است و از این رو قانونگذار مجازات هایی برای آن در نظر گرفته. موضوعی که در این میان حائز اهمیت است، روش های اثبات تهدید از منظر قوانین ایران است. به خصوص در شرایطی که فرد در خفا مورد تهدید قرار گرفته و بایستی در محضر دادگاه آن را به اثبات برساند. به نظر شما روش های اثبات تهدید چگونه و در چه موقعیت هایی قابل استناد است؟ در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

روش های اثبات تهدید در قانون

نگاهی به جرم تهدید

تهدید در لغت به معنای ایجاد ترس و وحشت و وادار کردن دیگری مبنی بر انجام کاری برخلاف میل و رضایت اوست. در واقع تهدید به این معناست که دیگری را در موقعیت وادار به انجام امری نامشروع توام با ترس و نگرانی قرار دهیم و او را از انواع سوء استفاده ها و آسیب های مالی، جانی و حیثیتی بترسانیم.

مفهوم حقوقی تهدید نیز به همین امر اشاره می کند. البته در نظر داشته باشید که جرم تهدید در شرایطی مقرر می شود که تهدید توام با ایجاد رعب و وحشت و ترس همراه باشد. در غیر این صورت صرف تهدید افراد بدون ایجاد رعب و وحشت و یا انجام کاری خلاف میل و باطن آنها، تهدید محسوب نمی گردد.

اقدام به تهدید به یکی از اشکال زیر ممکن است:

  • تهدید از نوع نفسانی و جانی است و شخص از طریق آسیب جسمانی و جانی به خود و یا خانواده و اطرافیانش تهدید می شود.
  • تهدید و ارعاب شخص به انجام کاری غیر مشروع مانند: قتل دیگری و یا حمل مواد مخدرو … .
  • نوع دیگری از تهدید وجود دارد که مستقیما آبرو و حیثیت افراد را نشانه می گیرد. افشای اطلاعات شخصی ، عکس و فیلم های خصوصی می توانند در این ردیف قرار بگیرند.

روش های اثبات تهدید

در روند رسیدگی به کلیه ی جرایم بحث اثبات جرم بسیار حائز اهمیت است. در واقع روش های که قانونگذار برای اثبات جرایم در نظر گرفته و از طریق آن می توان برای احقاق حقوق افراد در محاکم دادگستری اقدام نمود. راه های اثبات تهدید بر اساس قوانین ایران شامل گزینه های زیر است:

اقرار

از نظر مفهوم حقوقی اقرار به معنی گفتن اخباری به ضرر خود و به نفع دیگری می باشد. به عبارت دیگر هنگامی که شخص اقرار می کند به این معناست که جرم خود را می پذیرد و به نوعی اعتراف می کند. با وجود اقرار شخص نیازی به سایر ادله ی اثبات دعوی نیست و حکم نهایی پرونده صادر خواهد شد. برای اثبات جرم تهدید ۱ بار اقرار فرد کافی است.

شهادت شهود

یکی از مهم ترین ادله ی اثبات تهدید شهادت شهود است که از طریق شهادت دو نفر شاهد عاقل و بالغ نزد مقام قضایی صورت می پذیرد. شهود بایستی در صحنه ی ارتکاب جرم حضور داشته باشند و از نزدیک شاهد وقایع باشند. برای مثال: در جرم تهدید شهود بایستی از نزدیک شاهد تهدید دیگری باشند و بتوانند عینا و بی کم و کاست ماجرا را برای قاضی پرونده شرح دهند.

علم قاضی

یکی از روش های اثبات تهدید علم قاضی است و به این صورت تعریف می شود که قاضی از طریق ادله، اسناد و مدارک موجود و با توجه به بیانات شاکی بتواند وقوع جرم از جانب متهم را تشخیص دهد و به یقین برسد و در نهایت حکم مقتضی را صادر نماید.

مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به جرم تهدید، دادسرا و دادگاه محل وقوع جرم است.

ارائه مشاوره حقوقی

شکایت از جرم تهدید بامراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ثبت شکوائیه آغاز می گردد. در ادامه بایستی تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز و ادله ی اثبات جرم تهدید در متن شکوائیه قید شود. پس از ارسال شکوائیه به دادسرای صالح مرحله ی اول رسیدگی و تحقیقات مقدماتی جرم آغاز می گردد. در صورتی که نتیجه ی تحقیقات دادسرا مبنی بر عدم وقوع جرم باشد، قرار منع تعقیب صادر می گردد. در شرایطی که نتیجه ی تحقیقات دادسرا وقوع جرم را اثبات کند، پرونده به دادگاه کیفری ارسال و روند رسیدگی به پرونده تا صدور حکم نهایی ادامه می یابد. عبور از این مسیر پر پیچ و خم برای دستیابی به حکم عادلانه مستلزم تسلط و اشراف کامل بر قوانین و مقررات موجود است و در کنار آن رعایت تشریفات قانونی نیز بسیار حائز اهمیت است. از این رو حضور وکیل تهدید متخصص و باتجربه در این حوزه می تواند شما را در عبور بهتر از این مسیر همراهی کند

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *