تصرف عدوانی مال منقول

تصرف عدوانی مال منقول به معنای تصرف و استیلا بر اموال منقول متعلق به دیگری بدون مجوز قانونی است. اموال منقولی که در ید و مالکیت افراد قرار دارد به اعتبار حق مالکیت و تصرفات صاحب آن تحت حمایت قانونی قرار می گیرند. طبیعتا هرگونه تصرف غیرقانونی و استیلای بر اموال منقول در تعارضی آشکار با حق مالکیت صاحب مال قرار دارد و امکان اقامه ی دعوی در این رابطه وجود دارد.

شاید در نگاه اول می توان تصرف عدوانی را به نوعی سرقت و دزدی تلقی نمود. هرچند در بررسی این دو موضوع شباهت هایی ممکن است به چشم بخورد. اما در نظر داشته باشید که تصرف عدوانی با سرقت متفاوت است. به خصوص از جهات جنبه ی روانی و سوء نیت فرد که در پاره ای موارد شخص با این تفکر که مال متعلق به خود اوست، تصرفات خود را آغاز می نماید و اطلاعی از عدوانی بودن و غیرقانونی بودن کار خود ندارد. در حالی که در سرقت چنین تصوری برای فرد وجود ندارد و مجرم کاملا از تعلق مال به دیگری و ارتکاب جرم آگاه است.

  • به نظر شما تصرف عدوانی مال منقول تحت چه شرایطی تعریف می شود؟
  • آیا از چگونگی طرح دعوی آن اطلاعی دارید؟
  • تصرف عدوانی چیست ؟

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

تصرف عدوانی مال منقول

مال منقول چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

از نظر قانونی مال منقول در برابر مال غیرمنقول قرار دارد. اصطلاح مال منقول به آن دسته از اموال و دارایی های افراد اشاره می کند که قابل حمل است و جابجایی آن بدون آسیب و تخریب امکانپذیر است. برای مثال: اموال و اشیایی نظیر اتومبیل، گوشی تلفن همراه، سکه، طلا، موتور سیکلت و… را می توان در ردیف اموال منقول به حساب آورد.( این موارد ذاتا منقول شناخته می شوند.)

در مقابل مواردی نظیر خانه و زمین را می توان به عنوان اموال غیرمنقول برشمرد. در این میان مواردی وجود دارد که حسب مورد و شرایط ممکن است در دسته ی اموال منقول و یا غیرمنقول قرار بگیرد. برای مثال: تیرآهن تا قبل از به کار رفتن در احداث ملک جزء اموال منقول شناخته می شود، اما در صورتی که در ملک به کار رفت، در حکم اموال غیرمنقول خواهد بود.

همچنین برخی موارد به حکم دادگاه در ردیف اموال منقول قرار می گیرند از جمله تمامی دیون مالی مانند: اجاره ی ملک و قرض.

توضیحات تکمیلی در : تفاوت اموال منقول و غیر منقول

توجه داشته باشید که دایره ی اموال منقول بسیار وسیع و گسترده است و در بسیاری موارد خبری از سند مالکیت نیست. با این حال مالکیت این اموال از نظر قانونی به رسمیت شناخته می شود و ادله و قراینی وجود دارد که از طریق آن می توان مالکیت آنها را به اثبات رسانید. بنابراین تعرض به این اموال و یا تصرف عدوانی و استیلای غیرقانونی بر آن به جز حکم قانونی امکانپذیر نیست و جرم به حساب می آید.

برای مثال: یک کتاب گران قیمت خطی و قدیمی را در نظر بگیرید که چندین نسل در دست خانواده ای است حال فردی با حیله و نیرنگ و یا از طرق غیرقانونی آن را به چنگ آورده و به اصطلاح متصرف شده. طبیعتا کتاب چیزی به نام سند مالکیت ندارد، اما شما می توانید از طریق برخی ادله و مدارک مالکیت خود را بر آن ثابت نموده.

وکیل تصرف عدوانی : ارزش و قابل تملک بودن مال مقوله ی مهمی است که در رابطه با اموال منقول بایستی به خاطر بسپارید. در رابطه با ارزش مال هردو جنبه ی مالی و معنوی آن حائز اهمیت است. این اموال قابلیت معامله و خرید و فروش دارند و می توانند به ارث برسند. همچنین هبه ی آنها امکانپذیر است و در هر صورت متصرف اصلی و قانونی آن به عنوان مالک و دارنده ی مال شناخته خواهد شد

تصرف عدوانی مال منقول به چه معناست و حکم قانونی آن چیست؟

از نظر حقوقی تصرف عدوانی مال منقول به این معناست که مال منقولی از تصرف و تملک متصرف، مالک و صاحب اصلی آن خارج شده و بدون مجوز قانونی در تصرف شخص دیگری قرار گرفته. ماده ی ۱۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی به موضوع تصرف عدوانی پرداخته و آن را به این شکل تعریف کرده است: دعوای تصرف عدوانی عبارتست از: ادعای متصرف سابق مبنی بر این‌که دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌نماید. همانطور که مشاهده می کنید موضوع ماده ی فوق اموال غیرمنقول است. با این حال می توان مفهوم تصرف عدوانی را به خوبی متوجه شد و طبق آن عمل کرد.

توجه داشته باشید که مالکیت اموال منقول از طریق سند، تصرف به خصوص تصرف طولانی مدت، فاکتور، سوگند، قراردادهای شفاهی و کتبی، شهادت شهود و سایر ادله و مستنداتی که مالکیت مال منقول را نشان می دهد، امکانپذیر است. هر چند در بسیاری از موارد خبری از سند مالکیت و یا فاکتور فروش آن نیست و در این صورت بایستی به طرق قانونی مالکیت و سلطه ی خود را بر مال مذکور ثابت نماید.

تصرف عدوانی مال منقول را صرفا می توان از منظر حقوقی مورد مطالعه و بررسی قرار داد. به این منظور شما می توانید از طریق ارائه ی دادخواست حقوقی پیگیر موضوع شوید. البته اصطلاح خلع ید نیز به همین موضوع اشاره می کند. همچنین ایجاد مزاحمت در استفاده و تصرفات قانونی صاحب و مالک مال نیز قابل پیگیری حقوقی می باشد.

اقامه دعوی حقوقی برای تصرف عدوانی مال منقول

در این مورد دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع تصرف عدوانی، به عنوان مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به دعوی شناخته می شود. اگر قصد دارید تصرف عدوانی را از طریق حقوقی پیگیری نمایید دو نکته ی مهم زیر را به خاطر بسپارید:

در دعوی حقوقی نیازی به اثبات مالکیت مال منقول از طریق ارائه ی اسناد مالکیت نیستید. اما بایستی تصرفات قبلی خود را نزد دادگاه به اثبات برسانید که بیشتر به منظور اثبات ادعای شماست. در رابطه با اثبات ادعای تصرف عدوانی حتما بایستی این مساله را اثبات کنید که مال منقول مذکور قبل از متصرف جدید در استیلا و تحت تصرف شما بوده و با اختیار کامل از آن استفاده می کردید و به آن دسترسی کامل داشتید.

در جلسات دادگاه باید اثبات گردد که فرد متصرف از سابقه ی تصرف مال توسط شخص دیگر اطلاع داشته است یا خیر. به عبارت دیگر بایستی برای دادگاه روشن شود که متصرف جدید مال منقول از سابقه ی تصرف و مالکیت آن مال توسط متصرف قبلی اطلاعی نداشته و با یقین به این موضوع تصرفات خود را آغاز کرده است.

در صورتی که تصرفات مالک جدید به حکم قانون آغاز شده باشد، تصرف عدوانی مال منقول مفهوم خود را از دست می دهد. برای مثال: تصور کنید خودروی فردی به حکم قانون متوقف گردیده و با اجازه ی دادگاه و پس از طی مراحل قانونی به شخص دیگری فروخته شده است. در چنین شرایطی مالک قبلی خودرو نمی تواند به استناد تصرف عدوانی خواهان اقامه ی دعوی نماید.

ارائه مشاوره حقوقی

با نگاهی به اطراف خود متوجه می شویم که ارتباط حقوقی تنگاتنگ و نزدیکی بین ما و اموال منقول و غیرمنقول پیرامون ما وجود دارد. همه ی ما صاحب اموال منقول و گاها غیرمنقول متعددی هستیم که به منظور جلوگیری از تضییع حقوق خود و رفع تصرف عدوانی به حمایت های قانونی نیاز داریم.

حمایت هایی که در عین جامع و کافی بودن، کارآمد باشند و بتوانند حقوق ما را به بهترین شکل ممکن حفظ کنند. این مساله در شرایطی که دایره ی مالکیت و تصرفات ما روزبه روز گسترده تر و وسیع تر می شود، بیشتر حائز اهمیت است.

برای کسب اطلاعت بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با وکیل فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *