اموال منقول و غیرمنقول + ۷ نکته !

اموال منقول و غیرمنقول جزء دارایی هایی به شمار می روند که از ارزش اقتصادی برخوردار هستند و قابل تقویم به پول می باشند. از منظر علم حقوق اموال و دارایی های انسان به دو دسته اموال منقول و غیرمنقول تقسیم می شود. این اموال از قابلیت تملک و خرید و فروش برخوردارند و قوانین خاصی بر آن حکمفرماست. اموال و دارایی در زندگی بشر بسیار حائز اهمیت هستند و آثار و تبعات حقوقی متعددی به همراه دارد. در ادامه با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

اموال منقول

واژه ی منقول به معنای قابل حمل اشاره می کند و به آن دسته از اموال اطلاق می گردد که امکان جابجایی آنها به راحتی فراهم است. شما می توانید اموال منقول را به راحتی از محلی به محل دیگر جابجا کنید، بدون اینکه صدمه و خرابی به آن وارد گردد. پول، طلا، سکه، اثاثیه منزل، خودرو و بسیاری موارد دیگر در دسته اموال منقول قرار دارند. شناخت اموال منقول از جهت تشخیص صلاحیت محاکم و قوانین مربوطه اهمیت به سزایی دارد و در روند دادرسی پرونده ها بسیار مهم است.

اموال منقول و غیرمنقول

از نظر قانونی اموال منقول به دسته بندی های زیر تقسیم می شوند:

اموال منقول ذاتی

چنانچه اموال منقول به صورت ذاتی قابل لمس کردن باشند و بتوان به راحتی آن را جابجا نمود، منقول ذاتی نامیده می شوند. پول، خودرو، طلا، سکه، کتاب و سایر موارد مشابه جزء اموال منقول ذاتی به شمار می روند.

اموال در حکم منقول 

برخی اموال منقول به لحاظ ماهیت و ویژگی های ذاتی در حکم منقول شناخته می شوند. از مهم ترین اموال در حکم منقول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حقوقی که با وجوه نقد در ارتباط است مانند وثیقه، دیون، اجاره و انواع قروض.
  • حق اختراع
  • حق تالیف
  • حقوق مربوط به سهام شرکت های تجاری
  • حق انتفاعی که به اموال منقول متعلق است.
  • ثمن مبیع

اموال غیرمنقول

کلمه ی غیرمنقول به معنای غیرقابل حمل است. از نظر حقوقی اموال منقول به آن دسته از اموال و دارایی هایی اشاره می کند که قابل جابجایی نیست و حمل و نقل آنها مستلزم خرابی و از بین رفتن مال می باشد. غیرمنقول بودن این اموال می تواند ذاتی باشد و یا به دنبال عمل انسان صورت پذیرد.

اموال غیرمنقول به انواع زیر دسته بندی می شود:

اموال غیرمنقول ذاتی

از مهم ترین مصادیق اموال غیرمنقول ذاتی می توان به زمین اشاره کرد. این دسته از اموال بدون دخالت عمل انسان پدید آمده اند و جابجایی آنها امکانپدیر نیست.

اموال غیرمنقول به واسطه عمل انسان

برخی اموال منقول به واسطه ی عمل انسان می توانند به اموال غیرمنقول تبدیل شوند. برای مثال مراحل ساخت و ساز یک خانه را در نظر بگیرید. تمامی مصالح و تجهیزات مورد نیاز ذاتا منقول هستند، اما به واسطه ی عمل انسان جزئی از اجزای خانه می شوند و دیگر امکان جابجایی و حمل و نقل آن به شکل اولیه وجود ندارد. چرا که مستلزم خرابی و از بین رفتن کلی یا جزئی این اموال می گردد. ابنیه، لوله ها، درختان، پرده های نقاشی، آئینه ها، دیوارها، پنجره ها و بسیاری موارد دیگر از مصادیق اموال غیرمنقول به واسطه عمل انسان به شمار می روند.

اموال غیرمنقول حکمی

گاه به دلیل برخی دلایل مختلف قانونگذار برخی اموال و دارایی ها را در حکم اموال غیرمنقول قرار می دهد. در چنین شرایطی احکام اموال غیرمنقول در رابطه با آنها اجرا می شود. این اموال ذاتا منقول هستند و به عملیات زراعت و یا آبیاری اختصاص یافته اند.

اموال غیرمنقول تبعی

برخی اموال و دارایی به واسطه ی تبعیت از اموال غیرمنقول، در حکم غیرمنقول شناخته می شوند. این دسته از اموال عمدتا قابل رویت و لمس نیست و ماهیت آنها کمی متفاوت است. از مهم ترین مصادیق اموال غیرمنقول تبعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حق انتفاع از امول منقول مانند حق عمری و حق سکنی
  • حق ارتفاق نسبت به ملک غیر مانند حق عبور، حق مجری
  • دعاوی مرتبط با اموال غیرمنقول مانند بطلان، خلع ید و سایر موارد مشابه

نکاتی پیرامون اموال منقول و غیرمنقول

  1. توقیف اموال منقول به سادگی امکانپذیر است. در حالی که توقیف اموال غیرمنقول با تشریفات قانونی خاصی همراه می باشد.
  2. اموال غیرمنقول اتباع خارجی ساکن ایران با توجه به ماده ۸ قانون مدنی از هر جهت تابع قوانین ایران است.
  3. مواردی که از زمین استخراج می شوند، پس از عملیات استخراج و جداسازی جزء اموال منقول شناخته می شوند.
  4. منقول و غیرمنقول بودن اموال قاعده ای مطلق نیست و به حکم قانونگذار ممکن است تغییر کند.
  5. میوه های روی درختان و گندم درو نشده در حکم اموال غیرمنقول به شمار می روند، اما پس از چیده شدن در ردیف اموال منقول قرار می گیرند.
  6. میزان هزینه دادرسی در رابطه با دعاوی اموال منقول و غیرمنقول متفاوت است. هزینه دادرسی دعاوی اموال منقول با توجه به میزان خواسته خواهان محاسبه می شود. در حالی که هزینه دادرسی دعاوی اموال غیر منقول با توجه به میزان ارزش ملک و نظریه ی کارشناسی تعیین می گردد.
  7. دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعاوی اموال منقول، دادگاه محل اقامت خوانده است. در رابطه با دعاوی اموال غیرمنقول دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول به عنوان دادگاه صالح برای رسیدگی به پرونده شناخته می شود.

مشاوره حقوقی و پیگیری پرونده با وکیل پایه یک دادگستری

حق مالکیت یکی از شناخته شده ترین حقوق بشر به شمار می رود و در ماده ی ۱۷ اعلامیه حقوق بشر به آن اشاره شده است. همچنین در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز حق مالکیت افراد مورد تاکید قانونگذار قرار گرفته و از ارزش و اعتبار قانونی برخوردار است. مفهوم مالکیت اموال و دارایی ها به دوران کهن باز می گردد و اولین نشانه ها و مصادیق مالکیت را می توان در ردپای تمدن های باستانی جستجو کرد.

قوانین و مقررات مربوط به مالکیت اموال منقول و غیرمنقول تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند و آثار حقوقی آن یکسان نیست. این موضوع در روند دادرسی این دعاوی تاثیرگذار بوده و مسیرهای قانونی متفاوتی را برای هر کدام ترسیم کرده است. حضور وکیل خوب و باتجربه در این امر شما را از جزئیات قانونی بیشتری آگاه می کند و ضمن تسریع روند دادرسی پرونده شما، بهترین نتایج را برای آن رقم می زند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *