ابطال اجراییه ثبت به چه صورت امکانپذیر است؟

ابطال اجراییه ثبت به چه صورت امکانپذیر است؟ ابطال اجراییه ثبت از طریق اقامه دعوی در دادگاه حقوقی و به دنبال وجود پاره ای شرایط قانونی امکانپذیر است. اجراییه های ثبتی به منظور اجرا و انجام تعهدات افراد صادر می گردد . همانطور که می دانید در پی زندگی اجتماعی و مراودات افراد ارتباطات حقوقی میان آنها در سطوح مختلفی شکل می گیرد و در این میان تکالیف و تعهدات حقوقی متقابل مطرح می شوند. در رابطه با اسناد رسمی، اجرای تعهدات و وظایف مقابل امری ضروریست و در صورتی که به هر علت افراد از انجام تعهدات قانونی خود سرباز زده و امتناع نمایند، اجراییه ثبتی می تواند گزینه ی قانونی مناسب و کارآمدی به شمار آید.

  • آیا از چگونگی صدور اجراییه ثبت اطلاعی دارید؟
  • به نظر شما ابطال اجراییه ثبت به چه صورت امکانپذیر است؟

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

اجراییه ثبت به چه معناست؟

شرایطی را در نظر بگیرید که فردی یک سند رسمی لازم الاجرا در اختیار دارد که ادعا می کند مفاد آن از سوی طرف مقابل اجرا نشده است. همانطور که می دانید اسناد لازم الاجرا، تعهدات و وظایف متقابلی برای طرفین آن ایجاد نموده و در صورت تخطی و قصور از انجام و اجرای هرگونه تعهد و تکلیف، می توان الزام به انجام تعهدات طرف مقابل را تقاضا نمود. در چنین شرایطی دایره ی اجرای ثبت به عنوان یک نهاد قانونی در رابطه با صدور اجراییات ثبتی شناخته می شوند.

ابطال اجراییه ثبت

  • اجراییه ثبت برگه یا ورقه ای است که از سوی اداره ثبت به منظور اجبار به انجام و اجرای تعهدات طرف مقابل صادر می شود. برای مثال: وصول چک های برگشتی و اسناد مشابه از جمله مواردی هستند که صدور اجراییه ثبتی برای آنها امکانپذیر است.
  • به خاطر داشته باشید که اجراییه از سوی نهادهای مختلفی از جمله مراجع دادگستری در موارد زیادی صادر می شود ، ولی در رابطه با اجراییه ثبت صرفا اجراییه های صادره از سوی اداره ثبت مدنظر است.
  • صدور اجراییه ثبتی علاوه بر اسناد رسمی در رابطه با اسناد عادی نیز تحت شرایط خاصی امکانپذیر می باشد. همچنین نوع سند اعم از رسمی و عادی بایستی به صورتی باشد که لازم الاجرا بودن آن برای دادگاه محرز شود و به نحوی قابلیت اجرا داشته باشد. به خاطر داشته باشید که اجرای مفاد سند نباید در تعارض با قوانین و شرع باشد.

صدور اجراییه ثبتی به دنبال طی مراحل و تشریفات رسمی و قانونی امکانپذیر است و شما می توانید فرم تقاضانامه ی مخصوصی را در این زمینه پر کرده و صدور اجراییه را از اداره ی ثبت تقاضا نمایید. صدور اجرای ثبتی دقیقا مطابق با نوع سند و مفاد آن تنظیم می شود و چیزی خارج از تعهدات افراد در آن قید نخواهد شد.

ابطال اجراییه ثبت به چه صورت امکانپذیر است؟

برای صدور اجراییه ثبت قانون و مقررات خاصی وجود دارد که بر اساس آن اجراییه صادر می گردد. در صورت وجود هر یک از موارد و جهات زیر می توانید ابطال اجراییه ثبت را خواستار شوید:

قانون و مقررات مصوبه ی داخلی به عنوان مهم ترین رکن در صدور اجراییات ثبتی شناخته می شوند. بنابراین هرگاه اجراییه ثبت صادر شده مغایر و مخالف با قوانین و مقررات کشوری باشد، می توان ابطال آن را تقاضا نمود.

مفاد سند لازم الاجرایی که بر اساس آن در خواست صدور اجراییه ثبتی شده ، بسیار حائز اهمیت می باشد. توجه داشته باشید که اجراییه ثبتی صادره بایستی دقیقا در راستای مفاد سند مذکور صورت پذیرد. در صورتی که متوجه شدید مفاد اجراییه ثبت با مفاد سند لازم الاجرا در تضاد است و تفاوت هایی وجود دارد، ابطال آن امکانپذیر است.

شرایطی را در نظر بگیرید که طرف مقابل تمامی مفاد سند لازم الاجرا را انجام داده و به تکالیف و تعهدات خود عمل کرده است. با این حال اجراییه ثبتی علیه او صادر گردیده و او موظف به اجراست. در این صورت شخص می تواند ابتدا اثبات کند که قبلا به تعهدات و وظایف خود عمل کرده و تعهد جدیدی ندارد. در ادامه ابطال اجراییه ثبت امکانپذیر خواهد بود. ابطال اجراییه ثبتی مهریه تصور کنید اصل سند لازم الاجرا جعلیست و معامله ای توسط آن صورت پذیرفته باشد. جعلی بودن سند تمامی مفاد آن را نیز باطل می کند و تعهد و تکلیفی برای طرفین وجود ندارد. بنابراین چنانچه اجراییه از سوی اداره ثبت در این رابطه صادر گردد، آن نیز قابل ابطال است.

۴ نکته ی مهم در رابطه با ابطال اجراییه ثبت

  1. دادگاه محلی که اجراییه ثبت در حوزه ی آن صادره شده است، به عنوان مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به دعاوی ابطال اجراییه ثبت شناخته می شود.
  2. اجرای اجراییه پس از صدور آن جریان دارد تا زمانی که حکم قطعی ابطال آن از سوی دادگاه صالح صادر گردد. بنابراین صرف شکایت دلیلی بر ابطال اجراییه نیست و توقف آن منوط به حکم دادگاه است.
  3. شما بایستی در کنار اقامه ی دعوی ابطال اجرایه ثبت، خسارات احتمالی را در مراجع قضایی تودیع نموده و به این وسیله عملیات اجرایی تا صدور حکم قطعی در اداره ثبت متوقف شود.
  4. به خاطر داشته باشید که خوانده دعوی ابطال اجراییه ثبت شخص است که تقاضای صدور اجراییه نموده.

مشاوره حقوقی  و پیگیری پرونده

سازمان ثبت به عنوان یک نهاد رسمی و قانونی در زمینه ی تنظیم و صدور اسناد رسمی به حساب می آید و در کنار مراجع قضایی به عنوان یک بازوی قوی و کارآمد برای اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا شناخته می شود. با این حال اجراییه های ثبتی قطعی نیستند و در صورت وجود شرایط قانونی لازم می توانید آن را باطل نمایید.

انتخاب وکیل متخصص و باتجربه در این امر می تواند جزئیات و نکات مفید بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با وکیل فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *