ویژگی های مطالبه وجه با سند عادی

مطالبه وجه با سند عادی چگونه انجام می شود ؟ یکی از درخواست های که این روزها به وفوردر دستگاه قضایی مطرح می شود مطالبه وجه سند عادی است. برای بررسی این موضوع ابتدا باید مرز مشخصی که میان اسناد عادی، اسناد تجاری و اسناد رسمی وجود دارند را مشخص کنیم. در ادامه علاوه بر معرفی انواع اسناد موجود در قوانین مختلف اعم از قوانین مدنی و تجاری به بررسی چگونگی مطالبه وجه سند عادی خواهیم پرداخت با وکیل فرنیان فر همراه باشید…

با انواع اسناد رسمی، تجاری و عادی آشنا شوید

اسناد رسمی به اسنادی گفته می شود که در دفاتر ثبت اسناد و توسط مامورین صلاحیت دار و طبق چارچوب قانون ثبت می شوند. عدم رعایت هر یک از موارد فوق باعث می شود تا سند مربوطه از سند رسمی خارج شده و به عنوان سند عادی شناخته شود.

مطالبه وجه با سند عادی

سند تجاری به اسناد مشخص و معینی گفته می شود که در قانون تجارت از آنها نام برده شده است. چک، سفته و برات اسناد تجاری هستند و حمایت قانون از آن ها متفاوت است با این حال امتیازات ویژه اسناد رسمی را ندارد ولی به عنوان سند عادی نیز شناخته نمی شوند اما از مهمترین ویژگی های آن می توان به مسئولیت تضامنی افرادی است که اسم آن ها در سند مربوطه قید شده اشاره نمود، این درحالیست که اسناد عادی و اسناد رسمی شاهد چنین امتیازی نمی باشند.

اسناد عادی به تمام اسنادی گفته می شود که حداقل یکی از شرایط مربوط به اسناد تجاری و اسناد رسمی را نداشته باشند. در این خصوص می توان به قراردادهای منعقده میان افراد با حضور دو شاهد و بدون مراجعه به دفتر اسناد رسمی اشاره کرد. فاکتورهای مربوط به پیش پرداخت و یا خرید کالا نیز از عمده ترین مصادیق این حوزه است.

مطالبه وجه اسناد رسمی، اسناد تجاری و اسناد عادی

تفاوت بارز و مشخصی میان نحوه مطالبه وجه اسناد فوق وجود دارد. سند رسمی را می توان علاوه بر دادگاه ها در دوایر اجرای ثبت نیز مطالبه نمود. جالب است بدانید که اجرای ثبت در بسیاری از موارد تنها ظرف ۴۸ ساعت مبادرت به ابلاغ پرداخت وجه مورد نظر می کنند البته مشروط بر اینکه اصل سند مورد اعتراض واقع نگردد.

مطالبه وجه اسناد تجاری نیز کار دشواری نیست. این اسناد نیز از امتیازات زیادی برخوردار هستند با این حال بیش از اسناد رسمی در معرض اعتراض بوده و قواعدی برای تفکیک نحوه طرح دعوا حقوقی و کیفری برای آنها پیش بینی شده است که جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مطالبی که درخصوص اسناد تجاری در سایت درج شده مراجعه نمایید. از مهمترین تفاوت اسناد عادی با اسناد تجاری این است که اسناد اخیر در دست هر کسی باشند قابل مطالبه هستند اما اسناد عادی صرفاً میان دو نفر و یا تعیین شخص ثالث به اختیار طرفین دارای اعتبار است.

مطالبه وجه اسناد عادی قدری نسبت به سایر اسناد مذکور دشوارتر است چرا که شما باید منبع طلب خود را اثبات کنید. بنابراین اگر خوانده از اقرار به بدهی خود خودداری کند این شما هستید که باید صحت سند عادی و طلب خود را اثبات نمایید. در اغلب موارد اسناد امضاء شده دارای شرایط کافی برای مطالبه وجه سند نبوده و دادگاه نیز ملزم است ختم دادرسی را اعلام کند. این جاست که وکیل مطالبه وجه سند می توان به کمک شما شتافته و تمام شواهد موجود را جهت اثبات طلب جمع آوری کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *