نحوه الزام به فک رهن و اقدامات قانونی لازم

نحوه الزام به فک رهن توسط وکیل و اقدامات لازم : عنوان قانونی یکی از دادخواست های حقوقی است که در محل وقوع ملک مربوطه مطرح می شود و دارای تشریفات خاصی درقانون آیین دادرسی مدنی می باشد. الزام به فک رهن زمانی مطرح می شود که راهن قصد فروش یا انتقال مالکیت ملک را داشته باشد اما به علت عدم فک رهن امکان انتقال رسمی مالکیت وجود نداشته باشد. در ادامه علاوه بر نحوه الزام به فک رهن به علل مختلف رهن ملک و همچنین نحوه فک رهن توسط خواهان می پردازیم. با توضیحات وکیل ملکی همراه باشید.

چه زمانی ملک در رهن بانک قرار می گیرد؟

الزام به فک رهن

مثال های متعددی را در این خصوص می توان ارائه کرد که نشان از الزام به فک رهن دارند. به نمونه های ذیل دقت کنید:

  • ممکن است در حال ساخت یک آپارتمان باشید و بودجه شما برای ادامه ساخت و ساز تمام شود. در این شرایط شما می توانید از اعتبار ملک در حال ساخت استفاده کرده و با وثیقه گذاشتن آن وام مسکن دریافت کنید. در این صورت ملک شما در رهن بانک قرار می گیرد و آزاد شدن آن منوط به پرداخت تمام بدهی به بانک است
  • تصور کنید تصمیم به اخذ وام از بانک گرفته اید. ممکن است این وام به ملکی که مالک آن هستید تعلق نداشته باشد اما با توجه به اینکه در بسیاری از موارد می توان از سند ملک برای اخذ وام استفاده نمود آن را نزد بانک وثیقه گذاشته از این طریق وام مورد نظرتان را دریافت نموده اید در این شرایط است که دیگر تا زمان آزاد شدن سند ملک، امکان انتقال رسمی آن وجود ندارد.
  • قراردادهای مشارکت در ساخت نیز نمونه بارز این امر هستند چرا که اصولاً همه آن ها با دریافت وام از بانک و وثیقه گذاشتن ملک در حال ساخت، اعتبار مشخصی را در قالب وام از بانک ها دریافت می کنند. در اینجاست که سند ملک در رهن بانک قرار گرفته و تا زمان پرداخت تمام اقساط امکان انتقال سند رسمی وجود ندارد.

چه زمانی الزام به فک رهن مطرح می شود؟

همه ما می دانیم که فروش ملک در همان ابتدا با تنظیم سند رسمی صورت نمی گیرد. و در اکثر موارد ابتدا طرفین معامله نسبت به انعقاد یک قرارداد عادی در قالب مبایعه نامه توافق کرده و سپس زمان خاصی را هم برای انتقال سند رسمی مشخص می کنند. مبایعه نامه عنوان رسمی قرادادی است که به فروش بدوی مال توسط فروشنده منجر می گردد اما این سند تمام اعتبار و ارزش خود را زمانی نهایی می کند که منجر به تنظیم سند رسمی گردد.

در موارد فوق ممکن است صاحب ملک پیش از آزاد کردن ملک از رهن بانک مبادرت به فروش آن نماید. حتی ممکن است در زمان تنظیم مبایعه نامه مبلغ خاصی را از خریدار دریافت کند. در این موارد ممکن است خریدار ضمن امضای قرارداد عادی از عدم فک رهن اطلاع داشته باشد و با این وعده به توافق برسد که در زمان مشخصی مبادرت به فک رهن می شود اما در برخی از موارد ممکن است از این قضیه مطلع نباشد که اصولاً حق فسخ قرارداد را در موارد خاصی برای او ایجاد می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *