وکیل الزام به تحویل ملک

وکیل الزام به تحویل ملک ، فوری و در کمترین زمان : طرح دعوای الزام به تحویل ملک زمانی موضوعیت دارد که ملک بر اساس یک عقد صحیح خریداری شده و عقد بیع منحل نشده . لکن فروشنده از تعهد خود نسبت به تحویل ملک تخلف کرده است. در این که به استناد سند عادی می توان دادخواست الزام به تحویل مبیع را مطرح کرد بین دادگاه‌ها اختلاف است.

اکثر محاکم معتقدند صرفاً مالک رسمی ملک می تواند چنین درخواستی را مطرح کند. و در مقابل عده‌ای معتقدند که بر اساس سند عادی هم چنین خواسته‌ای قابل طرح است .

لازم به ذکر است به موجب نظریه فقهی که اخیراً شورای نگهبان صادر نموده دادگاه ها نمی توانند اسناد عادی را که ادله قانونی و شرعی معتبر بر صحت مفاد آنها باشد. به استناد مواد ۲۲، ۴۶، ۴۷، ۴۸ قانون ثبت بی اعتبار بدانند و به آن ترتیب ‌اثر ندهند.

وکیل الزام به تحویل ملک

لذا به نظر می رسد با توجه به نظریه فوق ، به استناد بیع نامه عادی دادخواست الزام به تحویل مبیع قابل طرح است.

طرفین دعوا

خواهان دعوای الزام به تحویل مبیع خریدار و خوانده این دعوا فروشنده است. که از تحویل دادن ملک خودداری می کند

مرجع صالح برای رسیدگی

دعاوی راجع به املاک باید در دادگاهی مطرح شود که ملک در محدوده قضایی آن دادگاه واقع شده است. با صدور رای قطعی مبنی بر تحویل ملک نوبت به اجراییه می‌رسد . برای اجرای حکم و تحویل ملک اقدام می‌شود. در این مرحله چنانچه ملک در اختیار شخص دیگری باشد. و شخص ثالث هیچ گونه قرارداد معتبری که تصرف او را در ملک مجاز کند نداشته باشد. این تصرف در حکم غصب است و برای تخلیه و تحویل ملک نیاز به اقدام و یا دادخواست دیگر نیست و تخلیه انجام می‌شود .

اگر متصرف ادعای حقی نسبت به ملک را داشته باشد. یک هفته مهلت دارد که به دادگاه مراجعه نماید. اگر ظرف ۱۵ روز از تاریخ مهلت مذکور از دادگاه صالح قراری مبنی بر تاخیر در اجرای حکم به اجرای احکام ارائه نشود. عملیات اجرایی ادامه پیدا خواهد کرد و پس از تخلیه ملک به خریدار تحویل می گردد.

نکته ۱ :

چنانچه موعد و زمانی برای تسلیم ملک پیش‌بینی شده باشند خریدار نمی‌تواند تا قبل از موعد تعیینی دعوای الزام به تحویل ملک را مطرح کند.

اگر در قرارداد موعدی برای تحویل ملک پیش بینی نشده باشد. اصل بر فوری بودن تحویل ملک است مگر آنکه طبق عرف برای معاملات موعدی در نظر گرفته شود.
هزینه‌های تسلیم ملک بر عهده فروشنده است. و خریدار می‌تواند این هزینه‌ها را از فروشنده مطالبه کند.

نکته ۲ :

چنانچه دعوای الزام به تحویل ملک و الزام به تنظیم سند رسمی با هم مطرح گردند. بهتر است خواهان برای جلوگیری از نقل و انتقال ملک ابتدا با پرداخت خسارت احتمالی صدور دستور موقت مبنی بر عدم نقل و انتقال ملک را از دادگاه درخواست نماید.

نکته ۳ :

اگر قبل از تسلیم و تحویل عیب و نقصی در ملک ایجاد شود خریدار می تواند معامله را فسخ کند .

اگر اساساً از زمان عقد قرارداد امکان تحویل و تسلیم ملک توسط فروشنده و یا شخص ثالث وجود نداشته باشد بیع باطل است.
ضمانت اجرای عدم تحویل و تسلیم مبیع علاوه بر امکان الزام مالک به تحویل ملک مطالبه خسارت پیش بینی شده در قرارداد بابت تاخیر در تحویل هم است. و در نهایت در صورت عدم امکان تحویل گرفتن ملک خریدار می تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام نماید.

در صورتی که نسبت به بخشی از ملک تحویل ممکن باشد. و نسبت به بخش دیگر امکان تحویل نباشد قرارداد نسبت به بعضی از ملک که قدرت بر تسلیم و تحویل وجود دارد صحیح می باشد. نسبت به سایر قسمتها که قدرت بر تسلیم نیست باطل می شود. در چنین حالتی خریدار می تواند قرارداد را با همین شرایط قبول کند و یا اینکه کل قرارداد را فسخ نماید.

هر یک از خریدار یا فروشنده می‌توانند از تحویل ملک و یا پرداخت ثمن قرارداد خودداری کنند. تا طرف مقابل حاضر به تسلیم و تحویل شود این حق در اصطلاح حقوقی حق حبس نامیده می شود. البته اگر برای پرداخت ثمن و یا تحویل ملک مهلتی تعیین شده باشد نمی‌تواند از حق حبس استفاده نمود.

زمانی که فروشنده از حق حبس خود استفاده کرده باشد. خریدار قبل از پرداخت ثمن قرارداد نمی تواند وی را ملزم به تحویل ملک کند.

وکیل متخصص الزام به تحویل ملک

با توجه به توضیحات فوق پی می بریم که پرونده های ملکی از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار هستند. در نتیجه استفاده از وکیل متخصص امور ملکی می تواند از ضرر و زیان احتمالی برای شخص جلوگیری نماید به همین دلیل در صورت نیاز می توانید از طریق راه های ارتباطی با وکیل فرنیان فر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *