نشر اکاذیب چه مجازاتی در قانون دارد ؟

نشر اکاذیب و مجازات آن در قوانین کیفری ایران مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است و رسیدگی به پرونده با شکایت شاکی خصوصی آغاز می شود. اذهان شهروندان همواره آمادگی بالایی برای پذیرش اخبار دارد. هر خبر خوب یا بدی اعم از درست یا کذب می تواند افکار عمومی جامعه را تحت شعاع قرار دهد و به آن جهت بخشد. حال تصور کنید محتویات و مطالب کذبی انتشار یافته و در سطح وسیع و گسترده در حال نشر است. به نظر شما نشر اکاذیب و مجازات آن از منظر قوانین ایران چگونه است؟ در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

نشر اکاذیب

نگاهی به نشر اکاذیب

از منظر قوانین ایران نشر اکاذیب به معنای انتشار و اشاعه ی اخبار دروغ و کذب است که می تواند با تشویش اذهان عمومی همراه باشد. نشر اکاذیب می تواند به صورت فعل و یا نقل قول مکتوب باشد و از این طریق می تواند ضرر و زیان و خساراتی را به اشخاص برساند. در حقیقت نشر اکاذیب می تواند مستقیما آبرو و حیثیت افراد را نشانه گرفته و فراتر از آن اذهان عمومی را نیز تخریب نماید.

برای آغاز رسیدگی به جرم نشر اکاذیب شکایت شاکی خصوصی نیاز است و بدون آن امکان رسیدگی وجود ندارد. اما امکان تخفیف مجازات از سوی قاضی پرونده وجود دارد.

جرم نشر اکاذیب باید به گونه ای محقق شود که عنصر تشویش اذهان عمومی برای قاضی رسیدگی کننده محرز باشد. بنابراین هرگاه نشر اکاذیب با تشویش اذهان عمومی همراه نباشد، به اثبات نمی رسد. مکتوب بودن نشر اکاذیب حائز اهمیت است و بایستی از طریق جرائد، رسانه ها و یا اوراق خطی و چاپی صورت پذیرد. اعمال و مواردی که در نشر اکاذیب مطرح می گردد بایستی غیرواقعی بوده و از این طریق اخبار کذبی متوجه اشخاص حقیقی یا حقوقی گردد، به نحوی که آبرو و اعتبار مخاطب را زیر سوال برده و حیثیت فرد را لکه دار نماید. این مخاطب می تواند یک مقام رسمی دولتی نیز باشد.

نکته: در نظر داشته باشید که در رابطه با نشر اکاذیب نیازی به نشر و پخش چندین مطلب کذب نیست و نسبت دادن یک مطلب کذب برای اثبات کافیست.

مجازات نشر اکاذیب

با توجه به ماده ی ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی اظهار کند یا … اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا خیر، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، به حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می شود.

البته در نظر داشته باشید که بر اساس قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مجازات جرم نشر اکاذیب از ۳ ماه تا ۵/۱ سال حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق است. حداقل مجازات این جرم به۳ ماه و حداکثر آن به یک سال و نیم کاهش پیدا کرده.

از آنجایی که نشر اکاذیب با ضرر و خسارت معنوی برای فرد همراه است می توان تقاضای جبران خسارت را نیز مطرح نمود. در چنین شرایطی فردی که به نشر اکاذیب اقدام نموده موظف است که هر اقدامی برای جبران خسارات و ضرر و زیان وارده به شخص انجام دهد.

ارائه مشاوره حقوقی

آبرو و حیثیت افراد از منظر اخلاق و قانون بسیار محترم و مورد حمایت قانونگذار قرار گرفته است. علاوه بر این بحث اذهان عمومی ارتباط مستقیمی با نظم و امنیت جامعه دارد و از آن تاثیر می پذیرد. نشر اکاذیب جزء جرایمی به شمار می رود که با تشویش اذهان عمومی همراه است و از سویی می تواند آبرو و حیثیت افراد لکه دار نماید. مطلق بودن جرم فارغ از نتیجه ی آن مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و این امر موید این مطلب است که اثبات ضرر مادی یا معنوی مورد نیاز نیست و صرف نشر اکاذیب می تواند جرم را اثبات کند.

مشاوره با وکیل متخصص کیفری و باتجربه در این امر می تواند شما را با جزئیات قانونی بیشتری آشنا نماید و پرونده ی شما را در مسیر قانونی درست قرار دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *