مشاوره حقوقی دستور موقت ، تخصصی !!!

مشاوره حقوقی دستور موقت به صورت کاملا تخصصی با وکیل فرنیان فر :  در روند دادرسی آنچه که همواره برای خواهان دعوا مهم است حفظ حقوق وی می باشد به بیان ساده تر خواهان پیوسته نگران است که پس از صدور حکم قطعی اجرای حق با دشوراری مواجه شود .

برای مثال: اموال خوانده دعوا از دسترس خارج گردد از این رو قانون گذار برای در امان ماندن حقوق شهروندان پیش بینی های لازم را نموده است از جمله پیش بینی های قانون جهت در امنیت بودن حقوق افراد دستور موقت می باشد که خود از انواع دادرسی فوری است.

دستور موقت از نظر حقوق دانان همانند از آخر راه به ابتدای راه حرکت نمودن است که با اقدامات قهری و قانونی صورت می پذیرد.

مشاوره حقوقی دستور موقت

وکیل دستور موقت در ادامه به چگونگی طرح دادخواست دستور موقت و ویژگی های آن و همچنین عوامل تاثیر گذار در صدور دستور موقت می پردازد جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

چه زمانی می توان دادخواست دستور موقت را ارائه نمود ؟

امکان طرح دادخواست دستور موقت در سه حالت وجود دارد:

  1. ضمن دادخواست مربوط به اصل دعوا
  2. بعد از طرح دعوا اصلی
  3. قبل از تقدیم دادخواست دعوا اصلی

نکته : زمانی که دادخواست دستور موقت قبل از طرح دعوا اصلی تقدیم شده باشد و دستور موقت صادر شود برعهده ذی نفع است که ظرف بیست روز از تاریخ صدور دستور اصل دعوا را در مرجع صالح مطرح نماید.

فوریت در صدور دستور موقت به چه معناست و تشخیص آن برعهده چه کسی خواهد بود ؟

فوریت در صدور دستور موقت امری اساسی و مهم مطابق قانون آیین دادرسی مدنی می باشد به عبارت ساده تر زمانی دستور موقت توسط مرجع قضایی صادر می شود که موضوع فوریت داشته باشد.

مرجع تشخیص

مرجع تشخیص فوریت در صدور دستور موقت دادگاهی است که دادخواست در آن مطرح شده است که با در نظر گرفتن مجموع عوامل از جمله این که در صورت صدور حکم دعوا اصلی به نفع خواهان و گذشت زمان دیگر امکان احقاق حق برای خواهان وجود ندارد و یا این که متحمل ضرر جبران ناپذیری گردد که می توان با صدور دستور موقت از آن جلوگیری نمود همچنین وقتی که امکان اعاده به وضع سابق با عنایت به موضوع دستور موقت وجود نداشته و یا مستلزم هزینه بسیار باشد.

اخذ تامین در دستور موقت

آنچه که مسلم است قانون گذار وظیفه دارد که حقوق کلیه شهروندان اعم از خواهان یا خوانده دعوا را حفظ نماید از این رو جهت جلوگیری و جبران خساراتی که ممکن است به خوانده در اثر صدور دستور موقت وارد می شود از خواهان تامین مناسبی دریافت خواهد شد.

دستور موقت تا چه زمانی پا برجا می ماند ؟

با توجه به آنچه که در قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص دستور موقت آمده است دستور موقت تا صدور رای نهایی به قوت خود باقیست حتی اگر رای دادگاه بدوی به نفع خواهان دعوا صادر نگردد.
نکته : جهت اجرای دستور موقت تایید رئیس حوزه قضایی الزامی می باشد.

مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست دستور موقت

چنانچه درخواست مشاوره حقوقی دستور موقت پیش از دادخواست دعوا اصلی مطرح شود دادگاه صالح ، دادگاهی است که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را خواهد داشت. همچنین زمانی که دعوا اصلی سابقاً مطرح شده باشد و خواهان خواستار مطرح نمودن درخواست دستور موقت باشد مرجع صالح به رسیدگی دادگاهی است که در حال رسیدگی به اصل دعوا است.

نکته : چنانچه موضوع درخواست دستور موقت محلی غیر از دادگاهی که صلاحیت رسیدگی نسبت به اصل دعوا را دارد باشد . در خواست دستور موقت علی رغم قاعده که پیش تر ذکر شد در دادگاه موضوع درخواست قابلیت طرح دارد حتی اگر صلاحیت رسیدگی به دعوا اصلی را نداشته باشد.

با توجه به جمیع توضیحات و اهمیت دستور موقت در سرنوشت دعوا و تبیین فوریت آن برای قاضی رسیدگی کننده توصیه می شود پیش از هر اقدامی با مشاور حقوقی دستور موقت مشورت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *