مشاوره حقوقی دریافت دیه ۱۴۰۱ , فوری

مشاوره حقوقی اخذ و دریافت دیه در کمترین زمان : دیه در حقیقت جبران مالی آسیب و یا خسارت وارده به طرف مقابل می باشد که می بایست توسط فرد خاطی یا مجرم پرداخت شود.

مقدار و میزان دیه با توجه به میزان صدمه وارد شده و نحوه ایراد صدمه به طرف مقابل و نیت و قصد مرتکب متفاوت است که در قانون مجازات اسلامی برای صدمات وارده میزان دقیق دیه ذکر شده در مواردی هم که میزان دیه بیان نشده است دادگاه با استفاده از ارش می تواند میزان وجه پرداختی به شخص آسیب دیده را تعیین نماید.

در ادامه مشاوره حقوقی دیه به جرایم مشمول پرداخت دیه، امکان منتقل شدن دیه به وراث، مسئولیت و مهلت پرداخت دیه، ارش و تفاوت آن با دیه خواهیم پرداخت.

آیا دیه به ارث می رسد؟

یکی از بیشترین سوالات مطرح شده در جلسات مشاوره حقوقی دیه با وکیل متخصص کیفری امکان انتقال یا عدم انتقال دیه به وراث به عنوان ماترک است. دیه وارده بر متوفی چنانچه در زمان فوت اخذ نشده باشد قابل مطالبه توسط وراث است و فرد خاطی باید دیه را به وراث پرداخت کند که میزان و مقدار آن همانند سایر اموال متوفی فی مابین وراث تقسیم می شود.

مشاوره حقوقی دیه

مسئولیت پرداخت دیه با چه کسی است؟

بدیهی است که خود فرد مجرم مسئول پرداخت تمام مبلغ دیه می باشد، در برخی از موارد بستگان ذکور مجرم می بایست به مجرم یا فرد خاطی در پرداخت دیه کمک کنند من جمله در قتل غیر عمد یا خطای محض که اگر دارایی و اموال متوفی کفاف پرداخت دیه را ندهد از میان اقوام مرد و ذکور فرد خاطی مابقی دیه دریافت می شود البته در صورت وجود شرایطی من جمله ملائت مالی یا توانایی مالی بستگان به این معنی که بستگان مرد خاطی باید قدرت مالی برای کمک را داشته باشند در غیر این صورت امکان اخذ دیه از بستگان وجود ندارد.

مدت پرداخت دیه در جرایم عمدی، غیر عمد و خطای محض

پس از صدور حکم قطعی مبنی بر پرداخت دیه توسط مجرم یا فرد خاطی و ابلاغ رای به ایشان مهلت پرداخت دیه در جرایم عمدی ۱ سال و در جرایم شبه عمد ۲ سال توسط قانون گذار در نظر گرفته شده است که در جرام غیر عمدی می بایست نصف دیه در سال اول و نصف دیگر در سال دوم پرداخت شود.

اما مهلت پرداخت دیه در جرایم خطای محض، ۳ می باشد که مبلغ کل دیه می بایست به صورت تقسیم بندی شده در طول ۳ پرداخت شود.

چه جرایمی مشمول پرداخت دیه می شود؟

  1. کشتن و نقص عضو یا جراحتی که در اثر خطای محض به فرد وارد شده است .
  2. کشتن و نقص عضو یا جراحتی که به صورت شبه عمد وارد شده.
  3. در قانون مجازت اسلامی برخی جرایم عمدی وجود دارد که برای آنها قصاص در نظر گرفته شده که در چنین شرایطی دیه نیز

تعیین می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید از مشاوره حقوقی دیه بهترین وکیل دیه تهران بهره مند شوید.

ارش و تفاوت آن با دیه

برخی به اشتباه گمان می کنند ارش همان دیه است در حالی که این دو با هم کاملاً متفاوت هستند.
ارش یعنی پرداخت وجه به دلیل وارد کردن آسیب و ضرر به دیگری در حالی که میزان و مقدار وجه در قانون مشخص نشده است و این دادگاه یا قاضی است که با توجه به آسیب و ضرر وارده و سوابق مجرم و اوضاع و احوال شخص مجنی علیه میزان و مبلغ دیه را تعین می کند. تفاوت دیه و ارش در آن است که میزان و مقدار دیه به طور کامل و دقیق در قانون مجازات اسلامی مطرح شده اما در ارش چنین نیست، میزان وجه پرداختی در قانون مشخص نشده برای مثال: میزان دیه شکستن بینی در قانون ذکر شده اما میزان وجه پرداختی بابت پاره شدن مینکس پا در قانون ذکر نشده، در چنین شرایطی ارش تعیین می شود.

تغلیظ یا افزایش دیه

گاهاً دیده می شود که افراد به اشتباه گمان می کنند که دیه در ماه های حرام ۲ برابر می شود در حالیکه چنین چیزی اشتباه است.

در علم حقوق به افزایش دیه تغلیظ دیه گویند. مرتکب شدن جنایت بر افراد در ماه های حرام یعنی چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب سبب افزایش دیه می شود. میزان و مقدار افزایش دیه در ماه های حرام یک سوم کل دیه است نه ۲ برابر.

چنانچه سوال یا پرونده حقوقی در ارتباط دیه داشته باشید می توانید ضمن اخذ مشاوره حقوقی دیه از وکیل متخص دیه در صورت لزوم پیگیری پرونده را به ایشان واگذار نمایید.

مبلغ دیه در سال ۱۴۰۰ چقدر است ؟

مبلغ دیه در سال ۱۴۰۰ برابر با ۴۸۰ میلیون تومان می باشد .

دیه کامل برای یک انسان در سال ۱۴۰۱ چقدر تعیین شده است ؟

تا به این تاریخ مبلغ دیه سال ۱۴۰۱ مشخص نشده است .

آیا مبلغ دیه بدهکار قابل توقیف است ؟

بله مبلغ دیه بدهکار همانند سایر اموال او قابل توقیف می باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *