مجازات افشای اسناد محرمانه چیست ؟

مجازات افشای اسناد محرمانه در قانون حسب مورد متفاوت است و قانون برای آن حبس در نظر گرفته است. افشای اسرار و اسناد محرمانه عمدتا در رابطه با اسناد محرمانه ی دولتی و اداری مطرح است. بنابراین ارتکاب آنها تنها از جانب اشخاص خاصی ممکن و عموم افراد را در بر نمی گیرد. اسناد محرمانه و اطلاعات طبقه بندی شده سطوح مختلفی دارند و قانون دسترسی به آنها را محدود کرده. به همین دلیل صرفا افراد خاصی به آن دسترسی دارند و بایستی در حفظ و نگهداری آن نهایت دقت را داشته باشند.

از نظر حقوقی سند به هر نوشته و مکتوبی اشاره می کند که در مقام دفاع یا دعوی قابل استناد باشد. محرمانه به خصوصیت مخفی بودن و سری بودن اشاره دارد.

البته افشای اسرار محرمانه مفهومی وسیع تر را شامل می شود و ممکن است به تمامی اطلاعات و اسناد محرمانه ی شخصی و دولتی اشاره کند. با این حال مفهوم اصطلاح افشای اسرار محرمانه بیشتر روی اسناد دولتی و اداری متمرکز است. به نظر شما مجازات افشای اسناد محرمانه چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

مجازات افشای اسناد محرمانه

افشای اسناد محرمانه از منظر قوانین ایران

اصطلاح افشای اسناد محرمانه به این معناست که شخصی اطلاعات و اسناد خصوصی متعلق به دیگری را برای عموم آشکار و علنی نماید. طبیعتا این امر با آثار و تبعات منفی گسترده ای همراه است و می تواند از بسیاری جهات مورد بحث قرار گیرد.

افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و اداری در قانون مجازات انتشار و افشای اسناد مصوب ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۳ مورد توجه قانون گذار ایران قرار گرفته. البته در قانون مجازات اسلامی نیز به آن اشاراتی شده.

اسناد و مدارک محرمانه و طبقه بندی شده جزء مهم ترین و حساس ترین اطلاعات هر سازمان و اداره ای به شمار می رود. به عبارت دیگر این اسناد و مدارک دارایی با ارزشی است که قوانین و مقررت خاصی برای حفظ و نگهداری از آن وضع گردیده. تمامی مکاتبات درون سازمانی و برون سازمانی بر اساس تشریفات اداری مخصوصی پیش می رود و محتوای آن حسب مورد می تواند محرمانه، فوق محرمانه، سری و فوق سری باشد.

انواع دسته بندی اسناد محرمانه

آیین نامه ی طرز نگهداری اسناد سری و محرمانه دولتی که از سوی وزارت دادگستری تهیه شده است، اسناد محرمانه را به اعتبار ارزش و محتوای آن به چهار طبقه ی زیر تقسیم بندی کرده است:

اسناد به کلی سری

این دسته شامل اسناد و مدارکی می گردد که افشای آنها خسارات غیرقابل جبرانی با خود به همراه دارد و ضرر های بسیار سنگینی به دولت و یا سازمان مربوطه وارد خواهد شد. بالاترین درجه ی سری بودن اسناد متعلق به این طبقه است.

اسناد سری

درجه ی خسارت و ضرر اسناد سری نسبت به اسناد به کلی سری کمتر است. با این حال افشای اسرار این دسته می تواند منافع دولتی و یا سازمان مورد نظر را با خطراتی جدی مواجه نماید.

اسناد خیلی محرمانه

در رابطه با اسناد خیلی محرمانه بایستی اشاره نمود که افشای این دسته از اسناد می تواند وضعیت فعلی و آینده ی دولت و یا سازمان مورد نظر را با چالش هایی جدی روبرو نماید و با خسارت و ضرر قابل ملاحظه ای همراه است.

اسناد محرمانه

مجازات افشای اسناد محرمانه این طبقه منافع درون سازمانی را با چالش مواجه می کند و به اسناد و مدارکی اشاره می کند که برای سازمان از اهمیت خاصی برخوردار است. اسناد این طبقه در پایین ترین درجه ی محرمانه بودن قرار می گیرند.

مجازات افشای اسناد محرمانه

به طور کلی مجازات افشای اسناد محرمانه ی شغلی، شخصی و خانوادگی جرم است و می تواند مورد پیگری قانونی قرار بگیرد.

رکن مادی جرم افشای اسناد محرمانه به افشا و علنی کردن اطلاعات و اسناد محرمانه و سری اشاره می کند. به طوری که آشکارا این عمل صورت پذیرد.رکن معنوی جرم افشای اسناد محرمانه به سوء نیت شخص اشاره می کند و عمدی بودن آن را مد نظر قرار می دهد.

رکن قانونی مجازات افشای اسناد محرمانه در قسمت های مختلفی از متون قانونی ایران عنوان گردیده است. در واقع عنصر قانونی جرم ،جرم انگاری فعل یا ترک فعل در قانون است.

انجام مشاوره حقوقی

اطلاعات و اسناد محرمانه و سری اعم از دولتی و یا شخصی مهم و ارزشمند است و افشای آن با خطرات و صدمات فراوانی همراه خواهد بود. از این رو قانونگذار حمایت های لازم را در این زمینه فراهم نموده و با جرم انگاری آن، مجازات هایی در نظر گرفته. از آنجایی که رسیدگی به جرم منوط به اعلام از سوی شاکی خصوصی است، حضور وکیل متخصص و باتجربه بسیار حائز اهمیت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با وکیل فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *