سوء استفاده از سفید امضا و مجازات آن در قانون

سوء استفاده از سفید امضا بر اساس قانون مجازات کیفری جرم است. چک و سایر اسناد الزام آور در مقام یک سند تعهد آور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و صدور آن الزامات و تعهدات فراوانی را به دنبال دارد. همه ی ما به خوبی می دانیم که اسنادی مانند: چک به واسطه ی امضای صادرکننده ی آن تکمیل می شود و صورت قانونی پیدا می کند. در بیشتر موارد مبلغ و تاریخ چک مشخص است. با این حال از آنجایی چک کاربردهای مختلفی دارد ممکن است به رسم امانت به دیگری سپرده شود و صرفا دارای امضا باشد. تصور کنید در چنین شرایطی دارنده ی چک بدون اطلاع از صاحب چک مبلغی را روی آن درج و اقدام به نقد کردن آن می کند.

  • به نظر شما چنین کاری از نظر قانونی جرم تلقی می شود؟
  • آیا از مجازات آن اطلاعی دارید؟

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

سوء استفاده از سفید امضا

سوء استفاده از سفید امضا به چه معناست؟

اصطلاح سوءاستفاده از سفید امضا صرفا مختص به چک نیست و می تواند شامل اسناد مهرشده نیز باشد. همانطور که می دانید مهر و امضا در ذیل اسناد بار قانونی زیادی به همراه دارند و از نظر حقوقی بسیار حائز اهمیت هستند. مهر و امضا می تواند رضایت و یا الزام صاحب آن را برای تعهدات بسیار زیادی نشان دهد و قانون برای آن قوانین خاصی را در نظر گرفته است. به طوری که هرگونه سوءاستفاده از آن جرم است و مجازات هایی به همراه خواهد داشت. بیشترین مورد سوءاستفاده از سفیدامضا مربوط به چک بوده که با روی کار آمدن چک صیادی تا حدود زیادی از جرایم مربوط به این حوزه کاسته شد. با این حال سوءاستفاده از سفیدامضا نظیر انواع برگه ها و اسناد دولتی و غیردولتی مهر شده و امضا شده نیز شامل این قانون می شود.

عناصر سه گانه ی جرم سوءاستفاده از سفید امضا

عنصر قانونی :

عنصر قانونی جرم سوء استفاده از سفید امضا را می توان در ماده ی ۶۷۳ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی یافت. بر اساس این ماده: هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریق به دست آورد سوءاستفاده نماید به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

عنصر مادی :

عنصر مادی جرم به رفتار مرتکب آن باز می گردد که حالات مختلفی را می توان برای آن در نظر گرفت. ممکن است شخص بدون اطلاع از صاحب چک یا سند اقدام به سرقت اسناد نموده و از امضا و یا مهر آن سوء استفاده نماید. حالت دیگر جرم زمانی متصور است که فردی سند امضا شده و یا مهر شده ی خود را به عنوان امانت و یا به منظور خاصی به دیگری می سپارد و شخص گیرنده بدون اطلاع صاحب سند از آن سوءاستفاده می کند. بنابراین در این جرم صرف واگذار کردن سند به دیگری مد نظر نیست و ممکن است سند از طریق سرقت و یا سایر روش های غیرقانونی به دست آمده باشد که در این صورت مجازات جرم را افزایش می دهد.

عنصر معنوی :

عنصر معنوی جرم را می توان در قصد، نیت و هدف شخص جستجو نمود. در شرایطی که شخص با اهداف مجرمانه و به قصد ضرر و خسارت به دیگری و منافع شخصی خود اقدام به سوءاستفاده از سفیدامضا می نماید در هر حالتی اعم از امضا و مهر جرم مذکور تحقق می یابد.

مجازات سوء استفاده از سفید امضا

در ماده ی ۶۷۳ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی به مجازات جرم سوءاستفاده از سفید امضا اشاره شده است. بر اساس این ماده مجازات قانونی یک الی سه سال حبس تعزیری می باشد. البته با توجه به تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال ۱۳۹۹ این مجازات به شش ماه الی یک سال و شش ماه حبس تعزیری کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که جرم از نوع قابل گذشت است و رسیدگی به آن منوط به شکایت و اعلام شاکی خصوصی خواهد بود. شهادت شهود و اعلام نظر کارشناسی می تواند به اثبات جرم کمک شایان توجهی نماید. با این حال شاکی می تواند اسناد و ادله ای که در راستای اثبات آن بوده ضمیمه ی پرونده کند. توجه داشته باشید که برای اثبات این جرم ضروریست که احراز گردد سند به صورت ناقص به دست دیگری رسیده و دارنده ی آن بدون اطلاع صاحب سند تغییراتی را در آن به وجود آورده و الزامات و تعهدات کذبی را ایجاد نموده است.

مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به جرم سوءاستفاده از سفید امضا دادگاه کیفری محل وقوع جرم است.

ارائه مشاوره حقوقی

به خاطر داشته باشیم که امضا و مهر بار حقوقی زیادی به همراه دارند و می توانند به اسناد اعتبار ببخشند. از این رو همواره اسناد مهر و امضا شده ی خود را به صورت سفید در اختیار سایر افراد قرار ندهید و چنانچه قصد به امانت سپردن آن را دارید بهتر است رسید دریافت کنید.

مشاوره حقوقی با وکیل حقوقی آگاه در این زمینه می تواند جزئیات و نکات قانونی بیشتری در اختیار شما قرار دهد که قطعا در روند دادرسی پرونده ی شما تاثیرگذار خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *