ارتداد به چه معناست و چه مجازاتی دارد ؟

ارتداد به چه معناست و مجازات آن چیست ؟ با توجه به این که دین رسمی کشور ما دین اسلام است .بنابراین پایه و اساس بسیاری از مجازات ها و مقررات مطابق موازین شرعی است همانند : حد شرب خواری و حد زنا و لواط …. ارتداد و مجازات آن نیز در دین اسلام تعیین شده است از این قاعده مستثنی نمی باشد. لذا در این مطلب می کوشیم به تعریف ارتداد ، انواع ارتداد و همچن مجازات و نحوه و چگونگی توبه بپردازیم جهت کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

 

 

ارتداد به چه معناست

ارتداد چیست ؟

معنای لغوی

ارتداد در لغت نامه دهخدا به معنای رد شدن ، برگشت از دین ، رجوع و بازگشت به کفر تعریف شده است .

معنای ارتداد در دین اسلام

به زبان ساده روی آوردن به کفر پس از مسلمان شدن را ارتداد گویند. لازم به ذکر است ارتداد می تواند به مجرد نیت و یا با گفتار و حتی در برخی از موارد با فعل و عمل محقق شود.

در برخی از متون فقهی حتی زمانی که یک فرد مسلمان قصد و نیت این را داشته باشد که در آینده به دین دیگری ایمان آورد هم مرتدد محسوب می شود. اگر بخواهیم به یک ضابطه کلی در خصوص ارتداد دست پیدا کنیم زمانی است که فرد مسلمان امری که در دین اسلام ضروری است را انکار نماید مرتدد شناخته می شود.

نکته : آنچه که در دین اسلام باعث می شود فرد مرتدد شناخته شود امور بدیهی از جمله حرمت زنا و یا هفده رکعت نماز و از جمله این موارد است که در بین شیعه و سنی اختلافی وجود ندارد . بنابراین اموری که آحاد مسلمین از آن مطلع نیستند . و یا انکار مسئله اختلافی بین مجتهدین نمی تواند مشمول ارتداد شود.

انواع مرتدد

الف) مرتدد فطری

مرتدد فطری فرد مسلمانی است که در زمان انعقاد نطفه وی یکی از پدر یا مادر و یا هر دو مسلمان بوده باشند.لکن پس از بلوغ به کفر روی آورد.

ب) مرتدد ملی

چنانچه پدر و مادر شخصی در هنگام منعقد شدن نطفه کافر باشند و فرد بعد از بلوغ به دین اسلام ایمان آورد لکن پس از آن مجدد کافر شود و از دین اسلام روی گرداند وی را مرتدد ملی می نامند.

مجازات مرتدد در دین اسلام

همان طور که پیشتر به انواع ارتداد پرداختیم در ادامه به مجازات مرتدد فطری و مرتدد ملی خواهیم پرداخت چرا که مجازات انواع ارتدادد در دین اسلام از یکدیگر متمایز می باشد.

الف) مجازات مرتدد فطری

بر اساس روایات و متون اسلامی مجازات مرتدد فطری از مرتدد ملی سخت تر و شدید تر است چرا که بر اساس فرموده پیامر ((کسی که دینش را به دین دیگر تبدیل کند واجب القتل است)) همچنین آمده است که همسر مرتدد فطری بایستی از وی جدا شود و عده وفات نگهدارد و اموالش بین ورثه تقسیم شود.

ب) مجازات مرتدد ملی

در مبحث مجازات مرتدد ملی آنچه مهم است توبه فرد می باشد بر اساس آنچه که در روایات آمده است به مرتدد فطری سه روز زمان برای توبه خواهند داد چنانچه توبه نماید مجازاتی برای وی جاری نخواهد شد اما در صورتی که توبه ننماید مجازت وی قتل خواهد بود.

نکته: در خصوص مرتدد ملی و فطری آنچه مشترک است وراث آنها می باشد به این معنا که فقط افراد مسلمان از آنان ارث خواهند برد.

ارتداد کودک و دیوانه و مکره

در خصوص ارتداد کودک و دیوانه در دین اسلام حکمی تعیین نشده است. لکن بر اساس روایات ممکن است کودک و دیوانه تادیب شود . حکم مذکور در مورد فرد مست نیز جاری می باشد و با وی همانند فرد دیوانه رفتار می کنند و چنانچه در حالت مستی کلامی در رد دین به زبان آورد حکم به ارتدادش داده نخواهد شد همان طور که اگر در حالت مستی شهادتین را به زبان آورد اعتباری نخواهد داشت.

حکم ارتداد در مورد فرد مکره نیز جاری نخواهد شد به این معنی که اگر شخصی در اسارت مجبور به گفتن حرفی هایی شود که به موجب اجبار به زبان آورده است. بر اساس احکام مرتدد محسوب نمی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *