وکیل مطالبه ما به تفاوت کسری مساحت ملک و ساختمان

وکیل مطالبه ما به تفاوت کسری مساحت ساختمان و ملک : واضح است که احداث ساختمان ها بر طبق نقشه های از پیش تهیه شده صورت می گیرد؛ به طور معمول ساختمان باید مشخصات پیش‌بینی شده در نقشه را داشته باشد؛ با این حال ممکن است به علل مختلف آنچه که در پایان آماده می‌شود متفاوت از نقشه های مورد تایید شهرداری و مورد توافق طرفین باشد.

مثلاً : مساحت بنا تغییر کند در این صورت کسی که تفاوت بنا به ضرر او است. می تواند برای گرفتن مبلغ اختلافی طرح دعوا نماید.

ملک پیش فروش شده ممکن است کمتر یا بیشتر از ۵ درصد متراژ مقرر در قرارداد کسری مساحت داشته باشد. اگر کسری مساحت کمتر از ۵ درصد باشد. ما به تفاوت بر اساس نرخ مندرج در قرارداد مورد محاسبه قرار می گیرد. و پیش فروشنده ملزم به پرداخت خواهد بود.

وکیل مطالبه ما به تفاوت کسری مساحت ملک

در صورتی که مساحت واحد تحویل شده کمتر از ۹۵ درصد مقدار توافق شده در قرارداد باشد. یا به عبارت دیگر میزان کسری مساحت بیش از ۵ درصد متراژ مقرر باشد. خریدار دو راه پیش رو دارد اول اینکه می‌تواند به استناد کسری مساحت، قرارداد را فسخ کند دوم این که می تواند تفاوت قیمت را بر پایه قیمت روز بنا و بر اساس نظر کارشناسی از فروشنده مطالبه کند .

طرفین دعوا

دعوا مذکور را پیش خریدار مطرح می نماید و خوانده دعوا پیش فروشنده خواهد بود.

مرجع صالح برای رسیدگی

اگرچه بر اساس ماده ۲۰ قانون پیش فروش ساختمان حل کلیه اختلافات ناشی از تعبیر تفسیر و اجرای قراردادهای پیش فروش ساختمان بر عهده هیئت داوری است. ولی از آنجا که تا کنون آیین نامه اجرایی این ماده توسط وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت دادگستری تهیه نشده است. بنابراین در حال حاضر رسیدگی به اختلافات ناشی از قراردادهای پیش فروش بر عهده دادگاه عمومی است .

از آنجا که این دعوا منقول است. خواهان می‌تواند به دادگاه محل اقامت خوانده ،محل انعقاد عقد و محل اجرای تعهد از سوی فروشنده مراجعه کند.

نحوه اجرای رای

زمانی که حکم مبنی بر محکومیت فروشنده به پرداخت ما به تفاوت کسری مساحت بر اساس قیمت مندرج در قرارداد و یا قیمت روز بنا و طبق نظر کارشناس از سوی دادگاه حقوقی صادر می گردد. و پس از طی مراحل قطعیت می‌یابد در این حالت به درخواست محکوم ‌له، اجراییه صادر خواهد شد. ،محکوم له می‌تواند با معرفی اموال پیش فروشنده نسبت به توقیف اموال یا مسدود نمودن حساب های وی به میزان مورد حکم اقدام کند. و در صورت عدم شناسایی اموالی از وی می تواند نسبت به جلب محکوم علیه اقدام نماید .

ما به تفاوت کسری مساحت در قرارداد پیش فروش برحسب میزان کسری مساحت به دو روش قابل مطالبه است. یکی بر اساس قیمت مندرج در قرارداد و دیگری بر مبنای قیمت روز بنا که معمولاً با گذشت زمان تفاوت قابل توجهی با قیمت مندرج در قرارداد پیدا خواهد کرد.

در صورتی که اختلاف و کسری مساحت کمتر یا درست مساوی ۵ درصد باشد. پیش خریدار می تواند ما به تفاوت را فقط بر اساس نرخ مندرج در قرارداد مطالبه کند .

وکیل جهت مطالبه ما به تفاوت کسری مساحت

برای صدور حکم مبنی بر پرداخت مابه التفاوت کسری مساحت بر مبنای قیمت روز بنا حتماً باید مساحت واحد تحویل شده کمتر از ۹۵ درصد مقدار توافق در قرارداد باشد.

به عبارت دیگر باید کسری مساحت بیش از ۵ درصد کل مساحت واحد پیش فروش شده باشد؛ مبنا و مستند اثبات میزان کسری مساحت صورت مجلس تفکیکی صادر شده از سوی اداره ثبت است؛ در مورد مازاد یکسری مساحت فقط مساحت اختصاصی واحد پیش فروش شده ملاک است و مساحت قسمت‌ های مشترک ساختمان در این زمینه دخیل نیست.

با توجه به حساسیت و ظرافت این موضوع بهتر است با اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری روند پیگیری را به وی بسپارید.

در صورت نیاز به وکیل مطالبه ما به تفاوت کسری مساحت. می توانید از طریق راه های ارتباطی با وکیل فرنیان فر – وکیل متخصص امور ملکی ، تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *