وکیل فرجام خواهی + شرایط فرجام خواهی

وکیل متخصص در امور فرجام خواهی – لیلا فرنیان فر : فرجام خواهی یکی از روش‌های فوق العاده طرح شکایت در خصوص دعاوی است. که به وسیله عالی ترین و برترین مرجع قضایی کشور صورت می‌گیرد. در حال حاضر عالی ترین مرجع قضایی ایران دیوان عالی کشور است. و رسیدگی به فرجام خواهی در صلاحیت دیوان عالی می باشد .

در ادامه به بررسی فرجام خواهی و شرایط آن در قانون توسط وکیل فرجام خواهی می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

به طور کلی پس از صدور رای و قطعیت آن ، حکم لازم اجرا خواهد بود. لکن تحت شرایطی این قاعده شامل استثنائاتی نیز می گردد. که یکی از آنها فرجام خواهی است.

وکیل فرجام خواهی

نکته : به غیر از فرجام خواهی می توان به طرق فوق العاده دیگر نظیر: اعتراض شخص ثالث و اعاده دادرسی نیز اشاره نمود.

ماهیت فرجام‌خواهی

در اصل ماهیت فرجام خواهی بررسی و انطباق رای صادر شده با موازین شرعی و قانون است که توسط دیوان عالی کشور صورت می گیرد.

البته لازم به ذکر است رسیدگی شکلی به این دعوا توسط دیوان عالی صورت می‌گیرد. و رسیدگی ماهوی بر عهده دادگاهی که دیوان پرونده را به آن ارجاع می‌دهد است .

احکام قابل فرجام خواهی

باید توجه داشت که برای هر دعوایی نمی‌توان درخواست فرجام‌خواهی نمود. و تنها برخی از احکام قابل فرجام خواهی می باشند این دعاوی را عبارتند از:

  1. آن دسته از آرایی که به جهت عدم درخواست تجدید نظر قطعی شده باشند. مانند : احکام مرتبط به اصل نکاح ، طلاق و نسب و همچنین احکامی که خواسته آنها بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد .
  2. آرایی که از طریق دادگاه تجدید نظر به قطعیت رسیده اند. لکن همچنان قابلیت فرجام خواهی دارند. مانند : احکام در خصوص اصل نکاح طلاق و نسب.

احکام غیر قابل فرجام خواهی

در مقابل نیز احکامی غیر قابل فرجام خواهی هستند. نظیر :

  1. در شرایطی که طرفین دعوا حق فرجام خواهی را از خود سلب و ساقط نموده.
  2. حکمی که از طریق اقرار به قطعیت رسیده باشد (اقرار خوانده).
  3. آن دسته از احکامی که مطابق نص صریح قانونی خاص غیر قابل فرجام خواهی باشند.

ابرام رای

یکی از اصطلاحاتی که در خصوص فرجام خواهی به کار برده می شود ابرام است .
ابرام در لغت به معنای تایید و اصرار بوده و در خصوص فرجام خواهی ابرام رای به معنای تایید رای می باشد و منظور هنگامی است. که پس از بررسی و اقدامات دیوان عالی این نتیجه حاصل شود. که رای صادر شده در دادگاه بدوی و تجدیدنظر خلاف موازین شرعی و قانونی نبوده و رای صادره به دادگاه صادرکننده رای قطعی اعاده می‌شود تا به مرحله اجرا برسد .

افرادی که حق و اهلیت درخواست فرجام‌خواهی را دارند:

طرفین دعوا و وکلای ایشان و همچنین دادستان کل کشور می باشند.

مهلت درخواست فرجام خواهی:

در داخل کشور ۲۰ روز پس از ابلاغ رای قطعی و در خارج از کشور دو سال است.

تاثیر فرجام خواهی در اجرای رای در خصوص جرایم

غیر مالی : با ارسال پرونده به دیوان عالی از خوانده تامین دریافت شده و اجرای حکم دادگاه تا هنگام صدور رای فرجام خواهی به تاخیر می‌افتد . ولی در خصوص جرایم مالی هیچ تأثیری در اجرای حکم نخواهد داشت.

وکیل متخصص امور فرجام خواهی

به منظور سرعت بخشیدن به پیگیری و روند پرونده بهتر است. تا از تجربیات و دانش وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص بهره برد زیرا وکیل فرجام خواهی با علم خود درباره این عنوان حقوقی می تواند به بهترین نحو و کوتاهترین زمان ممکن نسبت به احقاق حق موکل خود اقدام نموده و با کمترین هزینه وی را به نتیجه مطلوب برساند.

به جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فرجام‌خواهی و دریافت مشاوره حقوقی می توانید از طریق راه های ارتباطی با وکیل فرنیان فر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *