وکیل ابطال معامله به قصد فرار از دین + مشاوره

وکیل ابطال معامله به قصد فرار از دین : چنانچه شخص مدیون برای جلوگیری از توقیف اموال خود و فرار از پرداخت دین به طلبکاران اموال خود را به دیگران انتقال دهد. این عمل اصطلاحاً معامله به قصد فرار از دین محسوب می شود.

ادعای معامله به قصد فرار از دین در مورد املاک بسیار متداول است. چرا که اولاً اموال غیر منقول جزء بارزترین مواردی هستند. که مالکیت آنها به ثبت می‌رسد و ثانیاً ارزش قابل توجه املاک موجب ترغیب به پیگیری و اثبات قصد فرار از دین در مورد آنها می گردد.

معامله به قصد فرار از دین حقوقی و کیفری

شرایط احراز جرم معامله به قصد فرار از دین در ماده ۲۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ذکر شده است. در مورد جنبه حقوقی معامله به قصد فرار از دین قانون مبهم و نارسا می باشد .

وکیل ابطال معامله به قصد فرار از دین

نظریات علمای حقوق هم در این ضمینه مختلف است برخی از استادان از جمله جناب آقای دکتر کاتوزیان این معاملات را بین دو طرف قرارداد صحیح می دانند. و معتقدند این معاملات قابلیت استناد در برابر طلبکاران را دارد و طلبکار به محض مراجعه می تواند معامله را فسخ نمایند.

برخی دیگر از حقوقدانان این معامله را غیر نافذ می شمارند و صحت و بطلان معامله را منوط به تنفیذ یا رد طلبکار می‌دانند.
در رویه دادگاه های حقوقی هم به نظر واحدی دست نیافتیم ولی به نظر می‌رسد دادخواست تایید فسخ معامله به قصد فرار از دین در محاکم مقبولیت بیشتری داشته باشد.

طرفین دعوا درمعامله به قصد فرار از دین

در صورت فسخ قرارداد هر یک از طرفین که فسخ را به نفع خود می‌داند می‌تواند دادخواست تایید فسخ را تقدیم کند.
طلبکار از زمانی که متوجه چنین چیزی شد می تواند قرارداد را فسخ کند. بنابراین رای دادگاه تنها جنبه اعلامی خواهد داشت و اجراییه صادر نمی گردد.

در معامله به قصد فرار از دین سه رکن اساسی می باید توسط مدعی اثبات شود که این سه رکن عبارتند از:

  • وجود دین
  • قصد فرار از دین
  • صوری بودن معامله

در برخی موارد لزومی به اثبات صوری بودن معامله نیست و صرف آن که اثبات شود. معامله به قصد فرار از دین صورت گرفته برای فسخ قرارداد کافی است به عنوان مثال:

اگر برای اضرار به طلبکاران مالی وقف شود صرف اثبات قصد اضرار به طلبکاران کافی است و نیاز نیست صوری بودن معامله ثابت گردد. وجود دین باید مسلم و در مورد آن اختلافی نباشد. در غیر اینصورت دین باید مبتنی بر حکم قطعی دادگاه باشد.

حکم معامله به قصد فرار از دین ویژه فروش مال نیست. بلکه صلح ، هبه یا وقف و هر معامله‌ای که مالکیت مدیون را به ضرر طلبکاران از بین ببرد معامله به قصد فرار از دین نامیده می‌شود .

نکته مهم

در معاملات به قصد فرار از دین تنها طلبکاران حق درخواست تایید فسخ و بطلان را دارند.

در دعاوی کیفری معامله نیازی به طرح دعوای تایید فسخ معامله وجود ندارد و در صورت محکومیت بدهکار به جرم معامله به قصد فرار از دین مالی که معامله شده است. توسط دادگاه مسترد می‌شود و مبلغ محکوم به از محل آن پرداخت می گردد.

در قانون قدیم نحوه اجرای محکومیت‌های مالی برای تحقق جرم معامله به قصد فرار از دین لازم بود موضوع یک سند و یا حکم لازم اجرای مالی باشد. ولی در قانون جدید چنین وصفی دیده نمی شود.

 

وکیل متخصص ابطال معامله به قصد فرار از دین

اثبات صوری بودن معامله به قصد فرار از دین امری بسیار سخت است. و مدعی صوری بودن باید آن را اثبات کند اقرار بدهکار شرایط و نحوه انجام معامله به نحوی که دلالت بر صوری بودن دارد.

مانند : فروش مال با قیمت بسیار پایین صلح بلاعوض ملک به نزدیکان و گواهی شهودی که در جریان معامله بودند برخی قراین و دلایلی هستند که می تواند مستند اثبات صوری بودن باشد. اگر مدیون داراییهای دیگری که برای بدهی وی کافی است را داشته باشد احتمال پذیرش معامله به قصد فرار از دین در دادگاه حقوقی به حداقل می رسد. و جنبه کیفری معامله را به صورت کلی از بین می برد.

پس با در نظر گرفتن شرایط فوق بهتر است در چنین مواقعی با وکیل متخصص امور ملکی مشورت لازم صورت پذیرد. تا بتوان در بهترین حالت ممکن از حقوق شخص دفاع به عمل آید در صورت نیاز به وکیل پایه یک دادگستری از طریق راه های ارتباطی با وکیل فرنیان فر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *