وکیل ابطال سند رهنی و شرایط آن

وکیل ابطال سند رهنی و شرایط آن با وکیل پایه یک دادگستری ، لیلا فرنیان فر : سند رهنی یک سند رسمی محسوب می‌شود. که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و به موجب آن راهن یا بدهکار ملک خود را به عنوان وثیقه بدهی در رهن مرتهن یا طلبکار قرار می دهد .

چنانچه سند رهنی به صورت قانونی تنظیم نشده باشد. شخص ذی نفع می تواند برای ابطال سند رهنی به دادگاه مراجعه کند.
ممکن است شخصی ملک دیگری را به عنوان مال خود در رهن شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی قرار دهد. پس از اینکه مالک متوجه قرار گرفتن ملک خود در رهن شود. می تواند دادخواست ابطال سند رهنی را مطرح نماید .

وکیل ابطال سند رهنی و شرایط آن

مثال دیگری که در این ارتباط وجود دارد زمانی است که شخصی با سند عادی ملکی را خریداری می‌کند و فروشنده ملک پس از امضای مبایعه نامه اقدام به در رهن گذاشتن ملک می نماید در چنین حالتی نیز خریدار می تواند دادخواست ابطال سند رهنی را در دادگاه مطرح کند.

حالت دیگری که وجود دارد زمانی است که شرایط قانونی قرارداد همانند شرایط اساسی صحت معامله رعایت نشده باشد .

نحوه اجرای رای ابطال سند رهنی

پس از قطعی شدن رای ، مرجع قضایی برای ذینفع گواهی قطعیت صادر می کند با ارائه حکم قطعی از مرجع قضایی به اداره ثبت اسناد و املاک و تقاضای ذینفع ، رئیس اداره ثبت موضوع را جهت پیگیری به دفتر املاک ارجاع می‌دهد ، متصدی دفتر املاک پس از بررسی سوابق و ملاحظه مدارک ابرازی و تطبیق مشخصات مندرج در آن با محتویات پرونده ثبتی مراتب ابطال سند رهنی را در ستون ملاحظات دفتر املاک مربوطه توضیح می‌دهد.

در پیش‌نویس سند مالکیت جدید علاوه بر قید مشخصات کامل مالک جدید جریان پرونده ثبتی و نحوه ابطال سند رهنی ، شماره و تاریخ مستند ابطال باید به طور مشروح نوشته شود در مورد سند باطل شده ،اداره ثبت بخش نامه‌ای را خطاب به دفاتر اسناد رسمی مبنی بر ابطال سند رهنی ارسال می‌کند تا از فروش یا مزایده آن جلوگیری گردد.

همچنین در صورتی که سند رهنی به طریقی به اداره ثبت ارائه شود باطل و ضمیمه پرونده ثبتی می شود .

توجه

شخصی که سند رسمی ندارد و به موجب مبایعه نامه عادی ادعای مالکیت ملکی را دارد در دادگاه به عنوان مالک شناخته نمی شود و نمی تواند دادخواست ابطال سند رهنی را مطرح کند. بلکه باید قبل از تقدیم دادخواست ابطال سند رهنی و یا همراه با آن دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مطرح نماید.

هم زمان و یا قبل از دادخواست ابطال سند رهنی حسب مورد باید تایید بطلان عقد رهن موضوع سند رهنی نیز از دادگاه خواسته شود زیرا ابطال سند رهنی فرع بر بطلان عقد رهن است .

ممکن است دادخواست ابطال سند رهنی هم زمان با دادخواست توقیف و ابطال اجراییه موضوع سند رهنی تقدیم شود. در چنین حالتی ابتدا در دادگاه محل وقوع ملک به دادخواست ابطال سند رهنی رسیدگی می شود. و پس از صدور حکم قطعی مبنی بر ابطال سند به خواسته توقیف و ابطال اجرائیه رسیدگی می گردد.

وکیل ابطال سند رهنی

با توجه به موارد مذکور متوجه می شویم که پرونده های ابطال اسناد از ظرافت و دقت بالایی برخوردار هستند. پس در نتیجه استفاده از وکیل متخصص امور ملکی می تواند از ضرر و زیان احتمالی شخص جلوگیری نماید. به همین دلیل در صورت نیاز می توانید از طریق راه های ارتباطی با وکیل فرنیان فر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *