مشاوره حقوقی ضمانت اجرای نقض علامت تجاری و برند

مشاوره حقوقی ضمانت اجرای نقض علامت تجاری . برند : با پیشرفت بشر در عرصه های مختلف علم و تکنولوژی مسائل مشکلات بشر امروز نیز به طبع گسترش یافته است تاجایی که کلیه علوم و مشاغل تخصصی شده اند . به طوری که همه ی ما در این روزها برای پیشبرد اهداف و حل موانع پیش رو به متخصصین در حوزه های مختلف مراجعه می کنیم . علم حقوق و شغل وکالت نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بهترین گام در برخورد با مشکلات حقوقی و یا حتی پیشگیری از وقوع آن نیاز به متخصص در این امر دارد . بدون شک ثبت علامت تجاری از سوی دارنده آن به منظور جلوگیری از سوء استفاده های افراد سود جو و بهرمندی از حمایت قانون گذار است .چنانچه علامت تجاری ثبت شده شما مورد نقض قرار گرفته است ، وکیل متخصص نقض علامت تجاری با مشاوره حقوقی در نقض علامت تجاری می تواند با راهنمایی موثر مشکل شما را حل نماید .

ضمانت اجرای نقض علامت تجاری و برند

دعاوی که در رابطه با علائم تجاری قابل طرح هستند

۱-دعاوی حقوقی

ابطال علامت ، مطالبه خسارت ( به تفصیل در مقاله وکیل ابطال علامت به این موضوع پرداخته شده است )

۲-دعاوی کیفری

در ادامه این مقاله به نحوه ی طرح دعوا کیفری نقض علائم تجاری و ضمانت اجرای آن ،عناصر جرم نقض علائم تجاری،مرجع صالح به رسیدگی توسط مشاوره حقوقی نقض علامت تجاری می پردازیم .

در چه صورت نقض علائم تجاری دارای وصف کیفری است به عبارت دیگر اگر حقوق علامت تجاریی نقض شود تحت چه شرایطی می توانیم دعوا کیفری مطرح نماییم؟
جرم نقض علامت تجاری فقط در خصوص علامت های تجاری ثبت شده محقق می گردد. بر این اساس چنانچه شخصی به دلیل معروفیت و شهرت و یا سابقه استفاده از علامت تجاری دارنده آن شناخته شود.در صورتی که علامت تجاری وی از سوی دیگران نقض شود تحت حمایت کیفری قانون گذار قرار نمی گیرد اگرچه ممکن است از جهات دیگر مورد حمایت باشد .

عناصر جرم نقض علامت تجاری

۱-عنصر قانونی

در ماده ۶۱ قانون حمایت از علائم و اختراعات و طرح های صنعتی ، نقض حقوق علامت تجاری جرم انگاری شده است و مجرم علاوه بر جبران خسارت به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون (۱۰۰۰۰۰۰۰ ) ریال تا پنجاه میلیون(۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال یا حبس تعزیری از نود و یک روز تا شش ماه یا هر دو آن محکوم می شود.

۲-عنصر مادی

  • الف) استعمال-عین یا مشابه-علامت تجاری ثبت شده
  • ب) استعمال علامت بر روی همان محصولات یا محصولات مشابه
  • پ)عدم رضایت و موافقت صاحب علامت

۳) عنصر معنوی

عنصر معنوی جرم نقض علامت تجاری دو رکن دارد که برای تحقق جرم مذکور وجود هر دو رکن ضروری است.
مرتکب جرم نقض حقوق علامت تجاری بایستی علم و عمد در عمل خود داشته باشد به بیان واضح تر بداند که از علامت ثبت شده متعلق به شخص دیگر بدون موافقت و رضایت وی استفاده می نماید.و این اقدام را با هدف گمراهی و فریب مصرف کننده انجام می دهد .

کدام دادسرا صالح به رسیدگی دعوا کیفری نقض حقوق علامت تجاری ثبت شده است؟

از آنجا که دعاوی مربوط به علائم تجاری تخصصی هستند مرجع رسیدگی به آنها نیز از مراجع تخصصی قوه قضاییه ایران می باشد بنابرین کلیه شکایت های مربوط به نقض حقوق علامت تجاری از سراسر کشور تنها در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۶ تهران قابلیت طرح و رسیدگی دارد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روند و مراحل رسیدگی شکایت کیفری نقض علامت تجاری و نحوه مطالبه خسارت می توانید با نگارنده این مطلب ( وکیل لیلا فرنیان فر ) تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را کسب نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *