الزام به ایفای تعهد و نکات مهم حقوقی

الزام به ایفای تعهد و نکات مهم حقوقی با وکیل فرنیان فر :  در کلیه قرارداد ها اعم از خرید ، فروش ، اجاره ، پیش فروش و مشارکت در ساخت همواره مجموعه‌ای از تعهدات متقابل وجود دارد. که طرفین بر عهده گرفته اند و ملزم به اجرای آن هستند.

اگر هر یک از طرفین از اجرای تعهدات خود استنکاف نماید. متعهدله می‌تواند از دادگاه الزام وی را به اجرای تعهد قراردادی مطالبه کند .

بنابراین دعوای الزام به ایفای تعهد یک عنوان کلی و شامل هرگونه تعهد قراردادی است. و طیف وسیعی از تعهدات را در بر می‌گیرد .

الزام به ایفای تعهد

طرفین دعوا در الزام به ایفای تعهد

اشخاصی که تعهدی را بر عهده گرفته‌اند در واقع متعهد می باشند. و دادخواست باید به طرفیت آنها به عنوان خوانده اقامه شود. و کسانی که از این تعهدات نفع و سود می‌برند. در اصطلاح متعهدله نامیده می‌شوند. که به عنوان خواهان باید دادخواست را تقدیم نمایند.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوی الزام به ایفای تعهد

اگر تعهد مرتبط با اموال غیرمنقول باشد. دادگاه محل وقوع ملک برای رسیدگی صالح است و در صورتی که در خصوص اموال منقول باشد. دادگاه محل زندگی خوانده صلاحیت رسیدگی را دارد.

نحوه اجرای رای

پس از قطعیت رای اجراییه صادر و به محکوم علیه ابلاغ می شود تا نسبت به اجرای حکم اقدام نماید .
اگر متعهد به تعهد خود عمل نکند اقتضای لزوم قرارداد ها این است. که متعهدله یعنی کسی که تعهد به نفع وی می باشد بتواند متعهد را به اجرای تعهد وادار کند .

در نهایت چنانچه اجبار متعهد ممکن نشد متعهدله می تواند به خرج خود تعهد را انجام داده و هزینه انجام تعهد را مطالبه نماید .

نکته : در حالتی که اجرای تعهد برای متعهدله مقدور نبود، متعهدله می‌تواند از طریق شخص ثالث تعهد را اجرا کند و در صورتی که اجرای تعهد از طریق شخص ثالث نیز ممکن نشد متعهدله می تواند اقدام به فسخ قرارداد نماید.

در تعهداتی که زمان ایفای آن تعیین نگردیده یکی از شرایط برای دادخواست الزام به ایفای تعهد آن است. که متعهدله ایفای تعهد را از متعهد مطالبه کند.

هر چند تقدیم دادخواست الزام نوعی مطالبه خسارت قراردادی است. اما به احتیاط نزدیک تر آن است که این کار قبلاً به وسیله اظهارنامه رسمی انجام شود .

وکیل الزام به ایفای تعهد

اسبابی وجود دارد که موجب از بین رفتن تعهد می شود. و به این دلیل دعوای الزام به انجام تعهد بی وجه خواهد بود. از جمله این موارد می‌توان به ابرا، تبدیل تعهد و تهاتر اشاره نمود. در ادامه با توضیحات وکیل دریافت خسارت عدم ایفای تعهدات همراه باشید.

ممکن است به لحاظ عدم انجام تعهدات از سوی متعهد خساراتی به متعهدله وارد شود. در این صورت وی حق دارد ضمن تقدیم دادخواست الزام به ایفای تعهد و یا به طور مستقل جبران خسارات ناشی از تاخیر انجام تعهد یا عدم انجام آن را که به علت تقصیر خوانده به وی وارد شده است را از دادگاه بخواهد.

در این صورت دادگاه میزان خسارت را پس از رسیدگی با رعایت ماده ۲۲۶ قانون مدنی با جلب نظر کارشناس معین خواهد کرد. و ضمن حکم راجع به اصل دعوا یا به طور مستقل و جداگانه خوانده را به تادیه خسارت ملزم خواهد نمود.

نحوه جبران خسارت

در صورتی که قرارداد خاصی راجع به خسارت بین طرفین منعقد شده باشد برابر آن عمل خواهد شد. در غیر این صورت با توجه به نوع و ماهیت تعهد نحوه جبران خسارت تعیین می گردد .

اگر در قرارداد مبلغی به عنوان خسارت عدم انجام تعهد تعیین شده باشد. در اینکه متعهدله می‌تواند به صورت هم زمان اجرای تعهد و نیز خسارت عدم اجرای تعهد را مطالبه کند بین قضات اختلاف نظر است.

برخی از دادگاه ها معتقدند که متعهدله صرفاً می تواند اجرای تعهد اصلی را مطالبه کند. و در صورت عدم امکان اجرای تعهد وجه التزام و خسارت قرارداد را مطالبه کند. ولی دسته دیگری از قضات معتقدند متعهدله می‌تواند به صورت هم زمان اجرای تعهد و خسارت ناشی از عدم اجرای تعهد را مطالبه کند .

همچنین امکان مطالبه هم زمان اجرای تعهد اصلی و خسارت تاخیر در اجرای تعهد نیز وجود خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *