وکیل خیانت در امانت ، سیر تا پیاز خیانت در مال امانتی

بهترین وکیل خیانت در امانت : مالی که نزد دیگری امانت است از لحاظ قانونی، شرعی و عرفی حرمت خاصی دارد و هر گونه سوء نیت در نگهداری از آن جرم است. در صورت مواجهه جرم خیانت در امانت شما می توانید با مشاوره حقوقی یا وکیل خیانت در امانت تماس بگیرید. خیانت در امانت یکی از مباحثی است که در کتب فقهی و حتی در آیات قرآن کریم نیز مورد اشاره قرار گرفته. خداوند همواره انسان ها را به حفظ امانت و عودت آن به مالک اصلی امر کرده است. در ادامه این مبحث را در قالب قوانین کیفری جمهوری اسلامی ایران تشریح می نماییم در ادامه با توضیحات وکیل فرنیان فر همراه باشید.

وکیل خیانت در امانت خوب در تهران

قانون مجازات اسلامی تعریف روشن و شفافی از خیانت در امانت ارائه نمی کند اما با توجه به مواد مختلفی که در این قانون و برای مجازات جرم خیانت در امانت آمده است می توان آن را بدین صورت تعریف کرد:

هرگونه استفاده از مال امانی، تصرف، تصاحب، مفقود کردن یا تلف کردن آن در صورتی که توام با سوء نیست باشد خیانت در امانت محسوب می شود.

نکته حائز اهمیت و سوالی که در این زمینه مطرح می گردد این است که تفاوت مال امانی ( مالی که به امانت نزد دیگری است ) با مال مسرقه و مال حاصل از کلاهبرداری چیست؟

مال امانی توسط صاحب مال یا نماینده قانونی همچون دادستان به امین سپرده می شود در حالیکه مال مسروقه به صورت پنهانی از تصرف مالک یا مستاجر خارج می گردد. مال حاصل از کلاهبرداری نیز توسط مالک به کلاهبردار تقدیم می گردد با این تفاوت که قصد و سوء نیت مبتنی بر کلاهبرداری از همان بدو امر وجود داشته است.

وکیل خیانت در امانت

ارکان جرم خیانت در امانت چیست؟

رکن قانونی

رکن قانونی این جرم در قانون مجازات اسلامی مورد اشاره قرار گرفته است.اگر فردی از اموال یا اسناد تجاری مانند چک و سفته یا هر مالی که به صورت امانی در اختیار دیگری قرار گرفته است تا در راستای هدف خاصی مورد استفاده واقع شود را به ضرر مالک تصرف یا تصاحب کند یا آن ها را مفقود یا تلف نماید مرتکب جرم خیانت در امانت شده است.

رکن مادی

رکن مادی جرم خیانت در امانت از طریق تصاحب کردن، تصرف کردن، مفقود کردن، تلف کردن و استعمال کردن صورت می گیرد.

رکن معنوی

اگر تلف شدن یا مفقود شدن مال امانی بدون دخالت امین یا سهل انگاری او صورت گیرد مشمول رکن معنوی نمی شود. تمامی اسباب رکن مادی باید در قالب سوء نیت و با اطلاع از انجام خیانت در امانت صورت گرفته باشد تا این جرم محقق گردد.
نکته: جرم خیانت در امانت باید شامل تمامی ارکان فوق باشد در غیر این صورت نمی توان فرد را به جرم خیانت در امانت محکوم کرد.

مجازات خیانت در امانت

وکیل متخصص کیفری : قانون مجازات اسلامی سعی در تعریف مصادیق خاصی از جرم خیانت در امانت دارد همچنین در انتهای ماده مربوطه که با عنوان رکن قانونی این جرم نیز شناخته می شود مجازات خائن در امانت را بیان می کند.

با توجه به قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران، مجازات جرم خیانت در امانت شش ماه الی سه سال حبس می باشد بی آنکه نکته ای در خصوص امکان مجازات فرد از طریق جریمه نقدی را بیان نماید با این حال با استمداد از سایر قوانین موجود در خصوص امکان تبدیل مجازات حبس به جریمه نقدی می توان به صورت ذیل نتیجه گیری کرد.

  • جریمه نقدی خیانت در امانت: از آنجا که مجازات تعیین شده برای این جرم در زمره مجازات های درجه پنج قرار می گیرد اگر جهات مخففه ای از جانب محکوم علیه ( فردی که خیانت در امانت نموده است ) ارائه شود امکان تبدیل حبس به جزای نقدی خواهد بود. در این صورت امکان دارد مجازات فرد از هشت میلیون تومان تا هجده میلیون تومان در نظر گرفته شود.
  • جرم خیانت در امانت غیر قابل گذشت است: گذشت شاکی خصوصی صرفاً یکی از دلایل تخفیف در مجازات است و بعد از گذشت وی روند رسیدگی به پرونده متوقف نمی شود چرا که خیانت در امانت یکی از جرائم مرتبط با نظم جامعه بوده و با توجه به تاثیر نامطلوبی که بر امنیت روانی جامعه دارد مورد بررسی و مجازات قرار می گیرد.

تخفیف مجازات خیانت در امانت

موجبات تخفیف مجازات در جرائم کیفری توسط قانون مجازات اسلامی بیان شده اند. همکاری متهم با قضات پرونده و همچنین رضایت شاکی خصوصی مهمترین موجبات تخفیف مجازات خیانت در امانت هستند با این حال نمی توان تنها به این دو مورد اکتفا نمود.

قانون قضات پرونده های کیفری را موظف می داند تا نسبت به اوضاع و احوال متهم نیز نگرش واقع بینانه ای داشته باشند. در این خصوص حتی سن و سال متهم نیز سنجیده می شود با این حال ابراز ندامت از جانب متهم بخصوص در مراحل بدوی مهمترین تاثیر را در کاهش میزان مجازات خواهد داشت. جبران خسارت وارده یا اثبات تحریک شدن او از جانب مالک مال و مواردی از این قبیل نیز در کاهش مجازات موثر هستند.

اثبات خیانت در امانت

برای اثبات اینکه در خصوص مال شما که به امانت نزد دیگری می باشد خیانتی صورت گرفته است در ابتدا باید امانی بودن مال مورد نظر را اثبات نمایید. در بهترین حالت ممکن شما باید قراردادی را مبنی بر سپردن این مال به دیگری منعقد کرده باشید که مثلاً ایشان حق استفاده شخصی از مال را ندارد و باید آن را در زمینه خاصی مصرف کند یا به مالک بازگرداند.

در صورتی که چنین قراردادی را داشته باشید کافیست یکی از عناصر مادی این جرم را اثبات کنید. به عنوان مثال تصاحب مال توسط متهم را در پرونده درج نمایید یا اینکه امین در مال امانی تصرف خاصی کرده یا آن را مفقود یا تلف کرده است. از تمامی ادله اثبات دعوی و بخصوص شهادت شهود نیز می توانید در راستای اثبات گفته های خود بهره مند شوید.

دادگاه صالح رسیدگی به جرم خیانت در امانت

با توجه به قوانین عمومی آیین دادرسی کیفری رسیدگی به جرائم کیفری در دادگاهی صورت می گیرد که به عنوان دادگاه محل وقوع جرم شناخته می شود. اگر در این زمینه قراردادی منقعد شده باشد دادگاه محل انعقاد قرارداد مربوطه صالح به رسیدگی است. حتی اگر طرفین در قرارداد مورد نظر محل خاصی همچون محل سکونت خوانده یا محل سکونت خواهان را برای رسیدگی به جرم در نظر گرفته باشند باز هم حاکمیت اصل اراده تعیین می کند که قوانین موجود در قرارداد را محترم شمرده و به آن ترتیب اثر داده شود.

بهترین وکیل خیانت در امانت

اگر می خواهید حق و حقوق خود را در خصوص یک پرونده کیفری و در قالب شکایت از خیانت در امانت به دست آورید بهترین راه حل ممکن این است که با یک وکیل ماهر در این زمینه مشورت کرده و امور مربوط به تنظیم شکایت، پیگیری پرونده و درخواست های مربوطه را به او بسپارید. وکیل متخصص در جرم خیانت در امانت تمام تبحر و مهارت خود را از طریق تجربه و مطالعات گسترده در این زمینه به دست آورده است.

1 پاسخ
  1. J a
    J a گفته:

    سلام دادگاه بدوی منو به چهارونیم سال زندان محکوم کرد و دادگاه تجدیدنظر تایید کرده است لطفاً راهنمایی کنید چیکار کنم من راننده بودم و طرف مقابل هم یک شرکت گردن کلفت بار هم سالم توسط نیروی انتظامی تحویل شرکت شده است

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *