مدارک مالیات بر ارث + ۰ تا ۱۰۰ مراحل انجام

نحوه محاسبه مالیات بر ارث : بر اساس قانون تمامی اموال و دارای متوفی به وراث او تعلق می گیرد. اما شرط قانونی مالکیت و تسلط وراث بر این اموال پرداخت مالیات بر ارث می باشد. به عبارت دیگر بدون پرداخت مالیات بر ارث مسیر قانونی نقل و انتقال اموال متوفی کامل نمی شود و مالکیت وراث بر ترکه تحقق نمی یابد.

مالیات بر ارث را می توان به نوعی سهم قانونی دولت از اموال و دارایی های متوفی دانست. به نظر شما مبنای قانونی دولت برای تعیین میزان سهم خود چیست؟  در ادامه با وکیل لیلا فرنیان فر همراه باشید.

مالیات بر ارث از منظر قوانین ایران

قوانین مالیاتی مرتبط با ارث در سال ۱۳۹۵ با تغییراتی روبرو شد. بر اساس این تغییرات چنانچه تاریخ فوت متوفی در سال ۱۳۹۴ و یا قبل از آن باشد مالیات بر ارث بر اساس قانون قدیم محاسبه می گردد. اما چنانچه تاریخ فوت متوفی در سال ۱۳۹۵ و یا پس از آن باشد قانون جدید بر آن حاکم خواهد بود.

مالیات بر ارث مقوله ای است که بر اساس تاریخ فوت متوفی ، میزان ارزش اموال و دارایی های متوفی و همچنین نسبت وراث با متوفی بستگی دارد. برای مثال در قانون جدید هرچه نسبت وراث با متوفی نزدیک تر باشد میزان مالیات اخذ شده از ورثه کمتر است. هرچه این نسبت دورتر شود به همان میزان مالیات بر ارث بیشتری در نظر گرفته می شود.

مالیات بر ارث

تغییر دیگری که در قانون جدید مالیات بر ارث به چشم می خورد میزان مالیات اخذ شده برای اموال متوفی متفاوت است. به طوری که ملک مسکونی ، مغازه ،خودرو و سایر اموال متوفی دارای مالیات های مختلفی می باشد. اما در گذشته میزان مالیات برای تمامی اموال و دارایی های متوفی یکسان بود و میزان مالیات بر ارث با توجه به ارزش کل اموال متوفی محاسبه می گردید. در این روند هرچه میزان ارزش دارایی ها بیشتر بود به همان میزان مالیات بر ارث بیشتری نیز از ورثه اخذ می گردید.

۳ نکته ی مهم در باب مالیات بر ارث

  1. مالیات بر ارث بر تمامی اموال منقول و غیرمنقول متوفی تعلق می گیرد. هنگامی که وراث خواهان تقسیم اموال و دارایی های متوفی هستند بایستی ابتدا مالیات بر ارث این اموال را پرداخت نموده و تسویه نمایند. برای پرداخت مالیات بر ارث وراث می توانند اظهارنامه ی مربوطه را تکمیل نموده و پس از آن محاسبه ی میزان مالیات بر ارث صورت می پذیرد.
  2. اظهارنامه ی مذکور بایستی تا یکسال پس از تاریخ فوت متوفی تهیه شده و تحویل اداره ی مالیاتی گردد. این موضوع از این نظر حائز اهمیت است که با تحویل به موقع این اظهارنامه در موعد یک سال تعیین شده ، تمامی هزینه های کفن و دفن و همچنین دیون متوفی از مبلغ کل دارایی های کسر می گردد و پس از آن  مالیات بر ارث محاسبه می شود. اما در صورتی که وراث در موعد معین اقدام ننمایند مالیات بر ارث بدون در نظر گرفتن هزینه های کفن و دفن متوفی و بدهی او محاسبه خواهد شد.
  3. مأمورین کنسولی ایران در خارج از کشور موظف هستند ظرف سه ماه از تاریخ اطلاع فوت متوفی مراتب را به همراه لیستی از کلیه ی اموال و دارایی های متوفی در کشور محل مأموریت خود با تعیین ارزش مالی آنها از طریق وزارت امور خارجه به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام نمایند.

معافیت از پرداخت مالیات بر ارث چگونه تعریف شده است؟

قانونگذار برای موارد زیر معافیت از پرداخت مالیات بر ارث در نظر گرفته است. این موضوع مشمول قانون جدید و قانون قدیم مالیات بر ارث می باشد.

  • وجوه بازنشستگی و وظیفه و پس انداز خدمت و مزایای پایان خدمت متوفی .
  • تمامی اثاث البیت محل سکونت متوفی.
  • هزینه‌های کفن و دفن متوفی.
  • بدهی‌های متوفی.
  • تمامی مطالبات مربوط به خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی استحقاقی استفاده نشده و همچنین بیمه‌ اجتماعی متوفی .
  • وجوه پرداختی به متوفی توسط مؤسسات بیمه یا کارفرما.
  • تمامی بیمه‌های عمر و زندگی متوفی .
  • خسارت پرداخت شده از طریق فوت و دیه.
  • اموالی که برای مؤسسات دولتی وقف شده است.
  • تمامی وراث طبقه ی اول و دوم شهدای انقلاب اسلامی از پرداخت مالیات بر ارث معاف گردیده اند.

نگاهی به طبقات و درجات وراث

  1. وراث طبقه اول: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد.
  1. وراث طبقه دوم: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها.
  1. وراث طبقه سوم : عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها.

نگاهی به نرخ مالیات بر ارث با توجه به قانون جدید

نوع اموال و دارایی‌ها

وراث طبقه اول

وراث طبقه دوم

وراث طبقه سوم

سپرده‌های بانکی ۳% ۶% ۱۲%
سپرده مؤسسات مالی و اعتباری ۱۰% ۲۰% ۴۰%
ملک مسکونی ۷٫۵% ۱۵% ۳۰%
مغازه و املاک تجاری ۳% ۶% ۱۲%
اجناس موجود در مغازه ۱۰% ۲۰% ۴۰%
املاک اداری ۳% ۶% ۱۲%
خودرو ۲% ۴% ۸%
سهام بورسی ۰٫۷۵% ۱٫۵% ۳%
سهام غیر بورسی ۶% ۱۲% ۲۴%
باغ، ملک زراعی، اراضی بایر و … ۷٫۵% ۱۵% ۳۰%
اوراق مشارکت ۳% ۶% ۱۲%
حق امتیاز ۱۰% ۲۰% ۴۰%
صندوق امانات ۱۰% ۲۰% ۴۰%
سایر اموال و دارایی‌ها ۱۰% ۲۰% ۴۰%

مدارک مورد نیاز

  • گواهی فوت.
  • رونوشت یا تصویری گواهی شده از اسناد مربوط به بدهی ها و مطالبات متوفی.
  • رونوشت یا تصویری گواهی شده از وکالت نامه یا قیم نامه همراه با مدارک شناسایی در صورتی که اظهارنامه از طرف وکیل یا قیم یا ولی متوفی ارائه شده باشد.
  • رونوشت یا تصویری گواهی شده از کلیه ی اوراقی که حق مالکیت متوفی نسبت به اموال و حقوق مالی او را نشان می دهد. مانند ارائه ی اسناد مالکیت برای املاک و خودرو.
  •  رونوشت یا تصویری گواهی شده از آخرین وصیت نامه متوفی در صورت وجود.

مشاوره حقوقی مالیات بر ارث

قانونگذار به منظور رسمیت بخشیدن به مالکیت افراد بر ترکه ی متوفی حقی قانونی تحت عنوان مالیات بر ارث تعیین نموده است. در این راستا وراث موظف هستند با توجه به تغییرات قانون جدید مالیات بر ارث برای ارائه ی اظهارنامه ی آن اقدام نموده و مسیر قانونی را طی نمایند.

حضور وکیل مالیات بر ارث می تواند شما را از جزئیات قانونی مسیر پیش رو آگاه ساخته و در مدت زمانی کوتاه تر پرونده ی شما را به نتیجه برساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *