وکیل مالیات بر ارث و نحوه اقدام

وکیل متخصص برای مالیات بر ارث :  بخشی از درآمد دولت ها از طریق مالیات به دست می‌آید و مالیات برارث نیز یکی از آن درآمد ها‌ می باشد.

پس از این که شخصی فوت می کند بازماندگان وی نسبت به انحصار وراثت و تحریر و تقسیم ماترک اقدام می‌نماید.

ورثه تا یک سال پس از انحصار وراثت فرصت دارند. با مراجعه به اداره امور مالیاتی محل سکونت متوفی، نسبت به دریافت اظهارنامه و پرداخت مالیات مذکور اقدام نمایند.

وکیل مالیات بر ارث

موارد ثبت شده در اظهار نامه

در اظهارنامه مواردی نظیر:

  • اطلاعات هویتی متوفی
  • محل سکونت
  • مشخصات وراث
  • انواع اموال و دارایی متوفی از جمله: املاک، وسایل نقلیه، سیم کارت، سهام …
  • همچنین هزینه و مخارج کفن و دفن ، واجبات عبادی و دیگر دیون متوفی ذکر می گردد .

پس از تقدیم اظهارنامه، بررسی‌های لازم صورت گرفته و بعد از آن که اموال و دارایی های اظهار شده ارزیابی گردید اداره مالیات شخصاً نرخ هزینه و دیون متوفی را محاسبه و نتیجه را به وراث اعلام می دارد.

در پرداخت مالیات بر ارث هر یک از وراث مستقلاً با اداره مالیات طرف حساب بوده و هر کدام به صورت جداگانه ملزم به پرداخت سهم مالیات خود هستند. و در صورت عدم پرداخت مالیات نمی‌توانند هیچگونه نقل و انتقالی در این خصوص انجام دهند.

پرداخت مالیات بر ارث یکی از ارکان اصلی تنظیم سند رسمی می باشد. زیرا با این‌که اداره مالیات بر ارث، ورثه را ملزم به پرداخت نمی‌کند اما با عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال این اموال میسر نمی باشد.

قانون مالیات بر ارث ایران

قانون مالیات بر ارث ایران در سال ۱۳۹۴ اصلاحات جدیدی به همراه داشت و به جهت همین اصلاحات وراث دیگر موظف به پرداخت مالیات تمام مایملک متوفی نیستند. و تنها به پرداخت مالیات سهم الارث خود ملزم می گردند.

طبقات ارث

میزان پرداخت مالیات بر اساس طبقات ارث در قانون معین می شود. طبقات ارث در نظام حقوقی ایران بر این اساس می باشد:

  1. طـبقه اول شامل :پدر، مادر همسر، فرزند ،نوه.
  2. طبـقه دوم شامل: پدربزرگ ،مادربزرگ، خواهر، برادر، خواهرزاده و برادرزاده.
  3. طـبقه سوم شامل: عمه ،عمو، خاله و دایی و فرزندان آنها.

همانطور که بیان شد وراث هیچ الزامی به پرداخت و تقدیم اظهارنامه مالیات ندارد و همه ی اینها در شرایطی واجب است. که بخواهند ماترک را تقسیم و یا منتقل نمایند.

اموال معاف از مالیات

پس از تغییرات قانون مالیات بر ارث در سال ۱۳۹۴ برخی از دارایی‌های متوفی دیگر مشمول مالیات نیست این موارد به شرح زیر می باشد :

  • حقوق بازنشستگی
  • پس انداز خدمت
  • مزایای پایان خدمت
  • وجوه حاصل از خسارت اخراج
  • باز خرید خدمت
  • مرخصی استحقاقی استفاده نشده و….

وکیل باتجربه مالیات بر ارث

برای جلوگیری از پرداخت مبالغ هنگفت و نابجا که در صورت محاسبات اشتباه ممکن است. به ورثه تحمیل شود، بهتر است از دانش و تجربیات وکیل متخصص در این زمینه بهره برد .

زیرا وکیل مالیات بر ارث می تواند با بهترین هزینه و کوتاهترین زمان نسبت به اهداف و خواسته موکل اقدام نموده و از ورود هرگونه خسارات احتمالی به وی جلوگیری نماید . در صورت نیاز به وکیل متخصص امور حسبی از طریق راه های ارتباطی با وکیل فرنیان فر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *