۳ قانون نگهداری از سگ در آپارتمان + نحوه شکایت

مزاحمت نگهداری از سگ در آپارتمان و مجتمع مسکونی ،  : نگهداری از حیوانات خانگی به خصوص سگ این روزها در جامعه ی ما بسیار باب شده است. به طوری که علی رغم توصیه های مذهبی شاهد حضور پررنگ سگ ها و نگهداری از آنها در منازل و آپارتمان ها هستیم. حتی در بسیاری از موارد سگ به عنوان یکی از اعضای خانواده شناخته می شود. به نظر شما نگهداری از سگ در آپارتمان جرم محسوب می شود؟

امروزه کشمکش های بسیار زیادی بین مخالفین و موافقین نگهداری از سگ به چشم می خورد. از آنجایی که قوانین منسجم و یکپارچه ای در این زمینه به چشم نمی خورد بالتبع حساسیت های موضوع بالاست. در ادامه با وکیل فرنیان فر همراه باشید…

نگهداری از سگ و سگ گردانی از منظر نظام حقوقی ایران

در هیچ یک از متون قانونی ایران صراحتا به جرم بودن نگهداری از سگ در آپارتمان و سگ گردانی اشاره نشده است. پس هیچگونه قانونی برای استناد به چنین امری به چشم نمی خورد. اما باید بدانید قوانینی وجود دارد که متضمن پاره ای اصول کلی هستند که از طریق تفسیر آنها می توان نتیجه گرفت نگهداری از سگ در آپارتمان و سگ گردانی در پاره ای موارد جرم است.

قوانین نگهداری از سگ در آپارتمان

در رابطه با سگ گردانی در معابر به استناد مواد ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی هرگاه سگی به هر علتی به سمت افراد حمله کرده و یا پارس کند به گونه ای که موجب ترس و وحشت سایر افراد گردد صاحب حیوان تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد. در صورت فوت شخص صاحب حیوان به قصاص محکوم می گردد. به طور کلی تمامی مسئولیت کیفری چنین امری با صاحب سگ می باشد.

نگهداری از سگ در داخل منزل جرم محسوب می گردد؟

مهم ترین نکته ای که در این رابطه وجود دارد اشاره به این موضوع است که نگهداری از سگ در داخل منزل جرم نیست. به طور کلی هر شخصی می تواند داخل واحد مسکونی خویش از سگ خود نگهداری نماید. اما این موضوع زمانی بحث برانگیز می شود که نگهداری از سگ همراه با سر و صدا، انتشار بیماری و آلودگی و آزار و اذیت همسایه ها همراه باشد. چنین مسأله ای از نظر قانونی قابل رسیدگی خواهد بود .

امروزه با رواج نگهداری از سگ در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی چنین موضوعی بیشتر از قبل به چشم می خورد. آپارتمان نشینی با محدودیت ها و قوانین خاصی همراه است. بنابراین چنان که یکی از واحد ها اقدام به نگهداری از سگ نماید در صورت اثبات آزار و اذیت می تواند یکی از مصادیق مزاحمت و همسایه آزاری به حساب آمده و قابل برخورد قانونی خواهد بود.

برای اثبات چنین امری همسایه های بایستی طی یک شکایت اثبات کنند که نگهداری از سگ با سر و صدا و انتشار آلودگی همراه است و باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه ها شده است. به خصوص پارس کردن سگ که می تواند یکی از مصادیق سلب آرامش و مزاحمت باشد.

در رابطه با نگهداری از سگ در آپارتمان چگونه شکایت کنیم ؟

در صورتی که یکی از همسایه ها در ساختمان و یا مجتمع مسکونی محل زندگی شما اقدام به نگهداری از سگ و یا سگ گردانی در مشاعات می نماید ابتدا میزان مزاحمت و درجه ی تهدید را بسنجید. آیا واقعا سر و صدایی وجود دارد که آزار دهنده است؟ از نظر انتشار آلودگی و بیماری موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا کودک شما از سگ می ترسد؟ خطر گازگرفتگی سگ وجود دارد؟

در صورتی که پاسخ شما به تمامی این پرسش ها مثبت باشد شما حق شکایت از چنین موضوعی را دارید. اما در نظر داشته باشید که چنین امری بایستی کاملا محترمانه و قانونی صورت پذیرد . چرا که دعوا ، توهین و درگیری روش مناسبی نخواهد بود و نتیجه ای در بر نخواهد داشت. به این منظور قانون دو روش زیر را برای حل این مشکل در نظر گرفته است:

  • از طریق مراجع قضایی شکایت خود را مبنی بر سلب آسایش عمومی و مزاحمت آغاز نمایید.
  • اعتراض خود را مبنی بر نگهداری از سگ طی یک اظهارنامه ی کتبی به کمک هیئت مدیره ی ساختمان به صاحب سگ اعلام نمایید.

برای نگهداری از سگ در آپارتمان و سگ گردانی بایستی به کدام قوانین استناد کرد؟

در رابطه با سگ گردانی در معابر و انظار عمومی متن قانونی صریح و مشخصی وجود ندارد. اما همانطور که پیشتر اشاره کردیم با استناد به تفسیر پاره ای قوانین می توان نتیجه گرفت که سگ گردانی تحت شرایط خاصی جرم محسوب می گردد. این قوانین به شرح زیر می باشد:

۱- آیین نامه ی اجرای قانون تملک آپارتمان ها

یکی از مهم ترین قوانینی که در زمینه ی جرم بودن سگ گردانی به آن استناد می شود آیین نامه ی اجرای قانون تملک آپارتمان می باشد. با توجه به ماده ی ۳ این قانون قسمت هایی از ساختمان و متعلقات آن که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم مورد استفاده ی تمامی شرکا ( همسایه ها ) می باشد به عنوان قسمت های مشترک به حساب می آید و نمی توان حق انحصاری بر آن قائل شد.

تبصره ی این ماده متضمن یک اصل بسیار مهم می باشد: گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر و همچنین نگهداری از حیوانات در قسمت‌های مشترک ممنوع می باشد. قسمت ‌‌های مشترک در ملکیت مشاع تمامی شرکای ملک قرار دارد. هرچند که در قسمت‌های اختصاصی واقع شده باشد و یا از آن قسمت ‌‌ها عبور نماید.

با تفسیر چنین قانونی می توان نتیجه گرفت که نگهداری از سگ و هرگونه حیوان خانگی در قسمت های مشاع ممنوع است. یعنی امکان شکایت و برخورد قانونی با چنین مسأله ای وجود دارد. این امر شامل عبور سگ ، تردد، نگهداری و هرگونه مورد مشابه می گردد. همچنین منظور از این تبصره تمامی حیوانات اعم از اهلی و وحشی می باشد. بنابراین تفاوتی از این نظر وجود ندارد و تمامی نژاد های سگ را در بر می گیرد.

۲- قانون مجازات اسلامی

ماده ی ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی از جمله قوانین مهم است که در رابطه با ممنوعیت نگهداری از سگ در آپارتمان و جرم بودن آن قابل استناد است. در متن این ماده به موارد زیر اشاره شده است:

هرگونه اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل:

  • آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده.

  • دفع غیر ‌بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد.

  • ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها.

  • زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام.

  • استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه ‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی.

ممنوع می‌باشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجاز شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم می گردند.

پیشتر اشاره کردیم که نگهداری از سگ و حیوانات خانگی با انتشار آلودگی و بیماری همراه است و نوعی تهدید علیه بهداشت عمومی به شمار می رود. بنابراین در صورتی که همسایه ها بتوانند چنین امری را اثبات نمایند که نگهداری از سگ بهداشت عمومی ساختمان و همسایه ها را می تواند تهدید نماید، امکان برخورد قانونی با چنین موضوعی وجود دارد.

۳- قانون نکهداری از سگ در اطراف شهر و روستا ها

در نظر داشته باشید که این موضوع فقط شامل آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی داخل شهر می باشد. در رابطه با املاک اطراف شهر ، روستا ها، باغ ها، زمین های کشاورزی و به طور کلی در چنین مناطقی هدف از نگهداری سگ کاملاً قابل قبول است . چرا که عمدتاً نگهداری از سگ به منظور نگهبانی و محافظت می باشد. بنابراین انتشار آلودگی و سر و صدا قابل توجیه نیست.

مشاوره حقوقی و طرح شکایت

در رابطه با نگهداری از سگ در آپارتمان و سگ گردانی چالش ها و کشمکش های زیادی وجود دارد. موافقین این امر آن را نقض حقوق شهروندی و تجاوز به حریم خصوصی می دانند. چرا که سگ به عنوان یک دارایی شخصی شناخته شده و کسی نمی توان مانع این امر گردد. از طرفی از آنجایی که قوانین صریحی در این زمینه وجود ندارد به شبهات دامن زده است.

اما مخالفین این قضیه که تعداد آن کم نیست اساس قضیه را جرم دانسته و خواهان ممنوعیت آن هستند. در هر صورت بایستی به این نکته توجه داشت که نگهداری از سگ در آپارتمان و سگ گردانی جرم نیست. جرم بودن قضیه از جایی نشأت می گیرد که توأم با سر و صدا و انتشار آلودگی و بیماری باشد. به خصوص در آپارتمان ها مجتمع های مسکونی که تعداد زیادی از ساکنین در یک محل واحد زندگی می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *