شرایط پرداخت نفقه زن در دوران عده طلاق

پرداخت نفقه زن در دوران عده طلاق با توجه به نوع طلاق زوجین امکانپذیر است و به عنوان بخشی از وظایف مرد شناخته می شود. عقد نکاح تعهدات و وظایف متقابلی را برای زوجین به وجود می آورد که یکی از مهم ترین آنها پرداخت نفقه زن است. شرایطی را در نظر بگیرید که زوجین اقدام به طلاق نموده اند. طبیعتا پس از طلاق ایام عده ی زن آغاز می گردد و در این شرایط این سوال مهم به وجود می آید که :

  • آیا در دوران عده طلاق، زن از حق دریافت نفقه برخوردار خواهد بود؟

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتربا وکیل فرنیان فر همراه باشید.

نفقه از منظر قوانین ایران

مطابق تعاریف قانون مدنی، نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، غذا ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض .

بنابراین می توان نتیجه گرفت که در یک مفهوم کلی نفقه به تامین معاش و نیازهای زن بر اساس عرف جامعه اشاره می کند و به عنوان یکی از مهم ترین وظایف مردان در دوران عقد ازدواج محسوب می شود. البته در نظر داشته باشید که پرداخت نفقه زن منوط به تمکین اوست و در صورت عدم تمکین، مرد موظف به پرداخت نفقه نخواهد بود.

شرایط پرداخت نفقه زن در دوران عده طلاق

هرگاه زن بدون عذر موجه قانونی و شرعی از تمکین شوهر خودداری نماید، از نظر قانونی مرد موظف به پرداخت نفقه نیست. در صورتی که عدم تمکین زن با عذر موجهی همراه باشد، حق نفقه ی او پابرجاست. بنابراین می توان نتیجه گرفت که پرداخت نفقه به عنوان بخشی از وظایف مرد در زندگی مشترک محسوب می شود.

تصور عامه بر این است که پس از طلاق تمامی حقوق و تکالیف متقابل زوجین از جمله پرداخت نفقه زن از بین می رود، اما بد نیست بدانید که در برخی شرایط خاص پرداخت نفقه زن در ایام عده طلاق ضروریست و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود.

پرداخت نفقه زن در دوران عده طلاق به چه صورت است؟

بر اساس دستورات شرعی و قوانین مدنی ایران زنان پس از جاری شدن صیغه ی طلاق موظف هستند که مدت زمان مشخصی را تحت عنوان ایام عده رعایت کنند. در دوران عده زن نمی تواند برای ازدواج مجدد اقدام نماید و شرایطی مشابه با دوران تاهل خود دارد. همانطور که می دانید در طلاق رجعی امکان رجوع مرد در دوران عده زن وجود دارد و می توانند مجددا زندگی مشترک خود را آغاز نمایند. طلاق بائن چنین حقی را به مرد نمی دهد و امکان رجوع وجود ندارد.

بنابراین می توان چنین نتیجه گیری نمود که هرگاه طلاق از نوع رجعی باشد، به دلیل وجود حق رجوع برای مرد، حق نفقه زن در دوران عده پابرجاست و مرد موظف است که در تمام مدت زمان ایام عده نفقه زن خود را پرداخت نماید. در رابطه با طلاق بائن به مجرد جاری شدن صیغه عقد، رابطه ی زوجیت به پایان می رسد و رجوع در ایام عده جایز نیست، اما در طلاق رجعی به محض وقوع طلاق رابطه ی زوجیت به پایان نمی رسد و رجوع زوجین می تواند طلاق را بی اثر سازد. به محض پایان یافتن زمان عده طلاق و عدم رجوع زوجین، طلاق آنها قطعیت می یابد و پس از آن زن حقی برای دریافت نفقه ندارد.

در صورتی که زن در دوران زوجیت تمامی وظایف زناشویی خود را تمام و کمال انجام داده باشد و به اصطلاح تمکین کامل صورت پذیرفته باشد و مرد از پرداخت نفقه خودداری کرد باشد، زن می تواند نفقه ی معوقه ی خود را پس از طلاق مطالبه نماید.

نکات مهم :

زن نابالغ، زن ناشزه و زنی که از تمکین شوهر خود امتناع نموده است حقی برای دریافت نفقه چه در دوران زوجیت و چه در دوران عده طلاق رجعی ندارد. اما در صورت وفات شوهر از حق دریافت نفقه در ایام عده برخوردار است.

زنی که در دوران زوجیت خود ناشزه بوده و از تمکین شوهر خود امتناع ورزیده مستحق دریافت نفقه نیست و بر همین اصل در دوارن عده طلاق نیز نمی تواند نفقه ای مطالبه نماید.

پرداخت نفقه زن در دوران عده وفات از نظر قانونی ضروریست و در ایام عده وفات، نفقه ی زوجه از اموال و دارایی های متوفی پرداخت می گردد. در صورتی که اموال و دارایی های زوج برای پرداخت نفقه زن در دوران عده وفات کافی نباشد، پرداخت نفقه زن بر عهده ی اقارب است. ( اقارب خویشاوندان فرد متوفی را شامل می شود که پدر متوفی در صدر است. )

ارائه مشاوره حقوقی

آغاز زندگی مشترک زوجین و پایان آن با تعهدات و تکالیف متعددی همراه است و برخلاف تصور عامه طلاق پایانی برای تعهدات و تکالیف مذکور نیست. همانطور که می دانید پس از طلاق تعهدات مختلفی بر عهده ی زوجین قرار می گیرد و عدم رعایت آن می تواند از نظر قانونی قابل پیگیری باشد. پرداخت نفقه زن در دوران عده طلاق رجعی یکی از مهم ترین تعهداتیست که بر عهده ی مرد قرار می گیرد و به عنوان یکی از حقوق زنان پس از طلاق شناخته می شود.

انجام مشاوره حقوقی با وکیل متخصص و باتجربه می تواند نکات و جزئیات مفید بیشتری در اختیار شما قرار دهد و بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان ممکن برای پرونده ی شما رقم خواهد زد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با وکیل فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *