وکیل الزام به تمکین + شرایط لازم

وکیل الزام به تمکین شاخه ای از تخصص های حقوق خانواده است که پیرامون مسائل مرتبط با تمکین زن شکل گرفته و فعالیت می کند. موضوع تمکین زن یکی از مسایلی است که در حیطه ی زندگی زناشویی مطرح می گردد و برای زن و مرد از اهمیت به سزایی برخوردار است. پس از عقد نکاح پاره ای حقوق و وظایف مشترک در زندگی زناشویی به وجود می آید که هرگونه خودداری از انجام آن می تواند آثار و تبعات قانونی زیادی به همراه داشته باشد.

  • به نظر شما تمکین زن در چه مواردی خلاصه می شود؟
  • آیا از آثار و تبعات قانونی عدم تمکین اطلاعی دارید؟
  • آیا راهکارهای الزام به تمکین زن را می شناسید؟

در ادامه با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

وکیل الزام به تمکین

الزام به تمکین از دیدگاه قوانین ایران

الزام به تمکین یکی از مسائل حوزه ی خانواده است که از سوی زوج علیه زوجه مطرح می شود. اصطلاح تمکین در لغت به معنای اطاعت و فرمان برداری از شوهر در زندگی مشترک است و از دو جهت قابل بررسی خواهد بود.

تمکین عام

این شکل از تمکین به این معناست که زن موظف است در منزل شوهر و یا هر مکانی که برای زندگی و سکونت او در نظر گرفته شده زندگی کند و در کنار شوهر خود حضور داشته باشد. همچنین زن بایستی تمامی وظایفی که در قبال شوهر خود دارد انجام دهد و در حدود قانون، عرف و شرع از شوهر خود اطاعت نماید. البته لازم به ذکر است که تمامی این توقعات بایستی در حدود شرع، عرف و قانون باشد. در غیر این صورت انجام آنها بر زن واجب نیست. به خصوص در شرایطی که زن در عسر و حرج باشد.

تمکین خاص

شکل خاصی از تمکین که در حیطه ی مسایل جنسی نعریف شده است، تمکین خاص نام دارد. تمکین خاص به معنای برطرف کردن نیازهای جنسی شوهر در حد معمول و متداول از سوی زن جز در مواردی که عذر موجهی وجود دارد.

عدم تمکین به چه معناست؟

عدم تمکین در شرایطی مطرح است که زن از تمکین عام و یا تمکین سر باز زند و هیچگونه دلیل و عذر موجهی برای آن وجود نداشته باشد. زنی که عدم تمکین وی ثابت شود را ناشزه می خوانند. در شرایطی که ناشزه بودن زوجه از نظر مرد حتمی باشد و در دادگاه به اثبات برسد موضوع الزام به تمکین مطرح است. همچنین زن ناشزه که عدم تمکین او احراز شده است مستحق دریافت نفقه نیست و حق نفقه ی او ساقط می گردد. یعنی نمی تواند برای دریافت نفقه ی خود از طریق قانونی اقدامی انجام دهد. چرا که از نظر قانون نفقه در برابر تمکین از شوهر پرداخت می شود.

نکته ی مهم دیگری که در رابطه با عدم تمکین زن وجود دارد، حق ازدواج مجدد برای مرد است. هرگاه مردی عدم تمکین همسر خود را در دادگاه به اثبات برساند و دلیل و عذر موجهی از سوی زن ارئه نگردد، برای مرد حق قانونی ازدواج مجدد ایجاد می شود.

الزام به تمکین

موضوع الزام به تمکین در خصوص زنان ناشزه مطرح می گردد و به این معناست که مرد می تواند با تقدیم دادخواست و صدور حکم قانونی الزام به تمکین همسر خود را خواستار گردد. در نظر داشته باشید که با صدور حکم اجبار و زوری در رابطه با زن اعمال نمی شود و عدم رعایت حکم برای زن تنها دو نتیجه ی مهم از بین رفتن حق نفقه و ازدواج مجدد مرد را به دنبال دارد.

وکیل الزام به تمکین

موضوع الزام به تمکین جزء مهم ترین دعاوی دادگاه های خانواده در سال های اخیر به شمار می رود. یکی از موضوعات تخصصی حوزه ی حقوق خانواده که می تواند با موضوعات دیگری نیز در ارتباط باشد. در چنین شرایطی حضور یک وکیل متخصص و باتجربه می تواند روند رسیدگی به پرونده ی شما را تسریع بخشد و آن را در درست ترین مسیر ممکن قرار دهد.

از نظر حقوقی وکیل پایه یک دادگستری از دانش عمومی لازم برای ورود به تمامی پرونده های قضایی برخوردار هستند. در گذشته های نه چندان دور موضوع وکالت تخصصی به سبب محدود و مشخص بودن موضوعات دعاوی، چندان مطرح نبود. اما با گذشت زمان موضوعاتی در حوزه ی وکالت مطرح گردید که لزوم حضور وکلای تخصصی را بیشتر از قبل نمایان کرد. هیچ منعی از نظر قانونی وجود ندارد که وکالت پرونده هایی نظیر الزام به تمکین را به هریک از وکلای پایه یک دادگستری بسپاریم. اما از باب تجربه و تخصص قطعا تفاوت های مهمی در این میان وجود دارد که نمی توان نادیده گرفت. وکیل متخصصی که سالها در حوزه ی حقوق خانواده و پرونده های مربوط به آن فعالیت کرده، از دانش و تجارب ارزشمندتری برخوردار است.

وکیل الزام به تمکین تخصصی از شاخه های وکالت خانواده است که به شکل حرفه ای و متمرکز پیرامون مسائل مرتبط با حقوق خانواده نظیر الزام به تمکین فعالیت می کند و از دانش و تجربه ی کافی در این زمینه برخوردار است. انتخاب وکیل متخصص و باتجربه در این امر ضمن جلوگیری از اطاله ی دادرسی ، بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان ممکن برای پرونده ی شما رقم می زند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *