نکاتی مهم از علامت تجاری و مشابه و طریقه ی ابطال آن

نکاتی مهم از علامت تجاری و مشابه و طریقه ی ابطال آن : علامت تجاری مشابه در شرایطی تعریف می شود که در کنار یک علامت تجاری قدیمی و شناخته شده، شاهد معرفی یک علامت تجاری تازه و مشابه با آن باشیم. مساله ی رقابت در دنیای تجارت قرن هاست که وجود دارد و صاحبان کسب و کارها و مشاغل امروزی در تلاش هستند که گستره ی معروفیت علامت تجاری خود را افزایش دهند. اما بایستی در نظر داشت که به منظور حفظ حقوق افراد و جلوگیری از تضییع آن قانون محدودیت هایی را در نظر گرفته است.

  • به نظر شما علامت تجاری مشابه چگونه قابل اثبات است؟
  • آیا از روش های ابطال آن اطلاعی دارید؟

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

علامت تجاری مشابه در چه شرایطی تعریف می شود؟

اصطلاح علامت تجاری یا لوگو در حوزه ی مالکیت فکری تعریف می شود و شامل شکل، نماد، رنگ، تصاویر، نوشته، اعداد و سمبل هایی است که یک کالا، شغل و یا خدمات خاصی را نشان می دهد و آن را تمایز می نماید.

ممکن است شما با ترکیبی از موارد فوق روبرو شوید که به عنوان وجه تمایز آن کالا شناخته می شود. شما به وسیله ی علامت تجاری می توانید کالاها و خدمات زیادی را از یکدیگر تشخیص دهید و حتی از میان چند کالا و یا خدمات مشابه، گزینه ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید. با توجه به ماده ی ۳۰ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

علامت تجاری و مشابه و طریقه ی ابطال آن

در نظر داشته باشید که برای علامت تجاری پاره ای قوانین و مقررات بین المللی وضع گردیده که در تمامی کشورها لازم الاجراست. همچنین با توجه با قوانین و مقررات داخلی، علامت تجاری نباید خلاف اخلاق و شئونات اسلامی طراحی شود. این علامت انحصاری و قابل ثبت است و منحصرا به صاحب آن تعلق دارد.

برندهای معروفی مانند برند کارتیه، آدیداس، بنز، سونی را در نظر بگیرید. طبیعتا اولین چیزی که به ذهن شما خطور می کند علامت تجاری یا لوگوی این برندهاست. علامتی که موجب وجه تمایز برندها از یکدیگر است و برای مدت ها و شاید همیشه در ذهن مشتریان ماندگار می شود. حال تصور کنید برندی سالها روی قدرت و گسترش علامت تجاری و بهبود ارتباط خود با مشتریانش متمرکز است. این برند علاوه بر ثروت و قدرت فراوان، از محبوبیت زیادی نیز بین مردم برخوردار است و سهم بزرگی از بازار را در دست دارد.

طبیعتا این آرزوی هر کسب و کاریست که بتواند برند خود را گسترش دهد و علامت تجاری شناخته شده ای داشته باشد. حال تصور کنید یک برند نوپا و ناشناخته با کمک علامت تجاری مشابه با یک علامت تجاری شناخته شده و قدیمی، اقدام به تولید کالای مشابه و یا ارائه ی خدمات مشابه با برند اصلی نماید. مهم نیست که این تشابه تا چه حد باشد، صرف تشابه و به اشتباه افتادن مشتریان و مردم برای اثبات این امر کافیست. در چنین شرایطی بحث علامت تجاری مشابه مطرح می شود و پاره ای آثار و تبعات حقوقی را به همراه دارد.

نکات زیر را در رابطه با علامت تجاری مشابه به خاطر بسپارید:

  • در رابطه با علامت تجاری مشابه، بایستی یک علامت تجاری قدیمی وجود داشته باشد. یعنی بحث تقدم و تاخیر ثبت علامت های تجاری مطرح باشد.بنابراین علامت تجاری مشابه باید بعد از ثبت علامت تجاری قدیمی به ثبت برسد.
  • دایره ی محبوبیت و قدرت علامت تجاری قدیمی بسیار حائز اهمیت است. علامت تجاری قدیمی بایستی نزد مردم و مشتریان خود شناخته شده باشد و از قدرت و محبوبیت زیادی برخوردار باشد. این محبوبیت و شناخته شدن می تواند در سطح بین المللی و یا داخلی مطرح گردد.
  • تشابه و شباهت میان کالا و یا خدمات هردو برند ضروریست. در واقع علامت تجاری قدیمی و علامت تجاری مشابه باید در راستای ارائه و معرفی کالا و یا خدمات مشابه شکل گرفته باشند. در غیر این صورت موضوع علامت تجاری مشابه منتفی است. برای مثال: هرگاه علامت تجاری مشابهی در زمینه ی تولید لباس مطرح باشد و علامت تجاری قدیمی در زمینه ی بانکداری فعالیت کند، موضوع علامت تجاری مشابه منتفی خواهد بود. همچنین مخاطبان و مشتریان هر دو علامت تجاری قدیمی و مشابه بایستی مشابه بوده و متعلق به یک گروه خاص باشد.
  • علامت تجاری مشابه بایستی وجه شباهت قابل توجهی با علامت تجاری قدیمی داشته باشد و به راحتی در همان نگاه اول قابل تشخیص نباشد. به طوری که افراد و مشتریان به اشتباه افتاده و نتوانند آن را تشخیص دهند. این موضوع در بلند مدت می تواند مشتریان علامت تجاری قدیمی را به سمت علامت تجاری مشابه سوق دهد و باعث تضعیف علامت تجاری قدیمی گردد.

ابطال علامت تجاری مشابه

مطابق قانون صاحب علامت تجاری قدیمی می تواند علیه صاحب علامت تجاری مشابه اقامه دعوی نموده و برای ابطال آن دادخواست دهد. برای این امر ضروریست که صاحب کسب و کار قدیمی و در حقیقت صاحب برند اصلی مدارک و مستندات قوی و قانونی در این رابطه ارائه دهد و اثبات نماید که علامت تجاری مشابه به کسب و کار او خسارت و ضررهایی وارد نموده و یا در آینده خواهد نمود.

مواردی نظیر قدرت برند، ارزش سهام برند، دایره ی شناخت و محبوبیت، درصد صادرات برند، آمار مشتریان وفادار، تبلیغات برند، سن و سابقه ی برند، میزان شباهت های ظاهری و بسیاری موارد دیگر از جمله مواردی هستند که به استناد آن می توان برای ابطال علامت تجاری مشابه اقدام نمود. در حقیقت این موارد ملاک تشخیص و تصمیم گیری برای شناخت علامت تجاری مشابه و ابطال آن به حساب می آیند و بیان و اثبات آنها ضروریست.

با توجه به ماده ی ۳۲ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری هرگاه علامت تجاری به طرز گمراه کننده ای مشابه با علامت تجاری معروف و شناخته شده ای باشد، قابلیت ثبت ندارد. در صورتی که چنین علامتی به ثبت برسد ابتدا بایستی صاحب علامت تجاری قدیمی و اصلی تشابه علامت جدید را با علامت تجاری خود به اثبات برساند. در ادامه با اثبات مواردی که پیشتر به آن اشاره کردیم، تقاضای ابطال علامت تجاری مشابه را می توان مطرح نمود.

همچنین متذکر می شویم که تقاضای ابطال برند فقط مختص به علامت تجاری مشابه نیست و در موارد زیادی امکانپذیر است. در صورتی که بتوانید تشابه علامت تجاری مشابه را در دادگاه به اثبات برسانید و رای قطعی دادگاه در زمینه ی ابطال برند مذکور صادر گردد، از طریق آگهی در روزنامه ی رسمی ابطال برند مشابه اعلام می شود. در چنین شرایطی گواهینامه ی ثبت علامت ثانویه و مشابه از تاریخ صدور آن باطل اعلام خواهد شد و صاحب آن بایستی آن را تغییر دهد. این مساله در رابطه با شباهت برند های معروف نیز مطرح است.

ارائه مشاوره حقوقی و پیگیری پرونده

علامت تجاری مشابه می تواند چالشی جدی در مسیر رشد و تکامل کسب و کار افراد شناخته شود و لزوم مداخله و حمایت های قانونی در این راستا ضروریست. در دنیایی که با هزاران کسب و کار مشابه مواجهیم و رقابتی تنگاتنگ در جریان است، ارتباطی موثر با مشتریان و به دست آوردن سهم قابل توجهی از بازار بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت امروزه مشتریان مشاغل و کسب و کارهای افراد را از طریق علامت تجاری و برند آن می شناسند و به آن اعتماد می کنند.

حوزه ی مالکیت فکری و مسائل حقوقی مرتبط با برند و علائم تجاری پیچیده و توام با جزئیات و نکات حقوقی فراوان است. انتخاب وکیل حرفه ای و مجرب در این رابطه می تواند ضمن ارائه ی مشاوه حقوقی دقیق و جامع، پرونده ی شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه ی مطلوب برساند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید با وکیل فرنیان فر در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *