مشاوره حقوقی ابطال مبایعه نامه و فسخ آن

مشاوره حقوقی ابطال مبایعه نامه توسط وکیل ملکی – لیلا فرنیان فر : یکی از بهترین گزینه های ممکن برای آگاهی از قوانین مربوط به این بخش حقوق مدنی است. ملک و املاک همواره محل انواع تنش ها و چالش های شخصی، خانوادگی، اجتماعی و حتی اقتصادی بوده اند. در این خصوص عقود مختلفی وجود دارد که محدوده حقوق و تعهدات طرفین را در مقابل یکدیگر تعیین می کند.

مبایعه نامه یکی از عقود مربوط به خرید و فروش ملک و املاک است و مبتنی بر ایجاب و قبول میان فروشنده و خریدار می باشد. البته این سند عادی را هم می توان در سایر خرید و فروش ها وارد دانست اما اصطلاح اصلی و رسمی آن برای تایید فروش ملک به کار می رود. حال ممکن است در خصوص ابطال این سند اختلافاتی پیش آید و شما را با سوالات متعددی حقوقی مواجه سازد. در این شرایط اخذ مشاوره حقوقی ابطال مبایعه نامه از وکیل خبره چاره کار خواهد بود.

مشاوره حقوقی ابطال مبایعه نامه

ابطال مبایعه نامه چگونه است؟

پیش از بررسی اصل موضوع لازم است این نکته را یادآور شویم که بر اساس قانون، تنظیم مبایعه نامه در خصوص پیش فروش واحدهای آپارتمانی یا املاک غیرمنقول ممنوع شده است و این قوانین در خصوص پیش فروش هایی که چند سالیست باب شده است کاربرد ندارند.

حال می توانیم به بحث اصلی این مقاله یا همان ابطال مبایعه نامه بپردازیم. مبایعه نامه یک قرارداد لازم است و شما نمی توانید به صورت یک طرفه آن را منحل کنید مگر اینکه طرف دیگر قرارداد هم به این امر رضایت دهد یا اینکه شرایط صحت قراردادها در آن رعایت نشده باشد و یا اینکه طبق برخی از خیارات، حق چنین کاری را داشته باشید. بنابراین شما می توانید به یکی از

روش های ذیل یک قرارداد را باطل کنید

اقاله

در اقاله دو طرف به این توافق می رسند که قرارداد یا مبایعه نامه را منحل کنند. اقاله ممکن است به هر دلیلی رخ دهد. در هر صورت اصل حاکمیت اراده حکم می کند تا طرفین بتوانند با توافق و تراضی یکدیگر در خصوص سرنوشت یک قرارداد تصمیم بگیرند.

عدم رعایت شرایط صحت قراردادها

وکیل ابطال مباینه نامه : این مسئله کاملاً تخصصی است و بعد از ارائه اسناد و مدارک به دست آمده به مشاور مورد نظر می توانید به این نتیجه برسید که آیا می توان با استناد به عدم رعایت شروط صحت قراردادها یک مبایعه نامه را باطل کرد یا خیر؟ عدم قصد یکی از طرفین در خصوص موضوع مورد معامله، عدم اهلیت یکی از آن ها، عدم مشروعیت جهت مبایعه نامه ای که ذکر شده است و عدم رضایت یکی از طرفین به تنظیم این قرارداد (اجبار و اکراه شدید) از شرایط بطلان معاملات و عقود هستند.

فسخ معامله

فسخ، شکلی از انحلال معاملات است اما به معنای واقعی در زمره ابطال قرار نمی گیرد ولی مشاوران حقوقی از این روش نیز برای انحلال مبایعه نامه ای که به ضرر شماست استفاده می کنند. البته این را هم باید متذکر شویم که همواره نمی توان از این خیارات در تمامی مبایعه نامه ها استفاده نمود و باید با بررسی دقیق به این نتیجه رسید که کدام یکی از آن ها در قرارداد مورد نظر رعایت نشده است تا بتوان با استناد به همان مورد، مبایعه نامه را فسخ کرد.

برخی از مهمترین خیارات فسخ معامله عبارتند از:

خیار تاخیر در پرداخت ثمن :

اگر ارزش و قیمت ملک مورد نظر در تاریخ تعیین شده به فروشنده پرداخت نگردد وی می تواند با استناد به خیار تاخیر ثمن، مبایعه نامه را فسخ کند. اگر زمان خاصی برای پرداخت ثمن ذکر نشده باشد خریدار تا سه روز فرصت دارد تا ثمن معامله را بپردازد.

خیار غبن :

اگر خریدار متوجه شود که ملک مربوطه را با قیمت بسیار بالایی نسبت به املاک مشابه از فروشنده خریده است یا بالعکس، فردی که مغبون شده است می تواند مبایعه نامه را فسخ کند.

خیار رویت :

در این روش خریدار ملک مربوطه را ندیده است اما مبایعه نامه را تنظیم می کند. اگر بعد از رویت ملک متوجه شود آنچه که فروشنده گفته است با آنچه که در واقعیت می بیند کاملاً متضاد است می تواند از خیار رویت استفاده کند.

خیار شرط یا تخلف شرط :

طرفین می توانند شروط خاصی را در مبایعه نامه درج کنند. اگر طرف مقابل به تعهدات مندرج در مبایعه نامه عمل نکند طرف دیگر می تواند با استناد به خیار شرط یا تخلف شرط، مبایعه نامه را فسخ و منحل کند.

نکات حقوقی در این باب می تواند بسیار پیچیده تر از آن چیزی باشد که در مشاوره حقوقی ابطال مبایعه نامه بیان کردیم و مطالعه کرده اید.

پیشنهاد می کنیم چنانچه درگیر چنین پرونده حقوقی هستید برای دریافت مشاوره حقوقی ابطال مبایعه نامه و بررسی جزییات مربوط به پرونده خود با شماره تلفن های درج شده در این وب سایت تماس بگیرید. امکان ارتباط با بهترین وکیل ملکی به صورت رایگان برای شما عزیزان از طریق شماره تماس مندرج در سایت فراهم شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *