عدم استرداد ودیعه توسط موجر و نحوه شکایت

عدم استرداد ودیعه توسط موجر یکی از مشکلاتی است که به دنبال قرارداد اجاره ممکن است ایجاد شود. قرارداد اجاره یکی از رایج ترین قراردادهای حوزه ی املاک شناخته می شود. و به دنبال آن موجر منافع ملک خود را برای مدت مشخصی به مستأجر واگذار می نماید و در قبال آن پولی را به عنوان ودیعه و یا به صورت اجاره ی ماهیانه دریافت می کند.

در چنین قرارداد هایی احتمال بروز مشکلات و اختلافات حقوقی چندان دور از ذهن نیست و ممکن است مسائل متعددی به وجود آید. قانون ایران به چنین مسائلی توجه داشته و تمامی ابعاد قرارداد اجاره را تحت سیطره ی خویش قرار داده است. به نظر شما در صورت عدم استرداد ودیعه توسط موجر چه راهکارهایی از نظر قانونی وجود دارد؟ در ادامه با وکیل فرنیان فر همراه باشید…

عدم استرداد ودیعه توسط موجر به چه معناست؟

از نظر قانونی قرارداد اجاره میان موجر و مستأجر تنظیم می گردد و به موجب آن طرفین قرارداد ملزم به رعایت پاره ای شرایط خواهند بود. به موجب این قرارداد منافع ملکی برای مدت زمان مشخصی که عموما یک ساله است از سوی موجر به مستأجر واگذار می شود. در مقابل مستأجر بایستی مبلغ مشخصی را به عنوان پول رهن یا ودیعه و یا به صورت اجاره ی ماهیانه به موجر پرداخت کند.

عدم استرداد ودیعه توسط موجر

در نهایت هنگامی که موعد قرارداد اجاره به پایان رسید، مستأجر بایستی ملک را تخلیه کرده و به موجر تسلیم کند و در مقابل موجر موظف به استرداد ودیعه می باشد. در واقع مبلغ ودیعه به عنوان امانت نزد موجر قرار دارد و تنها در صورتی می تواند از پرداخت آن خودداری نماید که دلیل قانونی برای این کار داشته باشد. برای مثال: تصور کنید مستأجر خرابی هایی در ملک موجر ایجاد نموده و یا از پرداخت اجاره های ماهیانه ی خود خودداری می نماید. در چنین شرایطی با رعایت ترتیباتی که قانون مشخص کرده است موجر می تواند خسارات خود را از مبلغ ودیعه جبران نموده و در واقع از آن کسر کند.

در غیر این صورت اگر موجر به هر دلیلی از استرداد ودیعه خودداری نماید و بدون دلیل قانونی و موجه پول مستأجر را پرداخت نکند قابل پیگیری از مراجع قضایی می باشد.

در صورت عدم استرداد ودیعه از سوی موجر مستأجر می تواند از طریق تنظیم دادخواستی طرح دعوی خود را آغاز نموده و با ارائه ادله و مدارک مورد نیاز محکومیت موجر و استرداد ودیعه را تقاضا نماید.

۲ نکته در رابطه با عدم استرداد ودیعه از سوی موجر

  1. در صورت عدم استرداد ودیعه از سوی موجر بهتر است که مستأجر اقدام به تخلیه ی ملک نموده و سپس از طریق مراجع قضایی درخواست خود را پیگیری نماید. پس در چنین شرایطی عدم تخلیه ی ملک گزینه ی مناسبی نیست و با تخلیه ی ملک سریع تر می توان دادخواست عدم استرداد ودیعه از سوی موجر را پیگیری و اثبات نمود. در واقع عدم تخلیه ی ملک در چنین شرایطی برای موجر حق دریافت اجرت المثل را امکانپذیر کرده و بر پیچیدگی دعوی می افزاید.
  2. هرگونه دیرکرد در پرداخت ودیعه از سوی موجر برای مستأجر این حق  وجود دارد که به ازای هر روز دیرکرد مبلغی را به صورت توافقی دریافت نماید. این امر منوط به این می باشد که در قرارداد اجاره به چنین موضوعی اشاره شده باشد. در واقع جبران خسارت عدم استرداد ودیعه از سوی موجر در متن قرارداد اجاره ذکر شود.

 عدم استرداد ودیعه توسط موجر از دیدگاه کیفری

وکیل تخلیه ملک : همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم ودیعه در واقع پولیست که به عنوان امانت نزد موجر قرار دارد. در نتیجه هرگاه موجر بدون دلیل موجه قانونی از برگرداندن این امانت خودداری نماید، جرم خیانت در امانت از سوی او محرز است. در چنین شرایطی اگر مستأجر بتواند ثابت کند که این پول را نزد موجر به امانت سپرده و در صورت تخلیه ی ملک باز پس نگرفته است، می تواند از طریق دادگاه کیفری دعوی خیانت در امانت را علیه موجر اقدامه نماید. بدیهی است در صورت اثبات دعوی، مجازات های کیفری مربوطه در انتظار موجر خواهد بود.

پیگیری پرونده و ارائه مشاوره حقوقی

قرارداد اجاره یکی از مهم ترین و پرکاربردترین قراردادهای ملکی به حساب می آید. به خصوص در شرایط حاضر که بخش مهمی از املاک از طریق اجاره به مستأجران واگذار می گردد. طبیعیست که در چنین شرایطی با مشکلات حقوقی مختلفی در این زمینه مواجه شویم و بسیار حائز اهمیت است که از ساز و کار های قانونی آن مطلع باشیم.

بهتر است همواره به یاد داشته باشید که در صورت عدم استرداد ودیعه از سوی موجر، پیگیری های قانونی از طریق وکیل متخصص بهترین راهکار قانونی پیش روی شماست. چرا که قوانین و مقررات خاصی در این رابطه تعریف شده است که شاید کمتر از آن مطلع باشید. این قوانین و مقررات می تواند روند دادرسی پرونده ی شما را تسریع کند و بهترین نتایج ممکن را در کوتاه ترین زمان برای آن رقم بزند. ضمن اینکه حضور وکیل ملکی می تواند از اطاله ی دادرسی جلوگیری نموده و پرونده ی شما را در درست ترین مسیر قانونی قرار دهد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *