بهترین وکیل تغییر نام در تهران – لیلا فرنیان فر : تغییر نام از مطالبات حقوقی است که در سالهای اخیر شاهد گسترش پرونده های مطروحه در این زمینه بوده ایم و اداره ثبت احوال در این خصوص درگیر پرونده های بسیاری شده. نام از جمله مواردی است که خود انسان هیچ حق و اراده ای برای انتخاب آن نداشته است.

بنابراین بسیاری متقاضی تغییر اسم خود در شناسنامه هستند در مقابل قانون و اداره ثبت و احوال که متولی این کار است اگر چه با این امر مخالف نبوده اما سخت گیری های بسیاری در این زمینه به خرج داده است به طوری که قانون مدنی و قانون ثبت احوال تنها در برخی از موارد که ضرورت داشته باشد مجوز تغییر اسم را صادر می کند.

در دعاوی تغییر نام اداره ثبت و احوال سختگیری و سماجت زیادی به خرج داده و در اکثریت مواقع مخالف تغییر اسم و یا هر گونه تغییر در شناسنامه می باشد. در حقیقت باید بیان داشت که هیچ کس حق تغییر در مشخصات شناسنامه خود را ندارد مگر در موارد ضروری و با حکم دادگاه. از تمام مطالب مطروحه چنین بر می آید که عملی کردن درخواست تغییر نام باید توسط وکیل تغییر نام متخصص و با تجربه صورت گیرد در غیر این صورت به احتمال زیاد پرونده با بن بست مواجه خواهد شد.

وکیل تغییر نام و نام خانوادگی

در چه مواردی می توان نام کوچک را تغییر داد؟

داشتن نام نیکو و زیبا همواره یک ارزش قلمداد شده و از توصیه های دین مبین اسلام نیز می باشد. تغییر نام کوچک به نسبت نام خانوادگی کمی با سهولت و راحتی بیشتری همراه است در ادامه به نام های ممنوع که بر اساس قانون می توان آنها را تغییر داد اشاره خواهیم نمود:

  1. نام هایی که مخالف با مقدسات اسلامی بوده و مفهومی مخالف با موازین شرعی را ارائه می دهد.
  2. نام هایی که حاوی کلمات و الفاظ زشت و مستهجن هستند.
  3. نام هایی که امروز دیگر برای آن جنس به کار نمی رود و مخالف با جنسیت فرد است .
  4. نام هایی که مشمول روزهای هفته می شوند مثل: دوشنبه.
  5. نام هایی که به همراه نام یک حیوان باشند همانند: اکبر گرگ صفت یا علی گرگ وند
  6. اسامی که حاوی درجه یا القاب نظامی باشند همانند: سرتیپ ،امیر
  7. افرادی که قبلاً مسلمان نبودند بعد از گرایش به دین اسلام می توانند نام خود را به کمک وکیل امور حسبی تغییر دهند

نکته قابل توجه آن است که تنها موارد مجاز برای تغییر اسم موارد مذکور نیست اگر شما هیچ کدام از دلایل فوق را نداشته باشید باز هم می توانید برای تغییر اسم در شناسنامه اقدام نمایید .

برای تغییر نام به کجا مراجعه کنیم ؟

چنانچه شما جزء آن دسته افرادی هستید که مشمول موارد فوق می شوند می توانید مستقیماً به سازمان ثبت و احوال مراجعه کنید در غیر این صورت ناچاراً باید از طریق طرح دعوا حقوقی اقدام نمایید و دادخواست مرتبط توسط وکیل متخصص تغییر نام تنظیم تا در دادگاه به درخواست شما رسیدگی شود.

مراحل تغییر اسم توسط وکیل تغییر نام

اولین اقدام تنظیم دادخواست تغییر نام و ذکر مشخاصات خواهان به طرفیت اداره ثبت احوال، یعنی طرف مقابل دعوی و خوانده، اداره ثبت احوال می باشد ضمن بیان مدارک و دلایل خواسته شما این دادخواست می بایست در سامانه ثنا ثبت شود این امر توسط وکلای دادگستری ممکن است البته با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی نیز امکان ثبت درخواست به صورت غیر حضوری وجود دارد پس از آن نوبت به جلسه رسیدگی می رسد اظهار دلایل و ارائه مدارک برای این درخواست کاری است که وکیل شما می بایست انجام دهد در اکثریت مواقع اداره ثبت و احوال مخالف این تغییر است که لایحه و دفاعیه وکیل می تواند نظر دادگاه را جلب کند.

چنانچه در دادگاه بدوی رای به سود شما صادر شود دستور به تغییر اسم در شناسنامه صادر شده و اداره ثبت و احوال موظف به انجام این تغییر در شناسنامه می باشد . در اکثریت مواقع حتی اگر دادگاه بدوی رای به نفع شما صادر کرده باشد اداره ثبت و احوال دست بردار نبوده و نسبت به آن اعتراض می کند در چنین حالتی شما باید منتظر رسیدگی مجدد در دادگاه تجدیدنظر استان باشید هر آنچه که در این دادگاه تعیین شود عملیاتی می شود . ممکن است نظر دادگاه بدوی تایید یا رد شود.

تغییر نام اسامی مذهبی

سخت گیری در تغییر نام های مذهی تقریباً به یک رویه تبدیل شده است . این یک واقعیت غیرقابل انکار است که در تغییر نام های مذهی سختگیری های ویژه ای انجام می شود و معمولاً محاکم نیز حکم به تغییر نام نمی دهند ، البته این موضوع به معنای غیر ممکن بودن نیست چرا که این مجموعه احکام متعددی در خصوص تغیر نام های مذهبی به غیر مذهبی در کارنامه خود دارد .

چنانچه قصد تغییر نام خود را دارید حتماً از تجربه وکلای متخصص در این زمینه بهره مند شوید .