قدرالسهم چیست و چگونه محاسبه می شود؟ (آپارتمان)

قدرالسهم سهم هر واحد آپارتمانی از کل زمینی است که بنا بر روی آن احداث گردیده است. با توجه به افزایش زندگی آپارتمان نشینی در شهر های بزرگ مفهوم قدرالسهم و اهمیت آن بیش از پیش نمایان گردیده و در حال حاضر به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای قیمت گذاری معاملات آپارتمان ها به شمار می رود. اگر نگاهی به آگهی های خرید و فروش آپارتمان داشته باشید، به احتمال زیاد عبارت میزان قدرالسهم آپارتمان به چشم می خورد.

اگر شغل اصلی شما ساخت و ساز و معاملات آپارتمان است و یا قصد خرید یک آپارتمان را دارید آشنایی با مفهوم قدرالسهم حائز اهمیت است.

  • آیا از نحوه ی محاسبه ی قدرالسهم اطلاع دارید؟
  • به نظر شما میزان قدرالسهم چه ارتباطی با قیمت گذاری آپارتمان دارد؟

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل فرنیان فر همراه باشید.

قدرالسهم چیست

قدرالسهم به چه معناست؟

در سال های اخیر ساخت و ساز آپارتمان و مجتمع های مسکونی در شهرهای بزرگ افزایش یافته و به نوعی می توان گفت سبک زندگی جدیدی را در این زمینه شاهد هستیم . همانطور که می دانید آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی به صورت واحد های چند طبقه بر روی یک زمین واحد بنا می شوند و متراژ واحد ها حسب مورد ممکن است یکسان یا متفاوت طراحی شوند.

  • به نظر شما میزان سهم هر واحد مسکونی از کل زمینی که بنا روی آن قرار دارد چقدر است؟
  • به عبارت دیگر سهم اعیان ( واحد) از عرصه ( زمین ) چگونه محاسبه می شود؟

در رابطه با منازل ویلایی و مستقل که یک واحد روی آن بنا شده است، طبیعتا زمین و بنا متعلق به یک نفر است و مساله ی قدرالسهم مطرح نیست. موضوع قدرالسهم در شرایطی مطرح می گردد که چندین واحد مسکونی روی یک زمین مشترک به صورت چند طبقه بنا می شوند و در این میان به هر یک از مالکین درصدی از سهم زمین تعلق می گیرد. در یک مفهوم حقوقی دقیق تر قدرالسهم میزان سهم هر واحد از کل زمینی است که آپارتمان روی آن بنا شده است.

نحوه ی محاسبه ی قدرالسهم

در رابطه با نحوه ی محاسبه قدرالسهم ابتدا بایستی به متراژ های واحدهای بنا شده روی زمین توجه داشت. در صورتی که متراژ تمامی واحد ها یکسان باشد، قدرالسهم آنها به یک میزان محاسبه می شود و با یکدیگر برابر است. اگر متراژ واحدها با یکدیگر متفاوت باشد، قدرالسهم هر واحد نیز با دیگری متفاوت است. به طور کلی میزان قدرالسهم با متراژ هر واحد رابطه ی مستقمی دارد و هر چه متراژ واحد آپارتمانی بیشتر باشد، میزان قدرالسهم آن نیز افزایش می یابد.

برای محاسبه ی قدرالسهم واحد های آپارتمانی که متراژ آنها با یکدیگر مساویست، متراژ کل زمین بر تعداد واحد های آپارتمانی تقسیم می شود و عدد به دست آمده میزان قدرالسهم هر واحد را نشان می دهد.

میزان قدرالسهم = تعداد کل واحد های آپارتمان ÷ مساحت کل زمین ساختمان

محاسبه ی قدرالسهم واحدهایی که متراژ آنها با یکدیگر متفاوت است و قدرالسهم هر واحد با متراژ آن نسبت مستقیمی دارد. برای این منظور می توان از فرمول زیر استفاده کرد:

قدرالسهم = جمع مساحت کل واحدهای مسکونی ÷ (متراژ هر واحد آپارتمانی * متراژ زمین کل ساختمان)

زمینی را در نظر بگیرید که مساحت کل آن 3000 متر مربع است و 6 واحد 1000 متری بر روی آن احداث شده است. با توجه به فرمولی که ذکر کردیم، محاسبه ی قدرالسهم زمین بدین صورت است:

500 = 6÷3000

در نتیجه قدرالسهم هر واحد از زمین کل 500 متر در نظر گرفته می شود.

فرض کنید در زمینی به متراژ 4500 متر مربع 8 واحد آپارتمانی احداث گردیده است. متراژ 4 واحد آن را 2000 متر مربع در نظر بگیرید و 4 واحد دیگر 3000 متر مربع مساحت دارند. در چنین شرایطی با توجه به فرمول بالا قدرالسهم بدین شکل محاسبه می شود:

قدرالسهم واحد های 2000 متری

450=(3000*4) + (2000*4) ÷ (2000*4500 )

قدرالسهم واحد های 3000 متری

675=(3000*4) + (2000*4) ÷ (3000*4500 )

نکته ی مهم: در رابطه با محاسبه ی قدرالسهم میزان مساحت پارکینگ، انباری و به طور کلی تمامی فضاهایی که به ملک اختصاص دارد، موثر است و محاسبه خواهد شد. برای مثال: قدرالسهم واحدهایی که دارای انباری و پارکینگ هستند نسبت به واحدهایی که انباری و پارکینگ ندارند، بیشتر است. البته این امر در شرایطی امکانپذیر است که پارکینگ و انباری در متن سند قید گردیده باشد و جزء مشاعات نباشند..

ارائه مشاوره حقوقی

با توجه به افزایش حجم ساخت و ساز و معاملات مسکن در سال های اخیر، اختلافات و دعاوی حقوقی پیرامون آن نیز افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. به طوری که می توان گفت در مراجع قضایی پرونده های متعدد بیشماری در زمینه ی دعاوی ملکی جریان دارد. بررسی ها نشان می دهد که بیشتر دعاوی و اختلافاتی که در این زمینه به چشم می خورد از عدم آگاهی های کافی افراد در زمینه ی قوانین و مقررات ملکی آغاز گردیده. آگاهی از موضوعاتی نظیر قدرالسهم زمین، مسائل مرتبط با عرصه و اعیان، نحوه ی تقسیم پارکینگ، حقوق مرتبط با مشاعات و سایر موضوعات مشابه در سبک زندگی آپارتمان نشینی بسیار حائز اهمیت است و آگاهی از آن می تواند ضمن جلوگیری از تضییع حقوق شما، از بروز بسیاری از دعاوی و اختلافات نیز جلوگیری نماید.

انجام مشاوره حقوقی با وکیل ملکی متخصص و باتجربه می تواند نکات و جزئیات مفید بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی تخصصی در این زمینه می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با وکیل فرنیان فر وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *