ابطال اجراییه ثبتی مهریه و 5 نکته

تقاضای ابطال اجراییه ثبتی مهریه : چنین مسأله ای در شرایطی مطرح می گردد که شخصی ادعا نماید که نسبت به مال موضوع اجرا حقی را داراست و یا بنا به دلایلی نسبت به عملیات اجرایی شکایت دارد و خواستار متوقف کردن آن می باشد. مدیون سند و یا هر شخص ثالثی ممکن است تقاضای ابطال سند اجراییه را مطرح نماید. ابطال اجراییه ثبتی مهریه روشی قانونی است که به موجب آن مرد می تواند اعتراض و شکایت خود را مبنی بر ادعای مطالبه ی مهریه از سوی زن و ابطال اجراییه ثبتی اعلام نماید.

اجراییه ثبتی مهریه بر اساس سند ازدواج صادر می گردد و نوعی راهکار قانونی برای وصول مهریه به شمار می رود. چنین اجراییه ای از نظر قانونی رسمی و لازم الاجراست. اما در صورتی که ابطال اجراییه ثبتی مهریه محرز گردد و دلایل قانونی و قوی وجود داشته باشد ، لازم الاجرا بودن آن نیز منتفی خواهد بود. با توضیحات وکیل مهریه در ادامه همراه باشید.

اجراییه ثبتی مهریه

از نظر قانونی مهریه یکی از حقوق اساسی و مهم زن به شمار می رود. بنابراین قانون روشی آسان جهت وصول آن در نظر گرفته که تحت عنوان اجراییه ثبتی می توان نسبت به وصول آن اقدام نمود. اما این نکته را بایستی در نظر داشت که

در نظر داشته باشید که تمامی اجراییه های صادره از دایره ی اجرای ثبت از قابلیت شکایت و اعتراض برخوردار نیستند اما مخاطب اجراییه می تواند اعتراض و شکایت خود را در قالب تقاضای ابطال اجراییه ثبتی مطرح نماید. در رابطه با این امر اثبات یکی از دلایل زیر مهم است:

1- شکایت و اعتراض نسبت به ادعای متقاضی

2- شکایت و اعتراض نسبت به نحوه ی اجرای مفاد سند.

البته در صورتی که اجراییه ثبتی مهریه به مرحله ی اجرا رسیده باشد می توان نسبت به دستور اجرای آن طرح شکایت کرد و خواستار توقف عملیات اجرایی گردید. به طور کلی چنانچه خوانده در هر مرحله ای صدور اجراییه ثبتی بتواند جهات قانونی برای ابطال آن ارائه نماید امکان ابطال اجراییه ثبتی مهریه و توقف عملیات قانونی آن امکانپذیر می باشد.

 ابطال اجراییه ثبتی از نوع دعاوی مالی به شمار می رود یا غیرمالی؟

بیشتر دادگاه به صورت متفق القول ابطال اجراییه ثبتی رادر زمره ی دعاوی مالی به شمار می آوردند. از آنجایی که مهریه نیز نوعی دعوای مالی به حساب می آید هزینه ی دادرسی آن به میزان سند لازم الاجرا محاسبه می گردد.

ابطال اجراییه ثبتی مهریه چگونه صورت می پذیرد؟

اجراییه ورقه ای است که به منظور اطلاع رسانی به فردی که اجرا علیه او صادر گردیده از سوی وزارت دادگستری و یا اداره ی ثبت ابلاغ می گردد. هر اجراییه ای دارای تاریخ شروع و یا تاریخ اجرا می باشد. به عبارت دیگر اجراییه نوعی روش قانونی است که به وسیله ی آن می توان برای وصول مطالبات مالی و حقوق خواهان از خوانده اقدام نمود.

ابطال اجراییه ثبتی مهریه

  • اجراییه انواع مختلفی دارد. اجراییه ثبتی نوعی اجراییه ای است که از سوی ادارات ثبت اسناد ( دایره ی اجرای ثبت ) و دفترخانه ها صادر می گردد.
  • بر اساس ورقه ی اجراییه با توجه به میزان بدهی خواهان از اموال او توقیف شده با مزایده ی این اموال از طریق دادگاه می توان برای پرداخت بدهی خواهان اقدام نمود.
  • در رابطه با اجراییه ثبتی مهریه دستوریست که از سوی اداره ی ثبت به منظور پرداخت مهریه صادر می گردد. زوجه می تواند با در دست داشتن سند ازدواج به اداره ی ثبت مراجعه نموده و از این طریق برای وصول مهریه ی خود اقدام نماید. با صدور این اجراییه زوج موظف به پرداخت مهریه همسر خود می باشد. در غیر این صورت می توان از طریق سایر روش های قانونی برای وصول مهریه اقدام نمود.

حال بنا به دلایل متعددی مرد می تواند ابطال این اجراییه را خواستار گردد. ادعاهایی از جمله پرداخت کامل مهریه، برائت ذمه همانند توافق با طرف مقابل مبنی بر بخشیدن مهریه یا انواع توافق های حاصله جهت پرداخت مهریه بین زوجین از جمله مواردیست که در مسأله ی ابطال اجراییه ثبتی مهریه به چشم می خورد.البته احراز مواردی مانند مجعول بودن سند ازدواج و یا اشتباه در صدور رأی نیز می تواند به ابطال اجراییه ثبتی بینجامد. حتی اگر جهات قانون صریحی در رابطه با موضوع ابطال اجراییه ثبتی مهریه وجود داشته باشد می توان به آن استناد نمود.

رسیدگی به درخواست ابطال اجراییه ثبتی مهریه در صلاحیت دادگاه خانواده می باشد.

5 نکته در رابطه با ابطال اجراییه ثبتی مهریه

  1. در رابطه با ابطال اجراییه ثبتی مهریه خواسته ی دعوی بایستی توقف عملیات اجرایی و اعاده ی وضع به حالت سابق باشد. یعنی مرد دیگر ملزم به اجرای مفاد اجراییه ثبتی نخواهد بود.
  2. صرف اقامه ی دعوای و مطرح کردن تقاضای ابطال اجراییه ثبتی به معنای توقف عملیات اجرایی نخواهد بود. جهت توقف عملیات اجرایی خواهان بایستی درخواست خود را به مراجع مربوطه تسلیم نموده و ادله و مدارک خود را ارائه دهد. در صورت صدور رأی ابطال اجراییه ثبتی محرز می گردد.
  3. در صورتی که با ابطال اجراییه ثبتی مهریه موافقت گردد، امکان تجدید نظر برای طرف مقابل وجود ندارد.
  4. خواهان بایستی در نظر داشته باشد که همراه با درخواست توقف عملیات اجرایی، درخواستی مبنی بر ابطال اجراییه ثبتی نیز ارائه نماید. توقف عملیات اجرایی ثبتی به تنهایی قابلیت پذیرش ندارد. اما دادخواست ابطال اجراییه به تنهایی قابل پذیرش است.
  5. در صورتی که به موازات طرح ابطال اجراییه ثبتی مهریه، زوجین به توافق و تراضی لازم برای پرداخت مهریه برسند، منجر به توقف عملیات اجرایی خواهد شد.

ارائه مشاوره و پیگیری پرونده وکیل فرنیان فر

با توجه به قوانین موجود زن برای مطالبه و وصول مهریه ی خود می تواند از طریق دایره ی اجراییاث ثبت اقدام نماید. با صدور اجراییه ثبتی مهریه و ابلاغ آن برای مرد ، می توان برای وصول مهریه و توقیف اموال مرد اقدام نمود. اما نکته ی مهمی که در این میان وجود دارد توجه به این مسأله است که گاهی دلایل و شواهدی وجود دارد که به استناد آن می توان توقف عملیات اجرایی و ابطال اجراییه ثبتی را خواستار گردید . در چنین شرایطی برای مرد این حق قانونی به وجود می آید که در صورت ارائه ی ادله ی قوی می تواند درخواست ابطال اجراییه و توقف عملیات اجرایی را خواستار گردد.

اجراییه ثبتی مهریه می تواند تبعات متعددی برای مرد به وجود بیاورد . از جمله توقیف اموال . این نکته را بایستی در نظر داشت که تمامی قوانین موجود در جهت اجرای عدالت و انصاف به تصویب رسیده اند. بنابراین قانون زمانی مفید و مؤثر است و با هدف اصلی خود در یک راستاست که به جمیع جهات توجه داشته باشد. جزئیات قانونی فراوانی در این زمینه وجود دارد که آگاهی از آن به تسریع روند پرونده ی شما کمک می کند. حضور یک وکیل متخصص و باتجربه در کنار ارائه ی مشاوره ی حقوقی خانواده مطمئن و کارآمد می تواند بهترین نتایج ممکن را برای پرونده ی شما رقم بزند.

2 پاسخ
  1. محمد
    محمد گفته:

    برای حفظ خانواده وسرپرستی ۴فرزند که طبق روال دعوی مهریه، فرزند طلاق نشون بخاطر ناتوانی مرد در قبال پرداخت مهریه قانون چه کمکی می‌تواند بکند

    پاسخ
  2. مرضیه رب دوست مطلق
    مرضیه رب دوست مطلق گفته:

    با سلام
    پدرم فوت شده و مادرم بعد از پدرم فوت شد ولی در فاصله مرگ پدرم تا از دنیا رفتن خودش تقاضای مهریه کرده بود و خانه پدرم توقیف شده
    حال که مادرم فوت شده ما به عنوان وراث می خواهیم خانه را بفروشیم ولی توقیفه
    چگونه به صورت اینترنتی از طریق سامانه ثبت من درخواست مهریه را ابطال کنم
    اداره ثبت گفت باید برید تو سامانه ثبت من قسمت پیشخوان مهریه و درخواست وصول مهریه را ابطال کنید
    لطفا راهنمایی میفرمایید.ممنونم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *