وکیل کاهش سن و تغییر سن شناسنامه ای (کمتر و بیشتر از ۵ سال)

وکیل کاهش سن متخصص و حرفه ای ، آیا تضمینی برای کاهش سن وجود دارد ؟  یکی از مطالبات حقوقی مردم به خصوص بانوان تغییر یا کاهش سن شناسنامه می باشد .

باید به این نکته توجه داشته باشید که کاهش سن تنها در صورت اشتباه در ثبت احوال یا در محاسبه سن شما امکان پذیر است .بنابراین درخواست تغییر سن شناسنامه یک حق قابل مطالبه برای همگان نیست و تنها در موارد محدود و با ارائه مدارک و دلایل قابل رسیدگی می باشد. با عنایت به مطالب مذکور باید متوجه سختی و دشواری تغییر سن شده باشید نظر به سختگیری های بسیار اداره ثبت و احوال و دادگاه ها در این خصوص، مراجعه به وکیل کاهش سن منطقی به نظر می رسد که می تواند شانس شما برای پیروزی در دادگاه را افزایش دهد.

در ادامه این مقاله به مرجع رسیدگی کننده به درخواست کاهش سن، مدارک مورد نیاز برای تغیر سن، مراحل کاهش سن کمتر از ۵ سال، تغییر سن بیشتر از۵ سال در شناسنامه، نحوه اعتراض به نظر کمیسیون تشخیص سن خواهیم پرداخت.

وکیل کاهش سن

مرجع رسیدگی برای کاهش سن

در قانون دو مرجع به منظور رسیدگی به درخواست کاهش سن تعیین شده است :

  1. اداره ثبت و احوال محل صدور شناسنامه
  2. دادگاه حقوقی محل اقامت خواهان

سوال اصلی این است که چه زمانی باید به اداره ثبت و احوال مراجعه کنیم و در چه مواردی سراغ دادگاه برویم؟

چنانچه شما مدعی کاهش سن کمتر از ۵ سال باشید باید از طریق مراجعه به دادگاه حقوقی و به کمک وکیل امور حسبی متخصص اقدام نمایید بنابراین دادگاه محل اقامت شما مرجع رسیدگی به این خواسته خواهد بود و نیازی نیست به سراغ اداره ثبت واحوال بروید اما اگر شما مدعی کاهش سن بیشتر از ۵ سال باشید ناچاراً باید به سراغ اداره ثبت و احوال رفته تا در آنجا به خواسته شما رسیدگی شود.

مراحل کاهش سن کمتر از ۵ سال

همانطور که پیشتر بیان شد برای کاهش سن کمتر از ۵ سال می بایست دادخواست حقوقی تنظیم شود. در این خصوص باید به دفاتر خدمات قضایی که ارائه کنند خدمات ثبت دادخواست و شکوائیه می باشد مراجعه نمایید. پس از ثبت دادخواست و تعیین شعبه مرحله بعد تشکیل جلسه رسیدگی است در این جلسه باید تمامی مدارک و مستنداتی که اثبات کننده ادعای شما مبنی بر عدم صحت اطلاعات مندرج در شناسنامه است تقدیم قاضی شود بدون شک سخت ترین مرحله کار همین جمع آوری مدارک و مستندات واقناع قاضی می باشد.

بعد از بررسی صحت مدارک، در صورت تایید ادعای خواهان از سوی دادگاه، دادنامه مبنی بر تغییر سن در شناسنامه صادر خواهد شد سپس می توانید با مراجعه به ادراه ثبت و احوال مراحل اداری کاهش سن و درج در شناسنامه را طی نمایید.شایان ذکر است که در بعضی از موارد دادگاه شما را به پزشکی قانونی برای بررسی دقیق و علمی ادعا ارجاع می دهد.

تغیر سن بیشتر از ۵ سال در شناسنامه

اگر شما مدعی این باشید که سن مندرج در شناسنامه می بایست بیشتر از ۵ سال کاهش یابد کار کمی دشوار تر شده و برای رسیدگی به این خواسته باید به سراغ اداره ثبت واحوال محل صدور شناسنامه خود بروید پس از آن باید خواسته خود را در ضمن یک درخواست کتبی در اداره مذکور ثبت نماید بعد از گذشت مدتی زمان و مکان رسیدگی به درخواست شما تعین خواهد شد.

در این جلسه کمیسیونی تخصصی به نام کمیسیون تشخیص سن حضور دارد که متشکل از پزشک و مامور اداره ثبت و احوال ومدیر سازمان بهداری است، در حضور ایشان شما باید به کمک وکیل کاهش سن ادعای خویش مبنی بر کاهش سن بیشتر از ۵ سال را با استناد به مدارک و اسناد جمع آوری شده و حتی استمداد از حضور شاهدان به اطلاع کمیسیون تشخیص سن برسانید حقیقتاً جلب نظر این کمیسیون کار دشواری است و نیاز به وکیلی حاذق و مجرب در کنار مدارک و اسناد و شهود معتبر می باشد. چنانچه در جلسه موفق شوید مراحل تغیر سن درشناسنامه سریعاً به جریان خواهد افتاد در غیر این صورت ادعای شما رد خواهد شد.

نکته قابل توجه آن است که شما در طول حیات و عمر خود تنها یکبار می توانید نسبت به سن خود اعتراض داشته و درخواست کاهش سن را داشته باشید در صورت رد شدن ادعای شما توسط کمیسیون تشخیص سن یا دادگاه رسیدگی کننده دیگر هرگز اجازه درخواست تغیر سن در شناسنامه را نخواهید داشت.

اعتراض به رای و نظر کمیسیون

اگر شما نسبت به رای و نظر صادره از سوی کمیسیون تشخیص سن اعتراضی داشته باشید می توانید مراتب اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری کشور برسانید برای این اعترض خود می بایست دلایل قوی داشته باشید، بنابراین رسیدگی به درخواست تجدیدنظر یا اعتراض به رای کمیسیون تشخیص سن در صلاحیت دیوان عدالت اداری کشور می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *